Jump to content

Mercruiser 5,7L, spenning varierer fra 11 til 12 volt


Cruiseliner

Recommended Posts

Jeg har problemer med for lav spenning i båten. Voltmeteret i cockpit kan vise helt ned til 11 volt under gange. I tillegg er spenningen svært variabel - den kan sprette frem og tilbake mellom 11 og drøyt 12. 
 
Alt virker i båten, den starter fint og har bra med strøm på batteriene. Merker imidlertid at motor "sliter" mer enn normalt, den får antageligvis ikke nok strøm.
 
Noen som har tips til hva problemet mest sannsynlig kan være og hvor jeg bør begynne å lete basert på symptomene jeg beskriver?

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Lav spenning hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.
Link to post
Share on other sites

Du burde begynne med å fortelle mer omfattende, f.eks.
- hvilken type dynamo du har
- hvilken motor

- evt hvilken båt, slik at andre som har erfaring med den kan fortelle om det.

Så om din oppfatning mht. "motoren sliter".

Ellers kan det være så enkelt at voltmeteret ditt bare ikke viser som den skal.
Bruk først et normalt multimeter for å se hvordan spenningen er nøyaktig og direkte på batteriene og dynamo.

Så forteller du om det, og da får du garantert noe svar som hjelper deg videre. :smiley:

:seeya:
Jørg

 

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
Share on other sites

Batterispenningen "spretter" ikke på den måten du beskriver. Slike sprett skyldes som regel dårlig kontakt i ledningsnettet eller feil I dynamo. Derfor bør du male batterispenning direkte på polene for å se hvilken spenning du egentlig har. Alt tyder imidlertid på et elektrisk anlegg I dårlig form. Så jeg ville anbefalt deg å skaffe deg et multimeter og begynne å male, hvilken spenning gir dynamo, hva er hvilespenning på batteriene etc. Mellom 11 og 12 volt er uansett så lavt at batteriene tar skade av det, så dette må du finne ut av!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har målt spenningen direkte på batteriene. Hvilespenning utgjør 12,6 volt som vel er greit. Under gange reduseres spenningen til 12,2 volt, men spretter i korte perioder oppi 13,8. Ved kraftig pådrag bikker den også under 12. 

 

Begynner å få en klar fornemmelse av at det er regulatoren som er problemet. Hva mener andre?  

Link to post
Share on other sites

Er alle disse målingene gjort på batteriet? Det virker veldig rart at du skal ha en hvilespenning på 12,6 volt (litt lavt, men ikke kritisk) hvis du har lavere spenning enn dette under drift.

 

Det kan være regulatoren, men det kan også være en vakkelfeil et annet sted. Løs kontakt, irr etc. Men jeg ville ha forholdt meg til mulitmeter rett på batteri/dynamo, voltmeteret på instrumentpanelet høres ikke spesielt pålitelig ut.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Alle målingene er gjort på batteriet med multimeter. Voltmeteret i cocpit (som jeg tar med en klype salt) viser for øvrig enda lavere verdier. Når det gjelder eventuelle løse koblinger og irr, kan jeg ikke se noen åpenbar synder, men vil sjekke dette nærmere. Har til hensikt å måle direkte på dynamo også, men er usikker på hvilket punkt jeg skal måle. Noen som kan spesififisere hvor det skal måles? 

Link to post
Share on other sites

Virker vanskelig å stille noen diagnose i forhold til de [fragmentene] du beskriver men om du har en batteripakke eller to  kan det være et batteri som har konket. Har vært ute for slike symptomer.

 

Nå, hvilke batterimerker/typer finnes i  pakken?

 

Har du Pakke 1 / Pakke 2 - dvs start + forbruk?

 

Kan du forsøke å starte motoren på en og en pakke for å se om symptomene er til stede i begge tilfelle?

 

Måle rett på batteripolene.

 

I tillegg kan det være et alternativ å sette et multi/ voltmeter mellom + polen på generatoren til + forbindelsen på Voltmeteret på Dashen mens fluktasjonsproblemene vises. Får en opp en spenning som flukterer her kan det være dårlige koblinger alt en "intermitterende strømtyv" i kretsen

I neste omgang og under samme forhold måle mellom Batteri + på hver pakke, først sammen og deretter separat hver for seg mot + på voltmeteret mens de flukterende driftsfenomenene foregår.

 

Sjekk også at ikke  starteren ligger inne. Det høres normalt et unormalt! hvin hvis så er tilfelle.

 

Ved disse målingene kan man kanskje eliminere bort et par ting; om fenomenet er ledning/forbindelsebasert eller batteribasert alt dynamobasert.

Redigert av Bay_liner (see edit history)

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

 Cruiseliner : Hvilespenning utgjør 12,6 volt som vel er greit. Under gange reduseres spenningen til 12,2 volt, men spretter i korte perioder oppi 13,8. Ved kraftig pådrag bikker den også under 12. 

 

Synes også mye tyder på dårlig kontakt. 12,6 volt hvilespenning er vel greit med tanke på den dårlige ladingen du har, men burde vært noe høyere. 12,2 volt er ikke lading, men spenning som faller da instrumenter og diverse andre ting skal ha strøm mens motor går som tas direkte av batteri. Altså er det ingen kontakt mellom dynamo og batteri når du måler 12,2 volt. Den ville sunket mer om ikke ladingen kom i korte perioder av og til. 

13,8 volt får du av og til når en løs kabel plutselig får kontakt igjen mellom batteri og dynamo, og løs jording til blokka er også en del av denne kontakten. Så øker du turtall og noen vibrasjoner er nok til at kontakten blir borte med det resultat at spenningen igjen faller ned på 12 volt.

 

Kan selvfølgelig være dynamo også som har tatt kvelden eller slakk reim på dynamo.

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for tips. Håpet er at det kun er snakk om en dårlig kontakt. Vil bruke mer tid på å gå over alle koblinger på nytt. 

 

Reima er stram og fin. Har 2 batterier, start + forbruk. Hvilestrøm er 12,6 på begge batterier. Batteriene har bra med strøm, båten starter på begge batterier. Symtomene inntreffer uansett hvilket batterikombinasjon jeg kjører på. Har derfor liten tro på at det er batteriene som er problemet, men det er selvsagt mulig.

 

Et spørsmål - hvis jeg skal måle spenningen ut fra regulator, hvilket punkt bør jeg måle? Er det "D2" dette er merket? 

Link to post
Share on other sites

Du har vel en B+ ut fra dynamo du kan måle på. Ellers kan det kanskje være en ide å sjekke børstene I dynamoen, om disse er nedslitt eller henger kan det fort blir dårligere kontakt ved høyere turtall..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...