Jump to content

Axopar 28, styggfin

-morten-

Recommended Posts

Noen her som har sett eller hørt om Axopar? Så en Axopar 28AC type R i helga ved Børøysundet i Trøndelag! Nå er jeg kjendt for å være veldig konservativ og gammeldags i mitt syn på god båtdesign, men må innrømme at Axopar er noe av det kuleste og mest gjennomførte i sitt slag. fantastiske bruksegenskaper og praktiske, og ikke minst lekker og noe for oss detaljfikserte. liker skroget både i design og uten kompromisser ang sjøegenskaper.  Må inrømme det er min nye favoritt båt, selv om jeg ikke prioriterer så dyr båt i nermeste fremtid. Ville gått for den uten AC og flott akterdekk, da dette ikke er en bobåt uanett, meD null steder for bagasje og varer samt en mini minimalistisk bysse uten skuffer eller skap.. men som hyttebåt for meg til fisking cruising og øyhopping samt litt seilas i havdønninger ville den vært optimal!
Dette er selfølgelig ikke en båt for alle men for de som vil ha en real bruksbåt og ønsker noe annerledes er det sikkelig flotte båter.. Har blitt kåret til årets båt i Sverige.. har kun lest en mini artikkel i BM om den, eller var det båtliv.. litt merkelig.. men det er jo ingen folkebåt og ingen weekender..samt ikke særlig prisgunstig..
Min nye drømmebåt på hytta ihvertfall

http://www.axopar.fi

bilde

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Prøv å kjør den fra Kerringøn til Skagen i et par meter stående bølger og utgående strøm vs ettermiddagsbris.....

Denne fikser det glatt..... den har nemmelig et baugdesign som gjør at den ikke tryner inn i neste bølge men "bærer" tidlig nok til å ikke få NOE sjø over. Whatta Phenomenal design...

bilde

Finnebåter duger dårlig utenom på innsjøer....

Løse fenderlister - sprukne innerskrog - dører som faller av....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Axopar 28 T-Top er testet i siste nummer av "Vi Båtägare".

Vanskelig å ikke få lyst på en slik etter alle lovordene i testen. 

50 knop med Verado 350 er jo også greit for de fartshungrige.

Ganske unikt konsept også på TT utgaven, en diger skjærgårdsjeep med tak over, samt akterkabin og toalett foran.

5 båter på ett skrog, så noe for enhver smak.

Open, T-Top, Cabin, Open Cabin og Aft Cabin.

http://axopar.se/batar/28-tt/

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Kom en sånn på fiskebrygga i Kristiansand i sommer da jeg var der og den vekket oppmerksomheten min. Laaaang og smal.. Men lekkert design er det uten tvil..

Mener jeg så en som lå i kanalen i Trondheim også her om dagen..

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Prøv å kjør den fra Kerringøn til Skagen i et par meter stående bølger og utgående strøm vs ettermiddagsbris.....

Denne fikser det glatt..... den har nemmelig et baugdesign som gjør at den ikke tryner inn i neste bølge men "bærer" tidlig nok til å ikke få NOE sjø over. Whatta Phenomenal design...

bilde

Finnebåter duger dårlig utenom på innsjøer....

Løse fenderlister - sprukne innerskrog - dører som faller av....

Har kjørt masse Mørebas 7200 med VP-DP. Bra sjøbåt. Nå har hverken jeg eller du prøvd Axopar 28, så din bastante påstand tar jeg med en klype salt. det ligger masse videoer ute som viser fantastikse egenskaper både i kvapsete sjø og dønninger.. den skjærer som en kniv. husk at konstruktøren er den samme som for Pargon. Kundegruppen som kjøper den ser neppe på 70 tallsbåter!  Bruksområdet er vel kortte dagsturer fiske og show off faktor.  Enten liker man designet og detaljkvaliteten på båten samt litt snevert bruksområde, eller så liker man det ikke..  Hadde båtenn hatt dårlige sjøegenskaper eller null fungsjonalitet og bare fokus på utseendet hdde ikke Vi båtegare ikke stemt den frem som årets båt!!  For min bruk som hyttebåt så hadde den vært perfekt! funfaktor aks og manøvrerbarhet tror jeg er adskillig større enn Askeladden jeg har nå eller Mørebasen som jeg har disponert.

Redigert av -morten- (see edit history)

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

ser jo mest ut som en rib de har glemt å montere pølsa på  :lol:

Sikkert bra kjøremaskin, men jeg lurer også litt på hvordan det blir når man trøsker baugen gjennom en krapp bølge.. 

sjekket CE kategori, 28 foteren er i C 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Det der er leketøy. Bølgebanker med lavt fribord. Men ser litt kul ut da. Finnes mye snadder fra Finland, Targa for eksempel.

Bølgebanker?

Hehe den får veldig god testomtale for sjøegenskaper da, så det er nok lurt å vente med å uttale seg om slikt før man har et grunnlag for det.

Axopar = Aquador, XO og Paragon, noen av de best kjørende båter man kan kjøpe.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

ser jo mest ut som en rib de har glemt å montere pølsa på :lol:

Sikkert bra kjøremaskin, men jeg lurer også litt på hvordan det blir når man trøsker baugen gjennom en krapp bølge..

sjekket CE kategori, 28 foteren er i C

Det er vel akkurat det som er fordelen med denne skrogformen. Lang kjøl, butt bau. En konvensjonell bau er jo i lufta under plan, så hvordan bauen ser ut er vel av mindre betydning. Denne skrågformen gir jo også lang kjøl i vannet. God gange.

konvensjonell bau vil også føres opp når en treffer bølge, Denne går mer gjennom, får roligere gange. Noe seilbåtene fant opp for mange tiår siden.

Frakt/ suplay båter har jo gått ennå lengre. Bau som skrår andre veien. Funker vist veldig bra I bølger.

2,85 m bredde er forsåvidt ikke uvanlig smalt for denne båtstørrelsen da.

Axopar 28 har step skrog. Den går naturlig flatere enn vanlige skrog.

Jeg studerte båten nøye i vinter. Tenkte å kjøpe en med styrhus og akterkabin om jeg hadde solgt Bitteliten V uten innbytte. Det er en fin båt, men til å være 28 fot er den jo trang pga det smale forskipet. Som weekend båt funker den bra tenker jeg.

Axopar har en 37 foter på gang. Pris med single utenbords anslått til ca 1,4 mill. Under 2 mill med dobbel installasjon og nødvendige kryss i utstyrslista.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Så en test på denne, bortsett fra at kjøreegenskaper og fart var bra, så var det stort sett fokus på at dashbordet var så flott og hadde plass til ipod. Og at putene hadde fin farge. De påsto at det var en praktisk båt, men andre ting som utendørs styreposisjon, slange for spyling av dekk , plass til fangst og stenger. Rekker som er høye nok til å støtte seg på. Det er jo ting som er flott i en praktisk båt.Men det ble ikke nevnt i det hele tatt.

Så det blir liksom et litt smalt bruksområde. Samme kategori som Goldfish og XO.

Sammenligner man den med Targa 27 f.eks. så har den dusj og dass som man kan nå innenfra, med full ståhøyde. Og større ac med ståhøyde og plass til 4 personer. Med vindu i begge rom. Bredde på 3.05 og gjennomgang fra hekk til baug gjennom styrehus. Pluss en liten FB. Det er en litt mer praktisk båt.

Redigert av Brutus (see edit history)

som jeg har før sagt så er ikke dette en båt for alle! det er ikke en bobåt eller weekender.. mer en hyttebåt for dagsturer og fisking.. ser det er en som lurer på om den er bra for dorging, med en ironisk undertone. skroget er faktisk veldig fleksibelt og går veldig fint på sakte fart også. det er omtrent fraværende hekksjø, og min askeladden lager mye mere hekksjø på sakte fart! Jeg vil ikke si det er mye båt for pengene, fordi det er en liten og trang 28 foter, men folk som kjøper dette båtkonseptet er jo ikke dem som ser etter en praktisk bobåt for en familie.. mulig noen synes fassongen likner på en Targa, men selve konseptet er nok milevis unna!! dobbelsteppet skrog og 22 grader kontinuerlig er ganske spessielt og har sin fungsjon, samt ekstra lang vannlinje som i mange tilfeller er positivt både for skrogfart og retningsstabilitet, samtidig kan liten bæring i forskipet være veldig uheldig for en bobåt med masse vekt forut, men det er jo ikke tilfellet her.

Med den spesielle akterkabinen er det jo relativt gode sovemuligheter, så som bobåt for 2 funker den nok bedre enn de fleste daycruisere iallefall.

Toalett i motsatt ende av båten kan jo også være en fordel  :saint:

Men det er en båt for de sportslig fartsglade, og ikke helt en erstatning for en cabincruiser i samme størrelsesorden.

bilde

Joda det har du rett i, men ville bytta bort klumpen på akterdekket med et fint stort akterdekk.. ser ikke poenget med 4 soveplasser så lenge byssa er mikroskopisk, ingen avsettningsplass, ingen innvendig spiseplass ingen skuffer og skap og minimalt med steder å oppbevare mat og klær..

Uansett er dette et konsept jeg synes er spennende og en båt jeg kunne ha tenkt meg.. 250-300hk  Den planer faktisk fint med 115 også!!

Joda du får den jo i 5 varianter med og uten akterkabin, styrehus osv.

Med den nye Verado 350 går den som en drøm, ifølge testen i svenske "Vi Båtägare"  :thumbsup:

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...