Jump to content

volvo penta md 17 + Martec kjøler koking #4


ronbirke

Recommended Posts

i dag kokte gamla igjen gitt...

ved tidligere anledninger har den kokt bla pga: røket impeller, forlite kjølevæske i martecen, stoppet sirkulasjonspumpe i martec systemet, og igjen for lite kjølevæske.

 

men i dag gjorde jeg noe nytt som og tydeligvis førte til overkok....-igjen.

var ute og cruiset på rundt 1500rpm, som er min vanlige cruise fart, kjørte ett par timer, alt fungerte utmerket og tempen på motoren var normal.

 

etter denne perioden hadde jeg ca 30 min stopp, og så fikk jeg en tlf, og ble nødt til å skyndte meg til byen for å hente Kona.

så da presset jeg motoren litt mere enn vanlig, og lå på rundt 2000 rpm i ca en time. temp fortsatt normal.

da jeg kom fram til destinasjonen, måtte jeg fylle på litt diesel, så jeg stoppet motoren i ca 10-15 min.

kona kom om bord, og vi satte kursen videre hjemover, men da jeg var kommet midtfjords igjen tittet jeg tilfeldigvis på temp måleren igjen, og den stod heeelt i enden av den røde skalaen. og det kokte som aldri før.

etter dette fikk jeg etterfylt med kjøle væske og vi fortsatte turen i ca 1 time og alt fungerte som normalt igjen.

 

så er mitt spørsmål, hva kan denne kokingen ha kommet av? kan godset i motoren ha blitt så varmt etter jeg presset den på 2000rpm att tempen steg hurtig etter jeg stoppet motoren (og sirkulasjonen på kjølinga) er dette vanlig?

 

samtidig så mistenker jeg att den bruker litt kjøle væske.. og att det kan være lavt nivå her som får den til å koke så vilkårlig.

 

jeg vet 100% sikkert att det ikke lekker kjølevæske i bilgen eller i olja, så da må det gå ut igjennom eksos/ eller med vannet fra impelleren..

 

hvordan finne utav dette?  hørte noe rykter om att man kan trykkteste systemet, og se om  det er tæret hull noe sted.

 

jeg blir aldri klok på denne motoren, men når det er sagt er jeg glad for att tidligere eier har sagt seg villig til å kompensere for evt reperasjon, siden jeg kjøpte denne for en drøy måned siden...

 

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo en drøss med tråder om denne motoren allerede, men et tips siden du har marteckjøling. Skru ut tempmåler som er plassert opp på toppen. Slå på tenning slik at den elektriske sirkulasjonspumpa starter. Da skal det nærmest fosse ut kjølevæske av hullet til tempmåleren. Gjør det ikke det er det tett et sted eller flere, men selv om det er åpent er det best å sjekke likevel.

 

T-stykket har en tendens til å samle rust. T- stykket finner du under manefoil med to slanger på. Skru av slangen som kommer fra sjøvannspumpa og sjekk at det er åpent inn til manefoil. Den andre slangen som går videre fra T- stykket og frem til termostathus skal ikke  være åpen, men være tettet med en plastplugg fra martec. Vil bare nevne det så du ikke tror det er noe som sitter fast i slangen, for den slangen hadde bare en misjon fra den gang den var sjøvannskjølt. Det beste er å skru T-stykket ut av manefoil, men faren er stor for at det brekker sundt.

Så må du åpne de tre dreneringsskruene som sitter på hver sylinderblokk. Da renner kjølevæsken ut, men det samles ofte rust i bunnen av hver blokk og noe av det kan du få ut om du pirker inni hver av dem, spesielt hvis den har vært sjøvannskjølt tidligere.

Ikke la deg lure av at kjølevæsken er ren og fin i beholder. Det kan være mye rust i motoren, og den legger seg der hvor jeg allerede har nevnt.

Link to post
Share on other sites

tusen takk for mange gode tips!

vil Radiatorrens (middel til å ha i kjølev.) ha noe for seg?

er det vanlig at det korroderer hull fra sjøvann til fv siden i varmeveksleren?

har set i mange tråder her att folk driver å tar systemrens, men jeg ser ikke helt vitsen i dette dersom kjølingen fungerer, og klarer å holde middel temp på motor under vanlig belastning.

Link to post
Share on other sites

Skal du bruke noen form for systemrens på ferskvannsiden må du nesten åpne tappepluggene på hver sylinderblokk likevel får å få det som løsner ut igjen. Så hvorfor ikke sjekke der først, og T- stykket også. Det er slik at om du bruker systemrens uten å åpne på de 4 stedene vil det som løsner synke ned å bli liggende her, mens meningen er jo å få rusten ut.

 

Om det er mye rust i den avhenger som sagt om motoren er sjøvannskjølt tidligere, og denne varmgangen kan komme nokså plutselig.

Det skjer når det har seget så mye rustgrums ned i T-stykket at sirkulasjonspumpa ikke klarer å skyve det bort. Og det stemmer godt med slik den oppførte seg. Du kjørte nokså hardt og dermed kan det ha løsnet litt ekstra rust. Du stopper ei stund og grumset synker ned og tetter. Neste gang du starter klarer ikke pumpa å få sirkulasjonen i gang da det nå har hopet seg opp med for mye grums i T-stykket, og dermed blir motor varm.

Er ikke bombesikker på om dette er årsaken, men et sted må man begynne. Søk på Martec så finner du varmeveksleren du har og mye nyttig info om hvordan det fungerer.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...