Jump to content

Axopar 28, styggfin

-morten-

Recommended Posts

24 foteren er et kult konsept, men jeg ville ha hatt den med Verado 225/250. Men det går visst ikke foreløpig pussig nok.

Ville tro at den går helt fint i over 40 knop også, slik som sine større søsken.

Funker vel greit med F150, siden latterlig lave 90 hk er minste motor men blir liksom ikke den store farten da med et slikt skrog.

http://www.axopar.fi/range/axopar-24-hard-top/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Ser den.

Men siden den flyter så høyt med bauen, så tror jeg en kommer nermere land, en mange andre båter på samme størrelse. Så bare på bilde I link, når den lå inn på strand. Tror en hadde slitt hvis en skulle prøvd det samne med en Nidelv 28.

quote name="Fjordgubbe" post="1793511" timestamp="1454688524"]

Den stangar mot berget i vannflata, difor er dette langt frå optimalt. Men er fjellet loddrett, går det fint.

Ser for meg at en skikkelig formstøpt fender (som dekker og beskytter hele det loddrette partiet) kan gjøre susen der, så man slipper å engste seg for sår og hakk i gelcoaten.   

Ja det  hjelper nok med en formstøpt fender. Men når man har lagt 1000 høvdinger på disken for en ny båt , forventer man kanskje ikke å måtte kontakte Donald Duck for å be om tips til ombygging, for at Guffen skal komme i land uten å skade båten. Hva er poenget med en fenderlist når andre deler av  skroget stikker utenfor. Rett baug gikk vel av moten på begynnelsen av år 1900.

Axopar 28 har lige vundet "Motorboat Of the year" på Düsseldorf-messen!

Var og så på axopar på messa i Düsseldorf! Må si at jeg synes det veldig kule og gjennomførte båter. Virket som om det var bra interesse blant publikum også.

bilde

"Problemet" med rett baug og ilandstigning som blir nevnt her er jo også vanlig for mange seilbåter. Kanskje en enkel landgang eller liknende hadde gjort susen?

Men enig i at det ikke er så kjekt å ty til ulike macgyver-løsninger på en splitter ny båt.

• 1 år senere...
  • 1 år senere...
5 minutes ago, Hulda said:

Dritstygg båt. Har en slik liggende på brygga med 2X150 hk Mercury. Eller er det 2X300. Må sjekke. Går sikkert fort nok uansett.

Ja og jeg er helt sikker på at han som eier den synes Hulda er en stygg jernklump!  Må bare respektere at alle har forskjellig smak og behov! :smiley:  Det er de praktiske og solide løsningene som tillater meg, samt at de har klart å kombinere lett vekt og solide sjøegenskaper og rimelige driftskostnader.. for meg holder det massevis med en motor....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

-morten- skrev 5 minutter siden:

Ja og jeg er helt sikker på at han som eier den synes Hulda er en stygg jernklump!  

Det gjør'n ikke det. Han synes Hulda er kjempefin! Snakker med både han og kona. Ellers er jeg for 'Targa-designet'. Om jeg ikke måtte ha seilbåt, kunne jeg tenkt meg en Targa rundt 30 fot. 

30 minutes ago, hanto1 said:

Tror nok 28’ er en bra hyttebåt. 37’ var bra på løsninger, bortsett fra toalett.

37 har ikke fullverdig toalettløsning, dessuten synes jeg hele konseptet skal være lett brukksvennlig og enkel båt. Vil ikke ha båt med to påhengere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Kan bli dyrt hvis man først må kjøpe en passende hytte og så denne hyttebåten. De jeg har sett i sommer benyttes til kjøring hvor man ikke trenger å bli "trengende" før man er fremme, eller hjemme igjen, så toalettforholdene er sikkert greit nok hvis det kniper.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

1 hour ago, Mouche said:

Kan bli dyrt hvis man først må kjøpe en passende hytte og så denne hyttebåten. De jeg har sett i sommer benyttes til kjøring hvor man ikke trenger å bli "trengende" før man er fremme, eller hjemme igjen, så toalettforholdene er sikkert greit nok hvis det kniper.

Har hytte jeg med naust og privat brygge anlegg!! Eneste problem er at vi er bare to av tre i familien som vil ha Axopar 28

Var ute med en 37 fot som ligger i Strømstad på mandag. 

Med 2x300hk

Blåste ca 10ms og ca meter bølger på det høyeste mellom Strømstad og koster. 

Kunne fint ha ølglasset stående på bordet og marsje ca 18 knop med 20 mennesker ombord.

Den skulle gjøre ca 45 knop mener jeg eieren sa. 

Helt rå båt! Dette var varianten med lukket styrhus med salong, akterkabin og forkabin med toalett.

Redigert av onistad (see edit history)

Vi har en Viknes 1030 på brygga også, kjempebåt. Jeg skal ikke uttale meg om kvalitet og egenskaper på  Axopar, for det vet jeg ingenting om. Jeg bare forstår ikke designfordelen med baugen. At man kan spasere rundt hytta er meget bra. At sjø som kommer inn renner ut over hekken er meget bra.

Sjøegenskaper på slike raske båter er veldig avhengige av kjøl-lengde. Dette har spesielt med egenskaper i motsjø med høy fart å gjøre. Jo flere «bølgedaler» kjølen dekker i fart, dess bedre motsjøegenskaper i høy fart. Man må tørre å «gi på» i motsjø for å oppnå fordelen med slike spesielle skrog. 

@-morten-  Har to hyttenaboer, i Imsterfjorden, som har kjøpt slike. Sikker en av dem du har sett i Burøysundet.  Tøffe hyttebåter, men om de er praktiske er jeg usikker på. Ligger veldig godt i sjøen og er ganske tøff i fart. Men om jeg ville hatt en slik ...... usikker. 

Men er grei «trønderlåt» med tanke på været som er her. 

15 hours ago, qwerty said:

@-morten-  Har to hyttenaboer, i Imsterfjorden, som har kjøpt slike. Sikker en av dem du har sett i Burøysundet.  Tøffe hyttebåter, men om de er praktiske er jeg usikker på. Ligger veldig godt i sjøen og er ganske tøff i fart. Men om jeg ville hatt en slik ...... usikker. 

Men er grei «trønderlåt» med tanke på været som er her. 

Det er ikke meningen at dette skal være en båt der de har proppa inn mest mulig ting i. det er en båt som skal være behagelig for få personer og som har fantastiske sjøegenskaper. det er IKKE en cabincruiser, men en dagsturbåt/weekender

Dette er ikke en båt for alle! for meg er den helt perfekt fordi jeg liker filosofien og tankegangen til konstruktøren!  

Viknes og Axopar henvender seg til totalt forskjellige kundegrupper, ingen vits i å samenlikne!

Skrogkonstruksjonen og uttrekt kjøl er essensielt for å gi denne båten de gitte egenskaper!  den er superstabil i veldig sakte fart, nesten ikke planingsterskel, fraværende sprut på vinduer/styrhus og piercingeffekt i rom sjø!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...