Jump to content

Olje til propell aksel, hvilken type ?

Fusebox

Recommended Posts

Hei,

Jeg har en aksel med en oljebeholder på, som begynner å bikke under minimums merket. Hverken forrige eier eller jeg vet hva slags olje som skal på her. Er det noen som vet ?

Det står "martec" på beholderen, som har slange ned til propell hylsen. Aner ikke hva slags type fabrikat det er på aksel forøvrig. I vinter, da jeg kjøpte båten, så jeg at det kom litt olje ut av enden av akselen, regner derfor med at det skal være en ganske tyntflytende olje. Et båtverksted mente at de brukte bare Quicksilver Gear Lube, men blir ikke den en smule tykk ?

På forhånd takk for hjelpen.

Mvh,

Are

Redigert av Fusebox (see edit history)

Dette lurer jeg og på.Ble spurt om dette.

Da jeg kikket på pakkboksen inne i motor-rommet, var det en nippel på toppen av pakkboksen med en tynn ca 10mm gjennomsiktig slange.Denne slangen var så lang,at vi fant den igjen ute i luke under sittegruppa.Det var bra fall på slangen hele veien, og i enden satt en liten trakt. Ingen tegn til olje i slangen.

(Liten Yanmar 7hk, med rett aksel.)

:confused:

Hvordan fungerer dette?

(Skal vel evt fylles opp med olje,slik at kan se nivået i slangen.)

Hvilken type olje?, (slangen var jo så liten dimensjon)

Hilsen Opus

God helg! (Håper været bedrer seg)

Det finnes en helt spesiell hylseolje som brukes i oljefylte hylser på større fartøyer. Dette er en olje som er emulgerende, den blander seg med vann.

Hvis man lurer på om en slik olje kan være brukt på systemet, så er det bare å ta ut en ganske liten prøve og forsøke å mixe den med vann. Den vil i såfall blande seg til en hvitaktig emulsjon "majones". Vanlig motorolje vil nemlig ikke blande seg med vann på denne måten, men man ser jo av og til gearoljer for undervannsdrev gå over til å bli "majones"....

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Hadde dette systemet i min forrige båt, og i instruksjonsboken der sto det at det skulle brukes utenbords gearolje, samme oljen som man bruker i gearhuset på utenbordsmotorer. En slik patron holdt en sesong ca.

:flag:

Båthilsen fra Fernanda.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...