Jump to content

Kobling av VDO turteller


OJO

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har en VDO turteller for W-uttak. På turtelleren er det to tilkoblingspunkter i tillegg til instrumentlys. Den ene kontakten er merket med G og den andre er merket med - Den ene skal vel kobles til W-uttaket på dynamoen men hvilken? Og hva skal den andre kobles til?

 

OJO

Link to post
Share on other sites

Hei Ingar!

 

Hvis du ser i Maritimkatalogen på varenummer 8037-01 så er det en slik giver jeg har. Her står det at den er for generatorturtellere. Derfor har jeg håpet at jeg jeg kunne koble turtelleren på W-uttaket slik at jeg slipper å kjøpe ny. Det er også en justeringsskrue for turtallet på mitt instrument. Har jeg da et instrument for W-uttat tro?

Link to post
Share on other sites

Hvis du ser i Maritimkatalogen på varenummer 8037-01 så er det en slik giver jeg har.

Ok, den giveren kjenner jeg ikke, ser ut som en induktiv giver som er kompatibel med W-signal.

Så dersom opplysningen hos Maritim er korrekt kan du koble G til W på dynamoen.

Etterpå må du kalibrere instrumentet med en strobe-måler, fåes bl.a. på Biltema.

 

Skjønner dog ikke poenget med en giver til kr 1900 hvis man like gjerne kan koble instrumentet til dynamoen....

De turtellere jeg har sett som har vært beregnet for dynamo har vært merket W, ikke G.

Link to post
Share on other sites

Jeg har også VDO turtellere for induktiv giver på dieselpumpen på den nye båten, og forrige eier (Skipper Worse) hadde fått beskjed om at disse kunne koples direkte til "w" uttaket på dynamoen i stedet. Jeg har trukket ledning fra dynamoen opp til instrumentene, men ikke koplet det til ennå. Så jeg må nok vente til jeg får sjøsatt før jeg får testet dette. Men det var nå en fagmann som hadde uttalt seg om dette, så jeg vil tro at det stemmer...

 

Jeg er forresten ikke sikker på om giveren på pumpa er induktiv, eller noe annet. Etter det jeg har forstått så fungerer den nærmest som en liten dynamo, og gir spenning ut. En induktiv giver er vel en slik som det var lagt opp til på den forrige båten min, med magnet i svinghjulet og en giver som teller passeringer?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Jeg må jo si meg enig med Ingar, hva i all verden skal man med en giver til kr 2000,- når man bare kan koble den til dynamoen! Basert på de rådene dere nå har gitt meg kommer jeg til å prøve å koble kontakten merket G til W-uttaket og den andre til minus. Mye røyk ut av instrumentet er vel et dårlig tegn?

 

OJO

Link to post
Share on other sites

En induktiv giver er vel en slik som det var lagt opp til på den forrige båten min, med magnet i svinghjulet og en giver som teller passeringer?

Hei.

 

Slik er den induktive giveren på Yanmar'n min:

 

Bilde

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Skjønner dog ikke poenget med en giver til kr 1900 hvis man like gjerne kan koble instrumentet til dynamoen....

De turtellere jeg har sett som har vært beregnet for dynamo har vært merket W, ikke G.

<{POST_SNAPBACK}>

Tror dette er en etterlevning etter tiden da man ikke benyttet "w" uttak på dynamoen. Dieselpumpen på min motor har uttak for wire, men da dette er vankelig å forene med to styreposisjoner så har de valgt en tilsynelatende enkel løsning med en giver montert på uttaket i stedet. Det ville garantert ikke blitt gjort på denne måten i dag..

 

En tilbakemelding på om det fungerer hadde vært flott, da jeg som sagt tenker å gjøre det samme...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...