Jump to content

Nimbus 3003 med Volvo Penta TAMD41, mistet 400RPM/ 10knop


capt.e.

Recommended Posts

Iløpet av helgeturen med min Nimbus 3003 med en Volvo Penta TAMD41 oppdaget jeg at jeg kun får ca 3200rpm på motoren å ca13 kn fart. Tidligere har det ligget på 3600rpm, og 22kn. Båten har ikke vært på land for vask og smøring i år, men kan dette gi så stor reduksjon? Noen med tilsvarende erfaring eller gode ideer hva som er feil? Motoren starter fint å sviver jevnt å normalt. Kan det skylles turbo?? Merker ikke noe unormalt med unnak av fart og omdreiningstapet.

 

Håper på noen gode tilbakemeldinger?

Link to post
Share on other sites

3600 er jo også rundt 300rpm for lite for motoren, er propellen så tung å dra for motoren fra før skal det ikke mye mer motstand/groe/slim/koks i turbo  til før motoren ikke orker å dra opp i plan.

 

Jeg ville sjekket turbo først, om båten har rett propelloppsett, er ladetrykk riktig så bør du gå ned et hakk på stigningen så du har mulighet til å få 'blåst rent' avogtil på rett maksturtall.

Link to post
Share on other sites

og den gjorde lav fart fra tur1? Og den turen var rett etter sjøsetting?

Isåfall: gjengrodd turbo, gjengrodd luftfilter som en Herre lenger oppe er inne på. Gjengrodde dieselfilter?

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt over, det første jeg ville gjort er å ta ut luftfilteret, ta en prøvetur etter det. Kjent problem at filtrene sveller opp og tetter lufttilførsel på disse motorene. Selv om man startet sesongen med nytt filter

Videre, riktig som er sagt at den skal klare 3900 rpm.

Har selv ila denne sesongen mistet 250 rpm på min princess (to motorer), dette utgjør ca. 4 knop, så svaret på din trådtittel er nok at ja det kan skje under maksimalt uheldige forhold.

Forutsetter du har byttet både fin og grov dieselfilter før sesongen?

Link to post
Share on other sites

Byttet filtre på høstparten i fjor, å motor er nok ikke gått mere enn 10-12 timer etter det. Men tenker at det kan være lurt å ta båten opp for vasking og smøring, å gå over filterne, å håpe at det kan gjøre susen...?

 

Hjelper ikke har filtrene "svellet" fuktig luft er nok til det. Ta ut filtrene kjør en tur uten og gi tilbakemelding her på hvordan det gikk. Er helt gratis å prøve før du setter i gang med grovere ting :smiley:

Link to post
Share on other sites

Er ening med mange her. Har du ikke vært oppe i år så ligger det største hinderet ditt under vannlinjen. Det skal lite groe til før du mister fart og turtall.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Har samme båt med samme motor. Mistet selv ca. 300 omdreininger og 4 knop etter at båten hadde lagt ubrukt i ca. 3 uker. Mistenkte propellen da motoren er stellet med etter alle kunstens regler. Et kjapt fridykk bekreftet mistanken. Rur rundt propellakslingen og noe oppover bladene. Ikke veldig mye, så jeg fryktet at det var noe mer alvorlig. Men jeg skrapte ivei, og jammen var ikke både knop og omdreininger tilbake til normalen! Det er overraskende hvor lite som skal til for å redusere effekten på propellen. En annen ting er at jeg må heve vannlinjen et par cm da denne er litt lav. Det gror voldsomt med "grønt skjegg" i de cm som ikke har bunnstoff! Dette børster jeg bort for vær tur, men slikt tar også mye fart. Så for å konkludere; som flere har vært inne på er skrog og propell hovedmistent, i hvertfall hvis alt av filtre er byttet på motoren.

Link to post
Share on other sites

Jeg mista 8 knop med denne propellen en høst. Skroget så bra ut, men propellen var grodd. Dette var en Fjord 880 med 200hk som normalt ga 20-21 knop på topp. Fikk 12 knop med denne groinga.

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...