Jump to content

Axopar 28, styggfin


-morten-

Recommended Posts

24 foteren er et kult konsept, men jeg ville ha hatt den med Verado 225/250. Men det går visst ikke foreløpig pussig nok.

Ville tro at den går helt fint i over 40 knop også, slik som sine større søsken.

Funker vel greit med F150, siden latterlig lave 90 hk er minste motor men blir liksom ikke den store farten da med et slikt skrog.

 

http://www.axopar.fi/range/axopar-24-hard-top/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ser den.

Men siden den flyter så høyt med bauen, så tror jeg en kommer nermere land, en mange andre båter på samme størrelse. Så bare på bilde I link, når den lå inn på strand. Tror en hadde slitt hvis en skulle prøvd det samne med en Nidelv 28.

quote name="Fjordgubbe" post="1793511" timestamp="1454688524"]

 

Den stangar mot berget i vannflata, difor er dette langt frå optimalt. Men er fjellet loddrett, går det fint.

Link to post

Ser for meg at en skikkelig formstøpt fender (som dekker og beskytter hele det loddrette partiet) kan gjøre susen der, så man slipper å engste seg for sår og hakk i gelcoaten.   

Ja det  hjelper nok med en formstøpt fender. Men når man har lagt 1000 høvdinger på disken for en ny båt , forventer man kanskje ikke å måtte kontakte Donald Duck for å be om tips til ombygging, for at Guffen skal komme i land uten å skade båten. Hva er poenget med en fenderlist når andre deler av  skroget stikker utenfor. Rett baug gikk vel av moten på begynnelsen av år 1900.

Link to post

Axopar 28 har lige vundet "Motorboat Of the year" på Düsseldorf-messen!

Var og så på axopar på messa i Düsseldorf! Må si at jeg synes det veldig kule og gjennomførte båter. Virket som om det var bra interesse blant publikum også.

bilde

 

"Problemet" med rett baug og ilandstigning som blir nevnt her er jo også vanlig for mange seilbåter. Kanskje en enkel landgang eller liknende hadde gjort susen?

Men enig i at det ikke er så kjekt å ty til ulike macgyver-løsninger på en splitter ny båt.

Link to post
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
5 minutes ago, Hulda said:

Dritstygg båt. Har en slik liggende på brygga med 2X150 hk Mercury. Eller er det 2X300. Må sjekke. Går sikkert fort nok uansett.

Ja og jeg er helt sikker på at han som eier den synes Hulda er en stygg jernklump!  Må bare respektere at alle har forskjellig smak og behov! :smiley:  Det er de praktiske og solide løsningene som tillater meg, samt at de har klart å kombinere lett vekt og solide sjøegenskaper og rimelige driftskostnader.. for meg holder det massevis med en motor....

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
30 minutes ago, hanto1 said:

Tror nok 28’ er en bra hyttebåt. 37’ var bra på løsninger, bortsett fra toalett.

37 har ikke fullverdig toalettløsning, dessuten synes jeg hele konseptet skal være lett brukksvennlig og enkel båt. Vil ikke ha båt med to påhengere!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post
1 hour ago, Mouche said:

Kan bli dyrt hvis man først må kjøpe en passende hytte og så denne hyttebåten. De jeg har sett i sommer benyttes til kjøring hvor man ikke trenger å bli "trengende" før man er fremme, eller hjemme igjen, så toalettforholdene er sikkert greit nok hvis det kniper.

Har hytte jeg med naust og privat brygge anlegg!! Eneste problem er at vi er bare to av tre i familien som vil ha Axopar 28

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Var ute med en 37 fot som ligger i Strømstad på mandag. 

Med 2x300hk

 

Blåste ca 10ms og ca meter bølger på det høyeste mellom Strømstad og koster. 

Kunne fint ha ølglasset stående på bordet og marsje ca 18 knop med 20 mennesker ombord.

 

Den skulle gjøre ca 45 knop mener jeg eieren sa. 

 

Helt rå båt! Dette var varianten med lukket styrhus med salong, akterkabin og forkabin med toalett.

Redigert av onistad (see edit history)
Link to post
15 hours ago, qwerty said:

@-morten-  Har to hyttenaboer, i Imsterfjorden, som har kjøpt slike. Sikker en av dem du har sett i Burøysundet.  Tøffe hyttebåter, men om de er praktiske er jeg usikker på. Ligger veldig godt i sjøen og er ganske tøff i fart. Men om jeg ville hatt en slik ...... usikker. 

Men er grei «trønderlåt» med tanke på været som er her. 

Det er ikke meningen at dette skal være en båt der de har proppa inn mest mulig ting i. det er en båt som skal være behagelig for få personer og som har fantastiske sjøegenskaper. det er IKKE en cabincruiser, men en dagsturbåt/weekender

Dette er ikke en båt for alle! for meg er den helt perfekt fordi jeg liker filosofien og tankegangen til konstruktøren!  

 

Viknes og Axopar henvender seg til totalt forskjellige kundegrupper, ingen vits i å samenlikne!

 

Skrogkonstruksjonen og uttrekt kjøl er essensielt for å gi denne båten de gitte egenskaper!  den er superstabil i veldig sakte fart, nesten ikke planingsterskel, fraværende sprut på vinduer/styrhus og piercingeffekt i rom sjø!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...