Bitteliten Startet 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Startet 19.Mai.2005 Jeg har ILAS vinsj med fjernkontroll i båten. Har også en baugtruster fra Sidepower (Sleipner) Fjernkontrollen til ILAS vinsjen er fra Sidepower og ser slik ut Jeg har egentlig ikke tenkt over det før jeg i helgen gikk ut fra en litt trang plass med sidevind. Da ble jeg flyende mellom "styrepinnen" for baugpropellen og akter i båten for å ha øye med ankeret som var på vei opp. Da fant jeg ut at det antakelig ikke her helt uten grunn at det er lagt opp til at både ankervinsj og baugtruster kan styres fra samme fjernkontroll Er det noen som vet hva som trengs for å få baugtrusteren til å virke på fjernkontrollen også? Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Du må ha en mottaker ved thruster. Det finnes også stasjonære trådløse paneler der man slipper å trekke kabler fra dashboard til thruster. Se side 5 her: http://www.sleipner.no/phpix/bilder/pdf/Ho...at%202005-1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
Seiler Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Har hatt en slik fjernkontroll på ankervinsjen og baugpropellen i et år nå. Nå styrer madammen båten til og fra brygga, mens jeg sitter i baugen med forttøyningene og fjernkontrollen og styrer baugpropellen. Da er det bare å hoppe i land, trengs det mere justering så kan man bruke fjernkontrollen i land også. Går du inn med hekken til brygga kan tu trekke båten lengere ut hvis du ønsker ned bruk av fjernkontrolle i land på anker vinsjen. Meget nyttig redskap. Mottakeren har en kontakt til baugpropellen og en til ankervinsjen som kobles inn på styrereleene til disse. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 (redigert) Hei. Du trenger sannsynligvis ikke å kjøpe noe som helst nytt. Jeg har en Ilas vinsj med fjernkontroll og bak på fjernkontrollen finner du en plugg som det står bow på. Denne skal kobles opp mot styrepinnen til baupropellen. Dette er en releutgang og her spiller det ingen rolle hvilket fabrikat baupropell du har, så lenge det er en styrestikke for kontroll. Jeg har selv en QL baupropell. Har selv ikke koblet dette ferdig ennå, men det skal bli ferdig før sommeren. Ta kontakt med ILAS, så får du ytterligere råd. Hilsen Petter Redigert 19.Mai.2005 av Petter-B (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Hulda Svart 19.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 19.Mai.2005 Hulda har samme sender som avbildet. Baugpropellen er Sleipner mens winchen er Vetus 1000W. Mottakeren til Sleipner har 2 utganger. Den ene kjører jeg på propellen, den andre på winchen. Enkelt og greit. Hulda måtte bruke Sleipner, det eneste av tre testede systemer som greide å kommunisere trådløst gjennom stålskroget. Winchen blir operert via et vanlig "Biltema-rele". Jeg mener å huske at fjernkontrollen til Sleipner var dyrest og kostet mellom 4- og 5000 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
KOB Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Jeg betalte i overkant av 2.000 for fjernkontroll til Sleipner. Oppfattet ikke at det var noe ekstra betaling for å bruke fjernkontroll hva gjelder sender e.l. fra selve baugpropellen. I hvert fall ble ikke det presentert for meg. Betalte siste gang en fast avtalt pris for baugpropellen, fikk regning på fjernkontrollen i tillegg, fordi de som monterte "syntes jeg skulle ha en slik", og det ville jeg jo gjerne (hadde tilbud om alternativt å levere fjernkontrollen tilbake og få kreditering). Hadde jeg hatt Ilas vinsj kunne jeg, som kommentert av flere, benyttet fjernkontrollen også til vinsjen. Men med Engbo går det ikke - må bruke deres egen fjernkontroll. Sitér dette innlegget Hilsen KOB, Nimbus Nova 35 Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 KOB skrev: Jeg betalte i overkant av 2.000 for fjernkontroll til Sleipner. Var litt kjapp, betalte kr. 2305. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 20.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Jeg har snakket med en hyggelig fyr på Sleipner i dag. Det eneste jeg trenger er å koble sammen radiomottakeren til fjernkontrollen med baugpropellen med en kabel. Da virker det hele. Det er ikke så veldig lett (for å si det enkelt) å trekke fjernkontrollen mellom disse to enhetene. Noen som vet om det finnes trådløs link? Sitér dette innlegget Link to post
Alvito Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Hei, jeg har en slik sak fra sleipner i min båt med kobling til thruster og ankervinsj. Det enkleste er å legge radiosenderen i rimelig nærhet av styreposisjonen der det antakelig i dag ligger kontrollene til thruster og ankervinsj. Som det er beskrevet tidligere her så styres dette av rele og koblingene ligger klar i radiosenderen. Mener også at det ligger ved et OK koblingsskjema. Må bare slutte meg til kommentarene tidligere i tråden at dette er et meget nyttig verktøy når en skal håndtere 33 fot og 8 tonn alene til ett eller annet skjær med sidevind. Dreggen droppes, greit sig mot land, gå rolig frem på baugen, styre kursen inn med thruster samt holde igjen på vinsjen...eller slippe ut litt ekstra kjetting om nødvendig. Gå rolig på land, fortøye og stramme opp kjettingen mens en fremdeles står på land for å se hvor langt båten går i fra. Montere baugstige og en er klar på en enkel og grei måte. Enda enklere er det når en skal dra. Kaste fortøyning fremme, gå rolig bakover mens en kan holde båten retningsstabil med thruster. Hale inn dreggen samtidig som en følger med kjetting og dregg bak på båten for hva som måtte komme opp (f.eks. naboens dreggtau!!) Styre båten rundt med thruster, alt rolig og kontrollert. Se at dreggen er ordentlig på plass. Da er det bare å spasere med fjernkontrollen i handa ned til styreposisjon og dra. Må ha det, bare må ha det!! NB! Kan ettermonteres på alle typer ankervinsjer og thrustere. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 20.Mai.2005 Bitteliten skrev: Jeg har snakket med en hyggelig fyr på Sleipner i dag. Det eneste jeg trenger er å koble sammen radiomottakeren til fjernkontrollen med baugpropellen med en kabel. Da virker det hele. Det er ikke så veldig lett (for å si det enkelt) å trekke fjernkontrollen mellom disse to enhetene. Noen som vet om det finnes trådløs link? <{POST_SNAPBACK}> Det er det Hulda beskriver, en trådløs link. Mottakeren står ca. midt i båten, nede på skutesiden. 12- til 14 tonn og 13 meter. Jeg kan være hvor som helst på båten og operere systemet. Ifølge Admiralen kunne jeg ikke greid meg uten. I hvert fall ville ikke hun vært med... Mottakeren har en kabel. Til denne kan du få skjøtesykker. Alt klipper rett i hverandre med multikontakter. Et par batterier i senderen, og du er oppe og går. Det eneste jeg måtte kople med Biltemarele var winchen. Sitér dette innlegget Link to post
Petter-B Svart 21.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 Bitteliten skrev: Fjernkontrollen til ILAS vinsjen er fra Sidepower og ser slik ut <{POST_SNAPBACK}> God morgen. Er det noen av dere ærede båtkolleger som har funnet et egnet oppbevaringsfutteral, eller en Reodor Felgen løsning slik at vi unngår å miste dette dyrebare hjelpemiddel over bord ved bruk? Min forrige fjernkontroll hadde en grei krok på toppen og den hektet jeg fast i en nakkestropp. men denne nye enheten har ikke slike muligheter som standard. Hilsen Petter Sitér dette innlegget Hvorfor vi ikke har kjøpt bobil eller campingvogn? Jammen de flyter jo så dårlig.. Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 Petter-B skrev: God morgen. Er det noen av dere ærede båtkolleger som har funnet et egnet oppbevaringsfutteral, eller en Reodor Felgen løsning slik at vi unngår å miste dette dyrebare hjelpemiddel over bord ved bruk? Min forrige fjernkontroll hadde en grei krok på toppen og den hektet jeg fast i en nakkestropp. men denne nye enheten har ikke slike muligheter som standard. Hilsen Petter <{POST_SNAPBACK}> Jeg har festet en snor til å ha rundt halsen. Festet tynn flaggline ved å åpne fjernkontrollen, legge flaggline rundt en "stolpe" midt i fjernkontrollen som er festet til skruen, skru forsiktig igjen - og så legge et lag med sort, elektrikkerteip rundt kanten av fjernkontrollen. Dermed kan jeg ha fjernkontrollen rundt halsen. Og den virker som den skal. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 Hulda skrev: Det er det Hulda beskriver, en trådløs link. Mottakeren står ca. midt i båten, nede på skutesiden. 12- til 14 tonn og 13 meter. Jeg kan være hvor som helst på båten og operere systemet. Ifølge Admiralen kunne jeg ikke greid meg uten. I hvert fall ville ikke hun vært med... Mottakeren har en kabel. Til denne kan du få skjøtesykker. Alt klipper rett i hverandre med multikontakter. Et par batterier i senderen, og du er oppe og går. Det eneste jeg måtte kople med Biltemarele var winchen. <{POST_SNAPBACK}> Jeg har den trådløse linken mellom fjernkontroll og ankervinsj. Spørsmålet mitt er relatert til å kunne koble baugpropellen inn på samme radiomottakereren som vinsjen er koblet til. Må jeg da trekke en kabel fra baugpropell til radiomottakeren - eller finnes det en trådløs forbindelse mellom radiomottakeren og baugpropellen? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 21.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 Bitteliten skrev: Jeg har den trådløse linken mellom fjernkontroll og ankervinsj. Spørsmålet mitt er relatert til å kunne koble baugpropellen inn på samme radiomottakereren som vinsjen er koblet til. Må jeg da trekke en kabel fra baugpropell til radiomottakeren - eller finnes det en trådløs forbindelse mellom radiomottakeren og baugpropellen? <{POST_SNAPBACK}> Ahhh so, nei det gjør det ikke. Ledning er eneste muligheten. Det går jo an å sette inn to mottakere. Da må frekvensen justeres, hvilket jeg mener er en reell mulighet, snakk med forhandler. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Mai.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 (redigert) Nå har jeg hatt gleden av å krabbe litt rundt i båten. Fant følgende komponeneter: radiomottaker fra ILAS Inngnag for styring av baugtruster Så det jeg da antakelig trenger er å få trekt en kabel fra mottakerens hunnkontakt merket Bow kontrollkontakten på trusteren. På trusteren ser det ut til at jeg trenger et y-stykke for å forgrene kontakten fra 1 til 2 innganger. Igjen - det stor espørsmåler er hvordan jeg skal få trekt kabelen- så en IR/Bluetooth løsning hadde vært suverent her Redigert 21.Mai.2005 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 21.Mai.2005 Link til dette innlegget Svart 21.Mai.2005 Sent på kvelden men.... . Hvis du har bryter til vinsj og bryter til thruster (faste brytere) på dashboard. Da har du vel kanskje mulighet til å flytte mottaker til under dashboard. Da kan du vha et Y-stykke til thruster og et Y -tykke til vinsj koble dette sammen. En til hver "kanal". Både panel til thruster og panel til vinsj har vel kontakter som kobles sammen med hhv ledning til thuster og vins slik du har det nå? (plug & go) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 12.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 12.Juni.2012 I denne tråden fra 2005 sies det at en ikke kan kombinere fjernkontroll til Sleipner thruster og Engbo ankervinsj. Er dette fremdeles tilfelle? Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Siden det var stormende respons her er nok alle spent på fasiten.......og den er at de fremdeles ikke prater sammen. Da får vel alle sove i kveld tenker jeg:-) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 (redigert) Nå kjenner jeg ikke Engbo vinsjer av forskjellige årsmodeller, men tidligere var det bl.a. to knapper for innkjøring på disse. En kjørte vinsjen raskt inn til kobbertråden på tau, da stoppet innkjøring. Så måtte man trykke på en ny knapp som kjørte resten saaaakte inn. Det er nok ikke kompatibelt med PowerIL sin vinsj som kjører full fart helt inn. Engbo har (hadde?) ingen slureplate/clutch og lagde nok derfor en sakte innkjøring av de siste par meterene. Det er også elektronikkstyring på Engbo, Power IL styres bare via relè er. Hvorfor gjøre det enkelt når det kan gjøres vanskelig (og mer sårbart) Redigert 13.Juni.2012 av olpi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TICORA Svart 13.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 13.Juni.2012 Engbo vinsjen har bare en knapp for innljøring. Det er en sensor som kjører den siste metere sakte inn. Har fjernkotroll på vinsjen og må installere en ny en for å få det på thruster. Blir nesten som hjemme i stua med en haug fjernkontroller:-) Sitér dette innlegget Link to post
Inter 9000 Svart 17.Juni.2012 Link til dette innlegget Svart 17.Juni.2012 (redigert) Ring maritim i arendal, de har de kontroll på hva du tenger. Dette er fult mulig. en mottatker på baugpropellen. og en ny fjernokontroll med rød å grønn knapp itillegg til opp og ned piler Redigert 17.Juni.2012 av Inter 9000 (see edit history) Sitér dette innlegget Mvh Richard Gleder meg til våren..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.