Jump to content

Yamarin 4300, Enkle barbord og styrbord lanterner?


Snusmumrikken

Recommended Posts

Heisann! 

 

Har en Yamarin 4300. Men trenger lanterne til styrbord og barbord, altså grønn på styrbord og rød på babord side. Men vil gjerne ha noe enkelt, slikt som batteri lanterner som jeg kan ta med meg når båten forlates, som typisk går på batteri.

 

Har noen tips? :)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Trenger ikke, men vil ikke kjøre ledning oppsett, for det er mye jobb å legge opp. Så trenger noen jeg kan ta opp og ned fort å gælli uten problemer. Står de på båten kan de bli stjelt, så ligger nok i et av rommene når den ikke blir brukt. Altså et par lanterner som går på AA batterier eller lignende. Da de aldri kommer til å bli brukt, men er jo lovpålagt å ha.

 

hvitlys lanternen er fastmontert i skroget og står der hele tiden. :)

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Say no more.

Gjerne utdyp deg...

 

Trodde man fikk tak i slikt lett jeg? Til en 14 foter så er det jo greit med noe som er enkelt, uten at det skal ha noe med privatlivet mitt å gjøre...

 

Får lete videre, evt høre med maritim om de har noe lignende. 

 

Jeg vil bare slippe permanente løsninger da å sette det opp vil bli utrolig mye jobb med båten, og no way jeg kunne fått ledningenene til å gå 13 fot igjennom båten og opp :P

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Jeg skal fortelle deg hvorfor. Har ikke mulighet til å sette opp et permanent oppsett, jeg trenger ikke lanterner heller, det er kun fordi jeg ikke vil bli stoppet og få bot pga manglende lanterner. Båten brukes til godværs kjøring, så sein kjøring osv har det ikke blitt noe av.  

 

Spør her AKKURAT fordi jeg vil ha tips om lanterner som er gode nok til å brukes på sjøen.. og kan evt lett monteres. De kan godt henge på, men lett monetering er det jeg sikter etter..

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Er båten under 7 meter, så er det ikkje krav til sidelanterner. Da er det nok med en rundtlysende hvit antenne.

Hmm, Gjelder ikke dette kun om båten ikke har høyere toppfart enn 7 knop? 

 

Mulig jeg tar feil. 

 

Om du har rett da slipper jeg å stresse iallefall :D

 

Har en hvitlys lanterne akter på båten så er nok innafor :)

Redigert av Christian.T (see edit history)

Uttern 6200 CC m/Evinrude E-TEC 130HK

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke lovpålagt å ah slike lanterner hvis det ikke er mørkt vil jeg tro? Er det mørkt så vil du jo være gunstig å ha lanterner slik at man kan kjøre litt fortere og ikke ha vikeplikt for alt og alle (hvis jeg husker regelverket riktig?). Sånne enkle avtagbare lanterner hadde vi i "gamle dager" på Withjoller for det var ikke noe særlig alternativ til slikt, og de fungerte greit/gjorde jobben.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Så om jeg forstår riktig.

 

Selv med en toppfart på over 25 knop, så trenger jeg kun hvitlanteren OM jeg ikke kjører raskere enn 7 knop ved kveldtid?

 

Takker så mye for svar!:)

 

Nei, jeg tror siden båten KAN gjøre mer enn 7 knop så er du pålagt full lanterneføring. Fører du kun (lovlig) kun en rundtlysende hvit lanterne har du også full vikeplikt for alle andre.  Hvis jeg her tar feil føler jeg meg ganske så overbevist at noen vil påpeke det!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...