Jump to content

Edit History

Sørlandet2

Sørlandet2

Hulda skrev 8 minutter siden:

 

Korrekt at lenger vannlinje gir økt fart. Men det forutsetter i dette tilfellet at baugen er nedi vannet. Jo fortere en planende båt går, dess mindre av den er nedi vannet. De som går virkelig fort, har overflatepropell fordi det er lite skrog nedi. Eller er det noe jeg ikke får med meg? Omvendt for depl.båter. Der er kunsten løft, lang vannlinje og lite våt flate. 

Vil tro at på denne, og alle planende båter, så trimmer du til ca 2/3 av båten ligger i vannet. 

På denne, og alle andre planende båter, så vil alltid fremre del av båten ligge over vann. 

På en Axopar, eller andre båter med tilsvarende konstruksjon, så vil en ha lengre våt flate en en konvensjonell båt. 

Lengre våt flate gir mykere gange, bedre effektivitet, bedre økonomi. 

 

En annen ulempe med en konvensjonell båt, er når den treffer en bølge, så fører energien til at baugen presses opp. På en Axopar vil denne effekten være mindre. Mykere gange.  Supplybåter bruker jo samme filosofi. 

Sørlandet2

Sørlandet2

Hulda skrev 1 minutt siden:

 

Korrekt at lenger vannlinje gir økt fart. Men det forutsetter i dette tilfellet at baugen er nedi vannet. Jo fortere en planende båt går, dess mindre av den er nedi vannet. De som går virkelig fort, har overflatepropell fordi det er lite skrog nedi. Eller er det noe jeg ikke får med meg? Omvendt for depl.båter. Der er kunsten løft, lang vannlinje og lite våt flate. 

Vil tro at på denne, og alle planende båter, så trimmer du til ca 2/3 av båten ligger i vannet. 

På denne, og alle andre planende båter, så vil alltid fremre del av båten ligge over vann. 

På en Axopar, eller andre båter med tilsvarende konstruksjon, så vil en ha lengre våt flate en en konvensjonell båt. 

Lengre våt flate gir mykere gange, bedre effektivitet, bedre økonomi. 



×
×
  • Create New...