Jump to content

Anbefalt navigasjonspakke til 20 fots daycruiser


LAKA

Recommended Posts

Jeg har en Skibsplast 605 som skal utstyres med passende navigasjonsutstyr. Per idag har båten ingenting. Bruken er hovedsaklig dagsturer i Ryfylkebassenget - men den må kunne ta en langtur til Bergen i godt vært samt kunne navigeres i mørke og i dårlig vær. Jeg ser for meg to alternativer:

 

 

1- Ordinær kartplotter i prisklasse 6000 - 8000 kr. Utfordringen er en passende plassering. Uansett hvor den monteres vil den stå i veien eller være utenfor siktsonen. 

 

2- Ipad med Navionics kart koblet via 12V. Denne kan festes med stativ over fartsmåler og turteller (som jeg tenker ikke er veldig viktig å ha synlig hele tiden). Jeg er redd for hvor stabil en slik løsning er og ville derfor hatt en bærbar GPS som backup. Ipad og kart har jeg allerede så kostnaden her ville kun vært en bærbar GPS.

 

 

Er det noen mulige løsninger jeg har glemt? Eller konkrete anbefalinger til gode produkter/løsninger tilpasset min bruk?

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har både kartplotter og Ipad i min 20 fot daycruiser. Stort sett benytter jeg bare Ipaden til Navigasjon, mens kartplotteren benyttes stort sett som reint ekkolodd. 

 

Kartplotteren blir fort for liten når man kjører i høy fart og vil ha god oversikt. På Ipaden er det mye enklere å både zoome, flytte kartet og å planlegge ruter.

Link to post
Share on other sites

Takk for råd - som går fra det ene ytterpunktet til det andre. Uansett om løsning så må jeg ha en backupløsning. Har opplevd at selv dyre kartplottere tar kvelden - og mister man strømmen om bord så er man like langt. Bærbar GPS som gir deg posisjon koster fra en god tusenlapp - så den i kombinasjon med Ipad er det billigste og også det jeg selv syns er best i bruk. Men mulig fastmontert opplegg er mer stabilt og det gir uten tvil bedre skjermegenskaper i sollys.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...