Jump to content

Perkins 4108 går opp på turtall


Saga 7001

Recommended Posts

Har nett kjøpt meg ein saga med Perkins 4108 motor. På heim tur låg vi på marsjfart 2200 o/min. Plutselig økte turtall og fart ein del, men gjekk tilbake til normalen med engang. Det skjedde hyppigere men uten noe system. Forsøkte på lavere turtall og da skjedde det sjeldnere. Diesel pumpe som begynner å tulle? Motor går ellers som ei klokke. Ingen røyk. Kom med tips dei som har.

Redigert av Saga 7001 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller at fødepumpa lekker diesel ned i bunnpanna. Fødepumpa, også kalt håndpumpe, har en membran som det kan gå hull i, og da renner dieselen rett ned i bunnpanna, og når nivået av olje og diesel blir høyt nok begynner den å forbrenne det. Sjekk oljenivå før start neste gang. Er den for høy er det stor sannsynlighet for at det er diesel.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Tror jeg ga 7-800,- for ny pumpe til samme motor på økonomideler i våres (ser at siden deres er nede i kveld..). Er to ulike varianter om jeg ikke husker feil. En trebolts og en firebolts, tror fireboltsen er den mest vanlige. Bytter den på et blunk om du har grei tilgang. Av med dieselslangene, 2 stk (inn-ut), ut med de fire boltene og så bare å skru på den nye.

 

Kan hende at du må vri/snu toppen av pumpa hvis slangene dine kommer "fra andre siden". Det er en enkel operasjon. Løsne skruene som holder toppen av pumpa og drei den i riktig posisjon. Om du har rør inn på pumpa (og så slange derfra) må du kikke nøye inn i gjengene på den gamle pumpa, evt pirke med et skrujern for å kjenne om de ligger en gummipakning der. Det er egentlig kon løsning der men noen har en gummipakning, kan hende du får bruk for det på den nye også.  

 

Jeg luftet pumpa ved å pumpe med den til det tøyt ut diesel. Skrudde på "ut" slangen og fyra opp, så jeg slapp en langdryg lufteprosedyre. 

 

Peil olja og lukt på den. Har du diesel i olja så må du ta et par oljeskift (og filterskift). BT har egen og billig olje til formålet. Evt bytt et par ganger med en billig olje før du har på det du måtte foretrekke. Bruker selv olje som går til 50 pga den notoriske talgpakningen baki der. Du får kjøpt den på Bilextra og tilsvarende. Den er beregnet for veteranbiler, hvorav en del britiske har samme førkrigsløsning/pakning på motoren. Men helt tett blir det vel aldri, Perkins er Perkins. 

 

Lykke til. 

Link to post
Share on other sites

Du skal ikke se bort fra at ventilen som løsnet har laget hull i membran. Spiralfjæra som er en del av ventilen er sylkvass i endene. Derfor viktig at du sjekker olja som pinkvin allerede har påpekt. Ikke gått å vite hvorfor den ruset seg opp, om det var pga diesel i olja eller den defekte ventilen , men når du får orden på pumpa og sjekket oljen går nok dette bra. :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...