Jump to content

Kan 12v sirkulasjonspumpe brukes til kjøling av eksosslange?


ut mot havet

Recommended Posts

Skal bygge om frå sjøkjøling til fersvannkjøling på min 10hk sabb diesel. Det normale ved ei slik ombygging vil vere å kjøpe ei orginal dobbelpumpe frå Sabb, men desse er svært dyre så derfor har eg vert inne på tanken å bruke den enkle pumpa som står på motoren i dag til ferskvatn, videre tenker eg å bruke ei 12v Johnson sirkulasjonspumpe til å pumpe sjø gjennom eksos.

Er det nokon som veit om desse pumpene kan brukast til dette? desse er berekna på kontiunerlig drift, men spørsmålet er om desse  er eigna til dette.

Link to post
Share on other sites

Har sett på Martec sitt sett, det er for så vidt greit det. Men tenkte å bruke utvendige rørslynge som eg har liggande og i stadenfor den orginale ekspansjonstanken brukar eg ein plasttank frå Biltema. Kjører motor da uten termostat. Det er kun pumpe eg mangler, men dersom eg kan bruke den orginale lense/spylepumpa er problemet løyst.

Link to post
Share on other sites

på min 10hk sabb så brukte jeg tørr eksos når jeg bygde om til ferskvanns kjøling. rustfri flexsibel eksos slange fra biltema i lag  med den minste universal bilpotta deres. masse eksosbandasje for å isolere varme. sjøvanns pumpa sirkulerte bare ferskvanns kretsen. ble en ganske fin tøffelyd. med tørr eksos så slipper du kosten og grublinga med en ekstra vannpumpe....

Link to post
Share on other sites

Ja eg vurderer tørr eksos, må ta nokre mål for å sjå om det går, har litt liten avstand frå sjøflate til dekk så er redd eksos kjem litt for tett til sjøen. Men takk for tips. Biltema har eit godt utvalg i eksosdeler så skal sjå på det alternativet.

Link to post
Share on other sites

Jeg var bort i et lignende tilfelle en gang for noen år siden. Det løste jeg ved å montere en skovl på utsiden under båten, med opningen forover. Slik at farten av båten var nok til å skyve  vannet inn gjennom skovla og gjennom en slange og inn i ex slangen.Rikelig til kjøling av den. Fungerte fint det.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...