Jump to content

Anbefaling av 300 hk utenbordsmotor til Ibiza 760T


paso

Recommended Posts

Stikkord er vel å ha ny motor og lengst mulig garanti.

 

En bekjent fikk nylig ødelagt sin Suzuki 300hk 2008 modell med ca 500 timer, plugg hoppet ut og de var redd for motorblokken. Har aldri tidligere hørt om havari på nyere Suzuki. Vet ikke mer om årsaken enda.

 

Tror jeg hadde valgt nye Mercury Verado 350 (ikke racingutgaven) på ny Ibiza 760T. Og sørget for å bytte båt etter 5-6 år.

Vet det visstnok har vært litt trøbbel med kompressorene. En veldig god motor funksjonelt er det uansett.

Yamaha er også veldog bra, men 350 er tung og låter ikke spesielt V8-aktig. Grommere med en velklingende 300 sekser da kanskje?

Tror alle disse motorene er gode på driftsikkerhet.

 

E-tec er totakt og etter min mening mer for båter bygget for høy fart fremfor høy komfort. En daycruiser kan gjerne ha firetakter, mens en åpen skjærgårdsjeep eller sportsbåt kan ha totakter, slik tenker i alle fall jeg :)

 

Huff da, ikke bra med G2 havari!

Lingefan

Link to post

Den nye Verado 350 har som nevnt fått vannavkjølt kompressor, vil anta det forlenger levetiden en del.

Når de tar 400 hk ut av 400R-utgaven så er 350 ikke pint til det ytterste iallefall.

Litereffekt på 135 hk er faktisk litt mindre enn f.eks. Ford Fiesta Ecoboost 1,0 140 hk  :saint:

Men litt høyere enn Bugatti Veyron og Ferrari 458....

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 11 måneder senere...

Kan i alle fall etter 43 timer med ny 760T med Suzuki 300 anbefale båt og motorkombinasjonen på det varmeste.

Skulle gjerne prøvd en med Yamaha 350 og 300, Verado 350, Etec 300 G2. for å sammenligne. Men denne kombinasjonen fungerer meget bra.

 

Synes båten er sportslig, bruker lite fuel, fint lydbilde, har grei nok aksellerasjon, toppfart er alltid rett opp i 46 og kan fintiltes til 47-48 på 6.000o/min og 94l/timen. Drar man av til rundt 5100 så holder man fortsatt 39-40 knop med ca 60-62 liter/t. Det er høy marsjfart.

I 4500 rpm holder man 31-32 knop med 40-45 liter/timen.

4000 rpm er rundt 26-27 knop med 33 liter timen.

3500 rpm gir rundt 21-22 knop med 25-27 liter i timen.

 

I skikkelige pådrag når andre båter prøver seg skulle jeg gjerne hatt Yamaha 350, men det er bare akademiske 2-4 knop for å runde 50 (ser en til salgs på finn med Yamaha 350 er oppgitt til toppfart 52 knop. Spørsmålet er jo om det er ærlige knop eller om noen en gang var oppe i 51,7 i medsjø og ellers klarer 49-50.

De sier jo at V8eren bruker en del mer bensin, uten at det har stor betydning.

 

De som sitter bakerst i sofaen i over 4500rpm hører nok motoren meget godt, lurer på om Yamaha 300 er mer støysvak i slike hastigheter? Her blir det nyanseforskjeller.

Lingefan

Link to post

Hva med to motorer  på 150 Hk hver ? Hvis jeg først skulle slå på stortromma og kjøpe noe så enormt som en 25-foter med så kraftig maskineri, ville jeg valgt et oppsett med 2 motorer, med kontraroterende propeller. Både fordi redundans er aldri noe som kan overvurderes med tanke på sikkerhet, og fordi man slipper unna det kraftige momentet som vil vri båten over mot babord, i vanlig tilfelle med en høyregående propell. Og hverken Yamaha eller Honda er et dårlig valg. Og som regel vil ihverfall en av motorene holde ut, uansett.Kjører man full redundans, med egne bensintanker, egne strømkretser osv. så blir båten i praksis bombesikker.

Redigert av HerrPedersen (see edit history)
Link to post

Hvis du ikke MÅ ha en 300 hk kan det være et alternativ å vurdere en Honda BF250.

 

Den har de mest avanserte teknologien av alle of bruker klart mindre drivstoff i alle områder ikke mist i 4000 - 4500 o/min området.

 

Den har VTEC, BLAST, ECO run mm.... og ikke minst VTEC KICKS IN YO http://youtu.be/lMbaZzeKJC8

 

 

Oich.... riktinok en del turbomotorer men prinsippet er det samme NORMAL ENGINE -> RACING ENGINE

http://youtu.be/yJ5YoEWryiY 

 

 

2 x HONDaABF250 - dessvere har posteren benyttet Youtube sin bildestabilisering så det ser tidvis litt merkelig ut men....

 

Hmm. Er det ikke 5 knop 50 meter fra land ?

Link to post

Hva med to motorer  på 150 Hk hver ? Hvis jeg først skulle slå på stortromma og kjøpe noe så enormt som en 25-foter med så kraftig maskineri, ville jeg valgt et oppsett med 2 motorer, med kontraroterende propeller. Både fordi redundans er aldri noe som kan overvurderes med tanke på sikkerhet, og fordi man slipper unna det kraftige momentet som vil vri båten over mot babord, i vanlig tilfelle med en høyregående propell. Og hverken Yamaha eller Honda er et dårlig valg. Og som regel vil ihverfall en av motorene holde ut, uansett.Kjører man full redundans, med egne bensintanker, egne strømkretser osv. så blir båten i praksis bombesikker.

 

Ja for bruk i f.eks, Forsvaret er det nok viktig at båten er bombesikker  :smiley:

 

Forøvrig var det en test i Vi Menn uke 33 av 1 x DF300 mot 2 x DF150 i Askeladden P80.

Konklusjonen var at 2x150 egentlig er verd de ekstra kronene.

Toppfart, støynivå og manøvreringsevne var noen av fordelene til 2x150. 

Samt at man kan sløyfe en kostbar baugthruster.

Det bli jo 5,7 liter sylindervolum mot 4,0 liter. Laveste trimmingsgrad mot høyeste.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

ser ut som at når man kommer opp i den størrelsen så blir 2 motorer en fordel mtp fart/forbruk, 

 

tilsvarende båt /  oppsett her, Finnmaster pilot 8 m/ hhv 2x 150 og 1x 300: 

https://www.yamaha-motor.eu/no/binary/RÖD%20SWE%202016_tcm122-426563.pdfside 34

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Toppfart P80 med 1 x 300 var 36,8 knop og med 2 x 150 ble det 40,3 knop.

3-4 dB mindre støy med 2 x 150 i området 20-25 knop, og noe lavere i resten av fartsområdet også.

 

Snittforbruk med 1 x 300 ble 1,7 l/nm og for 2 x 150 ble det 1,8 l/nm.

 

Merprisen for 2 x 150 er kr 74.000, men baugthruster til ca 30.000 kan jo da sløyfes.

Går ut fra at det er utgaven med elektronisk gass/gir. Noe annet hadde jo vært direkte dumt, da båten jo har 2 styreposisjoner også.

Ca kr 3.000 i ekstra vedlikeholdskostnader pr. år.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...