Jump to content

Axopar 28, styggfin

-morten-

Recommended Posts

• 3 måneder senere...

Tror det er en type båt som ville passe meg og mitt bruk perfekt med utvdete muligheter til rn meget rimelig pris. 37 foteren til under 2 mil. Går du på xo sin 37 foter snakker vi 4 mil

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Hulda, det bliver ikke 40 fod til mig igen. Så skal der vindes i Eurolotto :-) Jeg var netop nede på havnen i dag og glædede mig over alle de bekymringer, jeg ikke har mere :-)

En Axopar 28 ligger i overkanten af det jeg vil bruge på båd. En ny 24 kunne være en mulighed - eller en brugt 28 hvis det kunne findes.

Men jeg tror på at Axopar har en meget god sødygtighed - baseret på de videoer, der ligger på nettet. Og det tiltaler mig meget.

Redigert av MajorAndy (see edit history)

Smaken er som baken, slik er det med denne og. Nokon likar den slett ikkje, eg høyrer til dei, andre likar den.  Kan ikkje tenkje meg denne toler tung sjø, men i mindre sjø vil den klare seg utmerket. Og kvifor skal alle båtar vere gode i tung sjø når dei færaste knapt kjem borti det? Ein får ikkje i pose og sekk her heller.  Men det smale forskipet og baugen, saman med påhengsmotor er det eg likar minst med denne daykruseren. Vanskeleg å gjere alle tillaks. Påhengsmotor er vel likevel kanskje det mest praktiske  sidan den ikkje stel plass innabords.

Pris og fart betyr mye for mange og her kommer Axopar ut blant de beste i allefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Sikkert mye båt for pengene. Men et par ting. Bredden på båten gjør det vel litt mer plundrete å transportere den på vei. Og den rette baugen er vel ikke optimal når en skal kjøre inn mot fjellet for å gå i land. Ser for meg at jeg hadde havnet i dilemmaet om hva som betyr mest: Kjøre nærme fjellet og risikere å lage hull i baugen slik at båten går ned, eller holde så stor avstand at folk detter i vannet. Mye design for designets egen skyld. Hadde vært bedre om baugen ikke var så rett.

Mye design for designets egen skyld. Hadde vært bedre om baugen ikke var så rett.

helt klart at det er in med slik rett baug for tida , men det er jo ikke utelukkende design, ekstra lengde i vannlinjen har jo sine fordeler i praksis også.  

Til strandhogg så er nok noe ala dette mer egnet..: https://www.flickr.com/photos/anytec/6068714253/in/photostream/

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jaha, den koster altså 800k. Kan få mye mer båt for halvparten av den summen.. Men en tøff fartsbåt absolutt.

Kan du vise til noen eksempel på dette. Ta gjerne med fordelen av ny båt og motor

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Kan du vise til noen eksempel på dette. Ta gjerne med fordelen av ny båt og motor

Nei det kan jeg ikke, plassmessig synes jeg ikke det var mye båt for pengene, dog er dette en båttype jeg ikke har peil på, så prisene er kanskje så stive ? :) 

09 Sealine F37 - VP D4 260

Nærmeste sammenligninger blir vel XO 270, anytec 750, yamarin cross. Med flere. Før du sier noe om prisen kan du jo sjekke hva disse koster. Tipper du finnner ut at axopar faller rimelig

helt klart at det er in med slik rett baug for tida , 

Sikkert "in" med slik rett baug. Men for meg virker det som det er ikke optimal fasong på baugen når en ligger fortøyd til en holme. Ser for meg en risiko for  banking mot fjellet mot den nederste delen av det rette partiet. Da er det bedre med en skrånende baug der fenderlisten treffer fjellet først. De fleste holmer skrår jo ned mot vannet. Men dersom en aldri går i land, er det jo ikke noe problem.

Er bare ett Nytt marked for gjengen bak stepfender dette, en variant med flere trappetrinn, som går under bakover, slik at man henger på en opplåsbar baug/badetrapp når favorittholmen ankommes ?

- og en større variant for de fleste seilbåter fra siste 10-15-20 åra..

Sikkert "in" med slik rett baug. Men for meg virker det som det er ikke optimal fasong på baugen når en ligger fortøyd til en holme. Ser for meg en risiko for  banking mot fjellet mot den nederste delen av det rette partiet. 

Ser for meg at en skikkelig formstøpt fender (som dekker og beskytter hele det loddrette partiet) kan gjøre susen der, så man slipper å engste seg for sår og hakk i gelcoaten.   

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Sikkert mye båt for pengene. Men et par ting. Bredden på båten gjør det vel litt mer plundrete å transportere den på vei. Og den rette baugen er vel ikke optimal når en skal kjøre inn mot fjellet for å gå i land. Ser for meg at jeg hadde havnet i dilemmaet om hva som betyr mest: Kjøre nærme fjellet og risikere å lage hull i baugen slik at båten går ned, eller holde så stor avstand at folk detter i vannet. Mye design for designets egen skyld. Hadde vært bedre om baugen ikke var så rett.

Dette med ilandstiging i uthamner er helst eit norsk fenomen, difor er ikkje det eit tema i testen. Men dette er sjølvsagt svært viktig her nord. Av den grunn er båten berre av den grunn heilt uaktuel for meg. Men den er vel ikkje so brei at det skulle vere noko problem?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...