Cruiseliner Startet 24.August.2015 Del på Facebook Startet 24.August.2015 Jeg har problemer med for lav spenning i båten. Voltmeteret i cockpit kan vise helt ned til 11 volt under gange. I tillegg er spenningen svært variabel - den kan sprette frem og tilbake mellom 11 og drøyt 12. Alt virker i båten, den starter fint og har bra med strøm på batteriene. Merker imidlertid at motor "sliter" mer enn normalt, den får antageligvis ikke nok strøm. Noen som har tips til hva problemet mest sannsynlig kan være og hvor jeg bør begynne å lete basert på symptomene jeg beskriver? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Lav spenning hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".Alle må vennligst lese disse før man poster. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Joerg Becker Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 (redigert) Du burde begynne med å fortelle mer omfattende, f.eks.- hvilken type dynamo du har- hvilken motor - evt hvilken båt, slik at andre som har erfaring med den kan fortelle om det.Så om din oppfatning mht. "motoren sliter".Ellers kan det være så enkelt at voltmeteret ditt bare ikke viser som den skal.Bruk først et normalt multimeter for å se hvordan spenningen er nøyaktig og direkte på batteriene og dynamo.Så forteller du om det, og da får du garantert noe svar som hjelper deg videre. Jørg Redigert 24.August.2015 av Joerg Becker (see edit history) Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 Takk for svar. Er en Mercruiser 5,7L. Voltmetere kan være upålitelig, men den variable spenningen slår eksempelvis også ut på hastigheten til motorromsviften. Det er nok derfor ikke bare voltmeteret. Skal sjekke nærmere med direktemålinger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Batterispenningen "spretter" ikke på den måten du beskriver. Slike sprett skyldes som regel dårlig kontakt i ledningsnettet eller feil I dynamo. Derfor bør du male batterispenning direkte på polene for å se hvilken spenning du egentlig har. Alt tyder imidlertid på et elektrisk anlegg I dårlig form. Så jeg ville anbefalt deg å skaffe deg et multimeter og begynne å male, hvilken spenning gir dynamo, hva er hvilespenning på batteriene etc. Mellom 11 og 12 volt er uansett så lavt at batteriene tar skade av det, så dette må du finne ut av! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 24.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.August.2015 Kan ellers nevnes at spenningen er markant høyere på tomgang i forhold til med gasspådrag. Noen som kan utlede noe av dette symptomet? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 24.August.2015 Del på Facebook Svart 24.August.2015 Nei, du må nok bare komme deg ned I båten og jobbe. Måle spenning, rengjøre kontakter m.m. Dette lar seg nok ikke fikse via internett;-) Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 25.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2015 Jeg har målt spenningen direkte på batteriene. Hvilespenning utgjør 12,6 volt som vel er greit. Under gange reduseres spenningen til 12,2 volt, men spretter i korte perioder oppi 13,8. Ved kraftig pådrag bikker den også under 12. Begynner å få en klar fornemmelse av at det er regulatoren som er problemet. Hva mener andre? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ben Sin Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 Jeg har en klar fornemmelse av at du har dårlig kontakt et sted. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cral Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 Ladespenningen ut fra dynamoen bør ligge på over 14V, og spenningen skal IKKE droppe ved turtallsøking, den skal heller gå opp.... Dårlig kontakt er nevnt, dynamo som er på vei til å gi seg er en løsning, defekt regulator? Sitér dette innlegget ~Cral Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 Er alle disse målingene gjort på batteriet? Det virker veldig rart at du skal ha en hvilespenning på 12,6 volt (litt lavt, men ikke kritisk) hvis du har lavere spenning enn dette under drift. Det kan være regulatoren, men det kan også være en vakkelfeil et annet sted. Løs kontakt, irr etc. Men jeg ville ha forholdt meg til mulitmeter rett på batteri/dynamo, voltmeteret på instrumentpanelet høres ikke spesielt pålitelig ut. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 25.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2015 Alle målingene er gjort på batteriet med multimeter. Voltmeteret i cocpit (som jeg tar med en klype salt) viser for øvrig enda lavere verdier. Når det gjelder eventuelle løse koblinger og irr, kan jeg ikke se noen åpenbar synder, men vil sjekke dette nærmere. Har til hensikt å måle direkte på dynamo også, men er usikker på hvilket punkt jeg skal måle. Noen som kan spesififisere hvor det skal måles? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bay_liner Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 (redigert) Virker vanskelig å stille noen diagnose i forhold til de [fragmentene] du beskriver men om du har en batteripakke eller to kan det være et batteri som har konket. Har vært ute for slike symptomer. Nå, hvilke batterimerker/typer finnes i pakken? Har du Pakke 1 / Pakke 2 - dvs start + forbruk? Kan du forsøke å starte motoren på en og en pakke for å se om symptomene er til stede i begge tilfelle? Måle rett på batteripolene. I tillegg kan det være et alternativ å sette et multi/ voltmeter mellom + polen på generatoren til + forbindelsen på Voltmeteret på Dashen mens fluktasjonsproblemene vises. Får en opp en spenning som flukterer her kan det være dårlige koblinger alt en "intermitterende strømtyv" i kretsen I neste omgang og under samme forhold måle mellom Batteri + på hver pakke, først sammen og deretter separat hver for seg mot + på voltmeteret mens de flukterende driftsfenomenene foregår. Sjekk også at ikke starteren ligger inne. Det høres normalt et unormalt! hvin hvis så er tilfelle. Ved disse målingene kan man kanskje eliminere bort et par ting; om fenomenet er ledning/forbindelsebasert eller batteribasert alt dynamobasert. Redigert 25.August.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 Vært borti samme problem. Da var det dårlig kontakt til gods på motorblokka. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 25.August.2015 Del på Facebook Svart 25.August.2015 (redigert) Cruiseliner : Hvilespenning utgjør 12,6 volt som vel er greit. Under gange reduseres spenningen til 12,2 volt, men spretter i korte perioder oppi 13,8. Ved kraftig pådrag bikker den også under 12. Synes også mye tyder på dårlig kontakt. 12,6 volt hvilespenning er vel greit med tanke på den dårlige ladingen du har, men burde vært noe høyere. 12,2 volt er ikke lading, men spenning som faller da instrumenter og diverse andre ting skal ha strøm mens motor går som tas direkte av batteri. Altså er det ingen kontakt mellom dynamo og batteri når du måler 12,2 volt. Den ville sunket mer om ikke ladingen kom i korte perioder av og til. 13,8 volt får du av og til når en løs kabel plutselig får kontakt igjen mellom batteri og dynamo, og løs jording til blokka er også en del av denne kontakten. Så øker du turtall og noen vibrasjoner er nok til at kontakten blir borte med det resultat at spenningen igjen faller ned på 12 volt. Kan selvfølgelig være dynamo også som har tatt kvelden eller slakk reim på dynamo. Redigert 25.August.2015 av hegra (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruiseliner Svart 26.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2015 Takker for tips. Håpet er at det kun er snakk om en dårlig kontakt. Vil bruke mer tid på å gå over alle koblinger på nytt. Reima er stram og fin. Har 2 batterier, start + forbruk. Hvilestrøm er 12,6 på begge batterier. Batteriene har bra med strøm, båten starter på begge batterier. Symtomene inntreffer uansett hvilket batterikombinasjon jeg kjører på. Har derfor liten tro på at det er batteriene som er problemet, men det er selvsagt mulig. Et spørsmål - hvis jeg skal måle spenningen ut fra regulator, hvilket punkt bør jeg måle? Er det "D2" dette er merket? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
index Svart 26.August.2015 Del på Facebook Svart 26.August.2015 Du har vel en B+ ut fra dynamo du kan måle på. Ellers kan det kanskje være en ide å sjekke børstene I dynamoen, om disse er nedslitt eller henger kan det fort blir dårligere kontakt ved høyere turtall.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.