Jump to content

Alvorlig feil på gass/gear D6-350-DPH dobbeltinstallasjon


magic10

Recommended Posts

Har hatt nåværende båt siden den var ny for ca 7 år siden, den er brukt ca 500timer.

I dag opplevde jeg alle båteieres mareritt, etter å tatt opp noen teiner var vi på vei til vår båtplass.

Været i dag var 24 grader og havblikk og jeg valgte dermed å "bakke" opp litt tidelig for å ta av farten helt et stykke

før jeg kom til brygga. Det som skjer nå er at båten bare fortsetter, brygga kommer fort og jeg må reversere motorene

på nytt, samme skjer og jeg får litt panikk, som gjør at jeg "bakker" opp kraftig. Resultatet er båten skyter fart rett i betongbrygga, heldigvis går det bra med kona på baugen.

Resultatet er at baugspyd med anker og fenderlist har får ganske store skader, dette blir nok en ganske dyr opplevelse er jeg redd.

 

Ringer til en vakt telefon for Volvo Penta, her snakker jeg med 2 mann, det rare er at begge 2 forteller meg at dem har opplevd tilsvarende, den ene med Kad 300 og den andre med D6-350 på sin Windy. Den ble nevnt noe om clutch og aktivator på drev.

 

Når jeg tester båten i ettertid fungerer babord motor som den skal, styrbord motor starter i gear forover og den lar seg ikke fri uansett hva en gjør.

 

Har noen andre opplevd lignende og hva er det som skjer?

Redigert av magic10 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Forstår jeg rett så har du drev?

 

Aktuator har tullet det til for mange. Har bytta en gang.

 

Som regel kuttes motoren om gearaktuatoren ikke klarer å få gearet inn. Treg gearwirw kan også forårsake dette.

 

Har kun opplevd dette ifbm sjøsetting, da ting har stått stille en vinter.

 

Om du aktiverer den aktuelle motoren sin styringsenhhet, med motoren avskrudd, så kan du kjøre gearet inn og ut av fri. Med en person i motorrommet, så vil du høre om den jobber tungt...

 

Feilens følge er forsåvidt alvorlig, men ikke værre enn en hvilken som helst mekanisk wire med vondt i viljen.

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er kjent gjennom mange år at man skal bytte gear wire på D motorene. Er wirene brune har du gammel type. Dette kan gi slike uheldige utfall. Aktuatoren klarer ikke å bytte gear eller splinen i drevet er slitt (den har samme funksjon som clutchen på en bil). Jeg håper verkstedet som har service på båten din har sjekket dette.

 

 

 

Forstår at dette er svært ubehagelig.

 

Det går tusenvis av disse motorene. Feil kan oppstå.

Link to post
Share on other sites

Antagelig aktuator, gearwire eller gripekon på det ene drevet.

Som regel gir dette tidlige indikasjoner på at den er treg eller henger inn/ ut av gir lenge før det sitter bom fast. Og som Eureka sier, så skal motor stenge seg selv om aktuator ikke får beveget seg slik den skal. I så fall kan ting tyde på at vaier er røket eller hoppet av i en av endene.

 

Skjønner det blir kaotisk i toppen i en slik situasjon, men den motoren som giret fungerte på burde relativt lett greie å holde igjen kreftene fra den som stod fast i forover, vel og merke om den gikk på tomgang og ikke ble gasset på.

 

Resultatet blir det samme med helmekaniske systemer som har eksistert i all tid når gearwiren ryker. Har selv opplevet det, og selvfølgelig skjer det når det passer minst...

Lettere sagt enn gjort, men det gjelder å forsøke og holde hodet kaldt, få identifisert problemet og stengt av motorer (den riktige om man har 2) og så gjøre det man kan med thrustere og evt den andre friske motoren.

 

Takk for at du delte denne historien. Dette kan skje oss alle eller båtnaboene våre.

Det at gir og gassoverføringer på båten er i orden og fungerer som det skal er like viktig som gassen og bremsene på bilen og må holdes i orden med preventivt vedlikehold.

 

Vi må aldri glemme at det ofte er opptil 500-1500 hk i andre enden av spakene på båter opp til 50 fot som gjør akkurat som de får beskjed om da de ikke vet at feks en vaier er røket....

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Uflaks at første indikasjon kommer i havn. Bra du har forsikring og at ingen ble skadd

 

Hold oss gjerne informert om årsaken når den er klarlagt.

 

jeg prata med en Gobbi eier som hadde opplevd samme som deg, drevene låste seg i gear. Her var det gamle gearwire som hadde slitt ut splinen

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har d6350. Båten kom rett fra service i 2013 og variere var byttet hos Volvo Penta. Båten var gjort alt med da motoren var ute etc.

Første turen ut fra båtplassen etter at motoren hadde surret på tomgang i 20 minutter så hang den seg i revers. Båten går 4 knop på tomgang. Jeg bakker ut og hadde løsnet alle fortøyningene og da jeg satte den i fri gikk den fortsatt bakover mot båter med motoren tiltet ut....! Satte båten i forover og gasset, da gasset den fortere bakover....!

Skrudde av motoren og tok i mot med beina. Heldigvis har jeg bare 3 tonn båt så det gikk så vidt uten å komme borti noe.

 

Da var det feil på helt ny vaier fra Volvo Penta (hadde splittet seg) og båt måtte løftes, drev av og vaier byttes igjen.

Skummel opplevelse. Fikk litt ekstra sympati for Alehandro Fuentes sitt tilfelle i Kristiansand, der 45 foteren hans senket et par-tre småbåter da han dro i brygga...

 

Og jeg har full sympati for dere og er glad for å høre at det ikke ble personskade. 41 foter som er ute av kontroll er ikke spøk.

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Ikke noe god følelse nei.

Har sjekket litt i motorrommet, og funnet ut at aktivator beveger seg fint på begge motorer, litt mer lyd fra den på styrbord. Problemet er alikevel at denne motoren går forover uansett om en prøver fri eller bakover.  En starter faktisk motoren i gir forover, normalt er ikke dette mulig.

Det er en liten forsinkelse på styrbord aktivator når en velger bakover.

Kablene er det gamle brune :-( Båten var på service hos VP verksted i 2012, etter den tid har jeg gjort det meste selv.

Dvs har hatt hjelp fra båtmekaniker med belgskifte.

 

Wire har vel kanskje røket på drevsiden eller kan det være noe annet?

Link to post
Share on other sites

Høres ut som wire har løsnet på gearet. -ihvertfall wireproblem. Du hadde ikke fått start på motoren om elektronikken hadde enset at drevet sto i gear.

-det kan jo selvfølgelig være noe mere avansert problem, med wireinnfesting er vel det første du sjekker.

 

Er du heldig, klarer du å skru av den store kåpa på drevet, opptiltet, med maske og snorkel.

 

(Har selv både byttet propeller og satt på nytt deksel på sjøvannsinntaket på DPH, mens den lå på vannet. )

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...