Jump to content

Røyk fra eksos


Fairytale

Recommended Posts

Hei

 

Kunne tenke meg å høre med dere her på forumet ang min lille bekymring.

 

Var på tur i pinsa: Turen gikk fra Fredrikstad til Kosterøyene.

Turen startet på lørdag med pent og varmt vær og motoren gikk fint med kun normalt utslipp av røyk fra eksosen.

På søndag la vi turen tilbake til Hvalerskjærgården (alt bra med eksosen)

På kvelden samme dag fyllte jeg opp med 10 liter ny diesel (Shell Diesel ekstra).

Mandag morgen startet vi opp tidlig med regn og nordavind(kaldt).

På denne timelange turen hjem til havnen røyk det unormalt mye fra eksosen.(gråblåhvit).

Motoren gikk fint med fin temp og bra turtall.

Kan det ha sammenheng med været eller den nye dieselen??? :confused:

Motoren er en VPmd11c med ferskvannskjøling som sitter i seilbåt.

 

Ps Det var forøvrig en vellykket pinsetur. :cool:

 

Takker for innspill

Link to post
Share on other sites

Heisann.

 

Har nettopp hatt samme erfaring som deg. Da båten ble sjøsatt var det kaldt og fuktig vær (lokale regnbyger). Motoren spydde hvit røyk i en mengde jeg ikke har opplevet tidligere. Var bekymret for om det kunne være toppakningen. Har lest litt om dette i forumet og har gått gjennom alle sjekkpunkter det skrives om i diverse innlegg. Men......kjølevæsken er blå og fin, ingen bobler i ekspansjonstanken, temperaturen er normal og oljen er fin.

 

Neste tur var i fint tørt vær. Plutselig var røyken helt borte!!!!!

 

Jeg har en MD 11D - også i seilbåt.

 

Har i ettertid hørt at hvit røyk faktisk kan skyldes kaldt og fuktigt vær. Har andre denne erfaringen???

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Noen ganger er hvit "røyk" rett og slett damp fra vannet i eksosen. Dette varierer med været.

 

Hvit røyk kan også skyldes uforbrent diesel, noe min motor gir fra seg i rikelige mengder ved oppstart i kaldt vær.

 

Bilde?

 

GeirKS

<{POST_SNAPBACK}>

Sender deg denne fra en tidligere tråd. For øvrig har jeg også lest at enkelte mener at vann i dieselen kan gi hvit røyk(?) Kanskje det var vann i dieselen du fylte?

 

For øvrig bør du se etter tegn på deffekt toppakning, men jeg syntes det er rart dersom du plutselig får mye røyk. Er det toppakningen så vil vel problemet ta seg opp over tid ??

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem på min TMD 40 A motor. Tok en Systemrens og problemet ble borte. Tempen på motoren holdt seg også mer stabil etter dette. Søk på " Vellykket bruk av Systemrens" hvis du vil lese tråden.

 

Når det er kaldt og fuktig samtidig, vil det ryke hvit. Dette er damp og ikke noe å bry seg om. Det er tross alt noe varme som skal ut.

 

God sommer!

Halvor

Link to post
Share on other sites

For øvrig bør du se etter tegn på deffekt toppakning, men jeg syntes det er rart dersom du plutselig får mye røyk. Er det toppakningen så vil vel problemet ta seg opp over tid ??

<{POST_SNAPBACK}>

Enkelte utsalg selger sk. "Marin gassolje" mens andre selger autodiesel. Begge går under fellesnavnet båtdiesel. Marin gassolje er billigere, har mer energi, men inneholder også mer forurensninger en autodiesel. Høyere svovelinnhold gjør at eksosen ryker mer en hva tilfelle er ved bruk av autodiesel.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Dette med mer "røyk" i kaldt og fuktig vær har jeg selv opplevd og vet flere andre som også har erfart. Tidlig vår og sen høst er dette typisk. Var selv veldig i tvil første gang jeg opplevde det, men fikk bekreftet fra VP-forhandler at det ofte skyldes kaldt og fuktig vær.

Link to post
Share on other sites

Høres ut som kondens pga. kald og fuktig luft. Eksosen inneholder en god del vanndamp fra forbrenning av hydrogenforbindelser. Når det er varmt og tørt ute, vil den ikke synes, men kondenseres til vanndråper (hvit "røyk") når det er kaldt ute. Dette kjenner vi også som kondensstriper etter jetfly i kalde luftlag. (Jetfly har neppe lekk toppakning!!).

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Når det er kaldt, blir kompresjonstemperaturen lavere enn vanlig, og høy fuktighetsgrad i luften bidrar til å holde den nede. Derved får ikke all fordampet dieselolje tid til å forbrenne. Mot slutten av arbeidsslaget slår de gjenværende små oljedråpene seg sammen, og de som er over ca. en mikron bryter lyset i atmosfæren på en slik måte at det blir hvitt.

 

Marin gassolje (MGO) er vanligvis GO11 (egentlig GO-11), som også er kjent som sommerdiesel. Om vinteren får vi - avhengig av hvor kaldt det er der vi bor - GO16 eller GO25 på bensinstasjonene. Men til skip leveres det normalt GO11 hele året. Betegnelsen "marin" er med for å si noe om renheten av oljen.

 

I gamle dager fikk vi solar ombord ag fyringsolje i land. Det var samme oljen kjemisk sett, men renhet og pris var forskjellig for de to.

 

Vann i dieseloljen gir ikke hvit røyk. Vannet blir nemlig til damp lenge før det kommer ut av sylinderen, og damp er det i eksosen fra før. Hydrogenet i 1 kg dieselolje danner sammen med oksygen fra luften ca. 1 kg damp. I tillegg kommer det sammen med nødvendig luftmengde inn ca. 0,2 kg damp per kg dieselolje. Enhver dieselmotor slipper altså ut ca. 1,2 kg damp for hver kg dieselolje den forbruker. Når vi vet det, skjønner vi at litt vann i dieseloljen ikke kan danne hvit røyk.

 

Svovel i oljen gir ikke svart røyk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...