Jump to content

Anbefaling av 300 hk utenbordsmotor til Ibiza 760T


paso

Recommended Posts

Hei.

Lurer på å kjøpe meg en Ibiza 760T med 300 hk. Ibiza har ikke noen motoravtale så da er det fritt frem til å velge Yamaha f300, Suzuki df300, Mercury Verado 300 eller Evinrude g2 300. Prøvd å finne noen tester av disse motorene og finner ingen gode, i hvertfall ikke noen sammenligningstester. Kriterier som er viktig er støy i høyere turtallsområde, forbruk og kvalitet. Regner med motorene gir lik hastighet så det er mindre viktig. De er også ganske like i pris så det er heller ikke viktig kriterie.

 

Har noen linker til relevante tester av de forskjellige motorene?

Hva anbefaler ekspertene på forumet?

 

Takk for svar!

Link to post

Hvis du ikke MÅ ha en 300 hk kan det være et alternativ å vurdere en Honda BF250.

 

Den har de mest avanserte teknologien av alle of bruker klart mindre drivstoff i alle områder ikke mist i 4000 - 4500 o/min området.

 

Den har VTEC, BLAST, ECO run mm.... og ikke minst VTEC KICKS IN YO http://youtu.be/lMbaZzeKJC8

 

 

Oich.... riktinok en del turbomotorer men prinsippet er det samme NORMAL ENGINE -> RACING ENGINE

http://youtu.be/yJ5YoEWryiY 

 

 

2 x HONDaABF250 - dessvere har posteren benyttet Youtube sin bildestabilisering så det ser tidvis litt merkelig ut men....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Ikke noe og tenke på !!

Kjøp Yamaha 350hp. !!

De båtene går best med litt vekt på hekken.

Har hat Nordkapp 760 med mercury 250. Byttet motor til Yamaha 350.

Beste motoren du kan få på de båtene!!

( den ble stjålet ( savner den )).

Har i dag en flipper 760 med 300 mercury.

Fin og flott båt men vil veldig gjerne ha 350 Yamaha i stedenfor. !!

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Yamaha er vel det mest pålitelige motoren med best kvalitet på markedet idag. Støy er jeg usikker på, men 225hk 3.3V6 jeg har hører du så vidt. Forbruket på Yamaha er ikke det laveste, men langt ifra det høyeste. Du ser alltid store offshore båter, og spesielt arbeidsbåter og store dyre RIB'er som er beregnet for stor og heftig sjø og som blir kjøet hardt, med en Yamaha på hekken, og det er nok ikke uten grunn.

Link to post

Ikke noe å tenke på, kjøp den nye Verado 350.

Det er en  videreutviklet Verado 300 (må ikke sammenlignes direkte med 350 SCI og 400R som er racingmaskiner).

Her kan faktisk ikke japsene helt måle seg.

 

I siste nummer av "Vi Båtägare" har de testet en Axopar 28 med den nye Verado 350, og de er kjempefornøyd med både båt og motor. 50 knop.

 

Kommer i 3 farger, for de som er lei av svart:

 

bilde

 

 

 

 

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

,,, jøss , over 100 kg forskjell om man sammenligner V8 350 med V6 300 på http://yamahaoutboards.com/outboards/VMAX-SHO-i4/comparisons

 

Verado 350 legger seg sånn ca midt i mellom såvidt jeg kan se..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Vær obs på at Varadero bruker veldig mye bensin på høyere turtall

 

Jeg hadde gått for Suzuki eller Yamaha. Mtp levetid er det greit å se på hva RIB gutta kjører med. 

 

Husk at dette er 3. generasjon Verado (ikke Varadero :saint: ) så forbrukstallene er nok ikke så ille som du skal ha det til.

Det har skjedd ett og annet på de drøyt 10 årene Verado har vært på markedet.

 

Vedr. vekt, husk at Verado har hydraulisk styring integrert i motoren (elektrisk servostyring med pumpen plassert i båten).

Verado 350 veier fra ca 300 kg (kun 10 kg mere enn Verado 225 pga. kraftigere girhus bl.a) så det er meget god ytelse i forhold til vekta.

 

Yamaha F350 er blytung og dyr, men ellers en fin motor for de som ikke bryr seg med slikt.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Så bra det har blitt bedre. Jeg har bare lest tester av motorene der dette fremkommer, også ganske nylig. Årsaken er jo at motorene er kompressormatede og det spyles på med bensin for å dempe eksostemepraturen.

 

For "hundre år siden" testa jeg en Aquador 21 WA med 225 hk Verado (har hatt en Varadero en gang - det er noe annet ja :lol:). Aksellerasjonen på den båten var heftig.

 

Etech G2 synes jeg ser heftig ut - men de har kanskje ikke nok hk. Edit - de har en 300hk ja. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Kompressormating er i utgangspunktet ikke særlig anderledes enn turbomating vedr. drivstoffforbruk foruten at det krever litt effekt å dra rundt kompressoren.

Ikke mange moderne biler som ikke har turbo i dagens verden.

Særlig mye bensin til kjøling kreves nok ikke. Den nye 350 har forøvrig vannavkjølt kompressor.

Sylindervolumet på Verado er mindre enn hos konkurrentene, dermed blir forbruket noe kompensert av dette.

Og med 350 hk trenger man jo ikke gå på høye turtall så ofte  :smiley:

 

Evinrude G2 er nytt og spennende ja, og i mange farger  :saint:

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Ikke noe og tenke på !!

Kjøp Yamaha 350hp. !!

De båtene går best med litt vekt på hekken.

Har hat Nordkapp 760 med mercury 250. Byttet motor til Yamaha 350.

Beste motoren du kan få på de båtene!!

( den ble stjålet ( savner den )).

Har i dag en flipper 760 med 300 mercury.

Fin og flott båt men vil veldig gjerne ha 350 Yamaha i stedenfor. !!

Din gamle 760 som lå til salgs med 350? Hva syntes du om flippern kontra Nordkappen ?

Link to post

En 760 tåler vekt i ræva,,

Den få en mye bedre gange !!

Nei det var ikke min, men vurderte og bytte ut flipperen i den..

 

Altid noen fordeler / bakdeler med en båt mot en annen.

 

Liker kalersje systemet på nordkappen er bedre. Sitte/ styre posisjon på floperen er bedre..

Men nordkappen gikk mye bedre i vannet pga mer vekt bak og et dreimoment som ingen annen motor kan konkurrere mot. Min gikk i 56 knop men hadde ikke finjustert med proppelene eller noe..

Gikk i over 50 med mye folk ombord,,

Hadde byttet mercury mot 350 Yamaha uten tvil vist jeg fikk tilbudet !!

Glerder meg til sommeren!!!!!!!!! da skal det BÅTES:o)

Link to post

Det kan jo aldri være noen stor fordel med 400 kg vekt i ræva istedenfor 300 kg?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Spørsmålet er om en skal subsidiere amatørpodusenter som Mercury og Bombardier/Evinrude som fikk hjelp av bla Ilmore for å produsere de svært "Wobblye" tidligere Veradoene uten at det hjalp særlig mht kvalitet/driftsikkerhet/ytelse/spec - en produsent som kanskje lager noen hundre tusen motorer i året sammenlignet med feks Honda som lager 35-40 mill motorer i året og baserer sin know-how og teknologi på "ekstrem High End Racing" og som leverer kvalitet/performance/økonomi/driftsikkerhet med topp brukerratinger.

 

Yamaha, Suzuki, Evinrude, Mercury.... lærergutter i klassen - legg til Volvo og Yanmar mv og Kina - Honda lager flere motorer en alle disse samlet....

 

Har fulgt med på en spesifikk båttype på Finn ofte utstyrt med 200 - 250 hk etec og utrolig nok .... er så å si alle utstyrt med "nye" etec motorer som garantierstatninger for de "originale" etecene ..... 

 

De lar seg selvsagt ikke selge....

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post

Antallet gressklippermotorer o.l. som Honda produserer kan vel ikke tas med i beregningen her, siden det har fint lite med kvaliteten på utenbordsmotorer å gjøre.

Men Honda lager fine motorer, det er helt klart. De er bare ikke så dedikerte som Mercury og Evinrude  :smiley:

 

Har hatt noen Honda både i form av 2-hjulinger og med propeller.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Møttes en 760T på fjorden, med Yamaha. Det så ut til å funke. Gikk utrolig flott I sjøen.

 

Jeg har en Verado. Veldig fornøyd med det. Setter pris på fin gange, god betjening (El gir og gass) og fin servo styring.

 

Jeg tror ikke det finnes dårlige motorer I dette segmentet. Ville valgt det merket som har god forhandler i nabolaget.

 

Lykke til, tipper du blir fornøyd uansett motor.

Link to post

Verado er eneste rekkesekser på markedet, som kjent er 6-sylindre i rekke noe av det mest optimale for vibrasjonsfri gange, fin lyd og kompakt motorblokk.

Ikke uten grunn at de fleste dieselmotorer er R6, og noen av bilverdenes fineste motorer (f.eks. BMW's lange tradisjon med R6.)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det blir jo interessant å høre hva som egentlig har skjedd med den G2'en da.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...