Teerex Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 (redigert) 24 foteren er et kult konsept, men jeg ville ha hatt den med Verado 225/250. Men det går visst ikke foreløpig pussig nok. Ville tro at den går helt fint i over 40 knop også, slik som sine større søsken. Funker vel greit med F150, siden latterlig lave 90 hk er minste motor men blir liksom ikke den store farten da med et slikt skrog. http://www.axopar.fi/range/axopar-24-hard-top/ Redigert 5.Februar.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Fjordgubbe Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Rett baug er ikkje noko nyt konsept, tvertimot, det er gamalt. Sjå berre på dei gamle fjordabåtane og atlanterhavsdamparane t.d. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordgubbe Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Tydelig forskjellige oppfatninger av det nye. Med en lang baug, som flyter høyt, så virker det som denne båttypen er lettere en de fleste å legge til land på uthavner. http://www.axopar.fi/range/axopar-28-t-top/ Den stangar mot berget i vannflata, difor er dette langt frå optimalt. Men er fjellet loddrett, går det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Ser den. Men siden den flyter så høyt med bauen, så tror jeg en kommer nermere land, en mange andre båter på samme størrelse. Så bare på bilde I link, når den lå inn på strand. Tror en hadde slitt hvis en skulle prøvd det samne med en Nidelv 28. quote name="Fjordgubbe" post="1793511" timestamp="1454688524"] Den stangar mot berget i vannflata, difor er dette langt frå optimalt. Men er fjellet loddrett, går det fint. Sitér dette innlegget Link to post
Selco Racing Svart 5.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 5.Februar.2016 Ser for meg at en skikkelig formstøpt fender (som dekker og beskytter hele det loddrette partiet) kan gjøre susen der, så man slipper å engste seg for sår og hakk i gelcoaten. Ja det hjelper nok med en formstøpt fender. Men når man har lagt 1000 høvdinger på disken for en ny båt , forventer man kanskje ikke å måtte kontakte Donald Duck for å be om tips til ombygging, for at Guffen skal komme i land uten å skade båten. Hva er poenget med en fenderlist når andre deler av skroget stikker utenfor. Rett baug gikk vel av moten på begynnelsen av år 1900. Sitér dette innlegget Link to post
ALP Svart 7.Februar.2016 Link til dette innlegget Svart 7.Februar.2016 Axopar 28 har lige vundet "Motorboat Of the year" på Düsseldorf-messen! Var og så på axopar på messa i Düsseldorf! Må si at jeg synes det veldig kule og gjennomførte båter. Virket som om det var bra interesse blant publikum også. "Problemet" med rett baug og ilandstigning som blir nevnt her er jo også vanlig for mange seilbåter. Kanskje en enkel landgang eller liknende hadde gjort susen? Men enig i at det ikke er så kjekt å ty til ulike macgyver-løsninger på en splitter ny båt. Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 23.August.2017 Link til dette innlegget Svart 23.August.2017 Noen eiere som har mer erfaring? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Axopar 28C er den optimale hyttebåten for meg altså!! Håper jeg får med dama på å invistere i større båt snart! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Dritstygg båt. Har en slik liggende på brygga med 2X150 hk Mercury. Eller er det 2X300. Må sjekke. Går sikkert fort nok uansett. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 5 minutes ago, Hulda said: Dritstygg båt. Har en slik liggende på brygga med 2X150 hk Mercury. Eller er det 2X300. Må sjekke. Går sikkert fort nok uansett. Ja og jeg er helt sikker på at han som eier den synes Hulda er en stygg jernklump! Må bare respektere at alle har forskjellig smak og behov! Det er de praktiske og solide løsningene som tillater meg, samt at de har klart å kombinere lett vekt og solide sjøegenskaper og rimelige driftskostnader.. for meg holder det massevis med en motor.... Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 -morten- skrev 5 minutter siden: Ja og jeg er helt sikker på at han som eier den synes Hulda er en stygg jernklump! Det gjør'n ikke det. Han synes Hulda er kjempefin! Snakker med både han og kona. Ellers er jeg for 'Targa-designet'. Om jeg ikke måtte ha seilbåt, kunne jeg tenkt meg en Targa rundt 30 fot. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Tror nok 28’ er en bra hyttebåt. 37’ var bra på løsninger, bortsett fra toalett. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 30 minutes ago, hanto1 said: Tror nok 28’ er en bra hyttebåt. 37’ var bra på løsninger, bortsett fra toalett. 37 har ikke fullverdig toalettløsning, dessuten synes jeg hele konseptet skal være lett brukksvennlig og enkel båt. Vil ikke ha båt med to påhengere! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Gikk forbi nå, jammen er det ikke 2X300 hk. Den gjør sikkert et par hundre knop! Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Kan bli dyrt hvis man først må kjøpe en passende hytte og så denne hyttebåten. De jeg har sett i sommer benyttes til kjøring hvor man ikke trenger å bli "trengende" før man er fremme, eller hjemme igjen, så toalettforholdene er sikkert greit nok hvis det kniper. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
-morten- Svart 23.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 1 hour ago, Mouche said: Kan bli dyrt hvis man først må kjøpe en passende hytte og så denne hyttebåten. De jeg har sett i sommer benyttes til kjøring hvor man ikke trenger å bli "trengende" før man er fremme, eller hjemme igjen, så toalettforholdene er sikkert greit nok hvis det kniper. Har hytte jeg med naust og privat brygge anlegg!! Eneste problem er at vi er bare to av tre i familien som vil ha Axopar 28 Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 -morten- skrev 39 minutter siden: Har hytte jeg med naust og privat brygge anlegg!! Eneste problem er at vi er bare to av tre i familien som vil ha Axopar 28 Og det er den som virkelig bestemmer som ikke vil ha? Fornuftig dame. Sitér dette innlegget Link to post
onistad Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 (redigert) Var ute med en 37 fot som ligger i Strømstad på mandag. Med 2x300hk Blåste ca 10ms og ca meter bølger på det høyeste mellom Strømstad og koster. Kunne fint ha ølglasset stående på bordet og marsje ca 18 knop med 20 mennesker ombord. Den skulle gjøre ca 45 knop mener jeg eieren sa. Helt rå båt! Dette var varianten med lukket styrhus med salong, akterkabin og forkabin med toalett. Redigert 23.August.2019 av onistad (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Om 20 år er det mulig jeg skjønner hvorfor folk kjøper disse. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Båtene har særegent preg, det kan bli en klassiker ( eller ikke) Har selv en båt mange mener er stygg å se på( Viknes) de er jo blitt populære... Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Vi har en Viknes 1030 på brygga også, kjempebåt. Jeg skal ikke uttale meg om kvalitet og egenskaper på Axopar, for det vet jeg ingenting om. Jeg bare forstår ikke designfordelen med baugen. At man kan spasere rundt hytta er meget bra. At sjø som kommer inn renner ut over hekken er meget bra. Sitér dette innlegget Link to post
tobba Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Sjøegenskaper på slike raske båter er veldig avhengige av kjøl-lengde. Dette har spesielt med egenskaper i motsjø med høy fart å gjøre. Jo flere «bølgedaler» kjølen dekker i fart, dess bedre motsjøegenskaper i høy fart. Man må tørre å «gi på» i motsjø for å oppnå fordelen med slike spesielle skrog. Sitér dette innlegget Link to post
qwerty Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 @-morten- Har to hyttenaboer, i Imsterfjorden, som har kjøpt slike. Sikker en av dem du har sett i Burøysundet. Tøffe hyttebåter, men om de er praktiske er jeg usikker på. Ligger veldig godt i sjøen og er ganske tøff i fart. Men om jeg ville hatt en slik ...... usikker. Men er grei «trønderlåt» med tanke på været som er her. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 23.August.2019 Link til dette innlegget Svart 23.August.2019 Worry II skrev for 6 timer siden: Om 20 år er det mulig jeg skjønner hvorfor folk kjøper disse. Det er ca 20 år siden båtene våre var moderne også... ? Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 24.August.2019 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August.2019 15 hours ago, qwerty said: @-morten- Har to hyttenaboer, i Imsterfjorden, som har kjøpt slike. Sikker en av dem du har sett i Burøysundet. Tøffe hyttebåter, men om de er praktiske er jeg usikker på. Ligger veldig godt i sjøen og er ganske tøff i fart. Men om jeg ville hatt en slik ...... usikker. Men er grei «trønderlåt» med tanke på været som er her. Det er ikke meningen at dette skal være en båt der de har proppa inn mest mulig ting i. det er en båt som skal være behagelig for få personer og som har fantastiske sjøegenskaper. det er IKKE en cabincruiser, men en dagsturbåt/weekender Dette er ikke en båt for alle! for meg er den helt perfekt fordi jeg liker filosofien og tankegangen til konstruktøren! Viknes og Axopar henvender seg til totalt forskjellige kundegrupper, ingen vits i å samenlikne! Skrogkonstruksjonen og uttrekt kjøl er essensielt for å gi denne båten de gitte egenskaper! den er superstabil i veldig sakte fart, nesten ikke planingsterskel, fraværende sprut på vinduer/styrhus og piercingeffekt i rom sjø! Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.