Jump to content

Fornying av folie på støydempende matter i motorrommet


Tallisman

Recommended Posts

Noen som har tips om der finnes noe materiale som egner seg til og lime utenpå Støydempings matter som folien er slitt ut på det ser heller ikke så pent ut lenger. Mattene er jo fremdeles like gode så om det hadde vært noe en kunne klebe utenpå så hadde dett jo vært en enkel jobb og friske opp i motorrommet.

Link to post
Share on other sites

Jeg kikket tidligere etter sånne plater med masse hull i som blir brukt utenpå isolasjon over alt i industri/ marine. Husker jeg fant noen hvite i PVC men prisen var jo helt på trynet, så jeg satt det prosjektet der på vent. De platene leveres i stål/ alu vanligvis fikk jeg inntrykk av

Link to post
Share on other sites

Leste tidligere om en som hadde limt på vanlig aluminiumsfolie fra kjøkkenskuffen som erstatning for den gamle som var slitt bort. Og han påstod at det hadde merkbar effect på støynivået også! Noe å prøve?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde akkurat samme problemet på en båt. Snakket med både produsent og et stort firma de anbefalte som solgte alle mulige typer lim. Husker ikke navnet. Var så trangt under dekk og umulig å lufte ut evt gassene fra kontaktlim så måtte ha noe annet som holdt. De hadde løsningen..

 

Vel støvsugde mattene som var der og all løs folie ble fjernet. Støvsuge en gang til. Sjekket med hånden for å se om det var kommet oljedamp eller fett på den bare isolasjonen. Jeg slapp heldigvis å skifte ut noe.

 

Kjøpte så inn en liten stabel med 1cm. Porolon med folie og en kartong patroner med monteringslim.... Ja navnet er glemt, men gasset ikke.

Kappet til en plate og la på en god del larver med lim, fordelte litt vha. en plastsparkel og trykket det på plass og beholdt presset en stund...Tok hele motorrommet på den måten, sågar plater som hang oppunder dekk. Trengte bare å være sikker på at flatene ikke gled fra hverandre før limen var "herdet".​ Hadde kaffekoppen med..  :thumbsup:

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mange m2 trenger du? Jeg har en relativt stor rull med armert alufolie av den typen som limes på alubelagte isolasjonsplater. Dette gjøres normalt med varmerull på samlebåndet så folien har en form for smeltelim på den ene siden. Den bør derfor kunne legges på ved hjelp av et strykejern. Tipper den er ca. en meter i bredden. Jeg kan klippe av det du trenger og sende deg i posten dersom du betaler portoen.

Link to post
Share on other sites

Denne brukte eg utanpå gammal Porolon:

http://www.flak.no/produkter/Motor-_og_tilhengerutstyr/Isolasjon_og_motordempere/MarineSilent_plate_m_kleb_alu,_1,2_x_0,8_m

 

Brukte utgåva i 10mm. God heft i tapen og lett å arbeida med.

Folien på denne er mykje meir robost enn den som er på Porolonplatene.

Redigert av Havlengt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvor mange m2 trenger du? Jeg har en relativt stor rull med armert alufolie av den typen som limes på alubelagte isolasjonsplater. Dette gjøres normalt med varmerull på samlebåndet så folien har en form for smeltelim på den ene siden. Den bør derfor kunne legges på ved hjelp av et strykejern. Tipper den er ca. en meter i bredden. Jeg kan klippe av det du trenger og sende deg i posten dersom du betaler portoen.

Det hvar da ett veldig generøst tilbud att du kan sende meg noen meter av den Alufolien du har for kun Portoen. Egner den Alufolien seg til mitt formål så skal jeg selvføgelig betale Porto Jeg vil også betale for selve duken . Der jeg hadde tenkt og bruke denne folien er først og fremst som ett trekk over porolonplatene under mine Dørkplater . Lurer på om denne duken du har er av såpass styrke att den kan brukes til dette formålet.? Ser muligens for meg att jeg kan stifte duken fast i tillegg til limen.For og bruke stiftemaskin er jeg jo avhengig av at duken har litt styrke.Vil nok trenge ca 4 Meter.
Link to post
Share on other sites

Den rullen har stått hjemme i over ti år uten at jeg har brukt så mye som en meter, så den skal jeg ikke ha noe for. Uten å ha målt tror jeg nok dessuten det er noen hundre meter på den, så noe merkbart tap blir det ikke. 

Send meg en IM med navn og adresse så klipper jeg av fem meter og forsøker å finne en fornuftig emballasje, og sender til deg. Portoen kommer vi tilbake til når jeg har sendt.  Kan du ikke bruke den så er det jo bare å la den gå den store veien til søppelkassa.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...