Jump to content

Tips til oppfriskning av interiør? antageligvis mahogany.

DC_Tobben

Recommended Posts

Hei, jeg driver nå å lurer på hva jeg skal bruke for å "friske" opp og gjøre forebyggende vedlikehold av treverket

inni båten min. Jeg lurte på om det er noen som har noen tips til meg, jeg setter ihvertfall pris på alle råd.

Situasjonen er denne.. jeg har blitt fortalt at båten er innredet i mahogany, men jeg er litt mistenksom på om det 

kanskje bare er små deler av båten som er innredet i dette. Her er ihvertfall en link til en gammel annonse av båten

med noen tidligere bilder. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=51183340

Det er ingenting utenom ror og dørk som er lakkert etter hva jeg har blitt fortalt. Forrige, forrige eier som hadde den

i 6-7 år har brukt en vanlig dagligvare forhandler olje som jeg legger ved et bilde av. Treverket ble vasket og oljet med 

dette hver vår.

Oljen til venstre er den som er brukt før, den til høyre er den jeg har fått kjøpt nå.

https://baatplassen.no/bildearkiv/58/58803/1440420562.jpg

Nå er det vel begrenset med underverker man kan gjøre på treverk som allerede er jevnlig oljet, men ideelt sett ville 

jeg har en litt lysere "gyllen" rød/brun farge på treverket. Jeg har blitt fortalt at oljen jeg har kjøpt nå er rødere på lik 

linje med mahogany, men den er mørkere enn teak oljen som allerede er brukt.

Jeg kjøpte en boks for å teste på et lite område, feks inni et skap. Men før jeg kjører igang lurte jeg på om det er noen 

som har noe tips eller input? Hva tror dere resultatet kommer til å bli når jeg bruker edeloljen på treverk som er oljet 

med teakolje for to år siden? er edeloljen jeg har fått tak i et bra alternativ, kommer det til å bli mørkere? er det noen

som har noe andre forslag?

Beklager at det blir så mye å lese... men hvis noen har erfaring med dette setter jeg pris på all tilbakemelding/tips.

Jeg ble fortalt i butikken at et alternativ var å velge en lys/gyllen olje og tilsette farge, men jeg er litt usikker på hva 

resultatet av dette hadde blitt..

Redigert av DC_Tobben (see edit history)

Den oljen du har kjøpt nå er blank, av utseende som en helblank  lakk. Jeg ville heller ha brukt Owatrol teakolje, denne gir en silkematt overflate og bygger ikke lag slik Edeloljen gjør.

Fargen kan du ikke gjøre noe med, den er som den er. Jeg har brukt Owatrol teakolje på alle vertikale flater og Edelolje på benkeplater etc der det er mer slitasje. Kunne aldri tenkt meg å bruke Edelolje på alt, det blir ubehagelig blankt.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Takk for svar. Supert å høre fra noen som har erfaring med denne. Ja, det står at det er "høyglans" olje, er vel kanskje noe 

som i større grad legger et lag utenpå treverket framfor å trekke inn?

Han i butikken mente at den hadde mer rødfarge på lik linje med mahogany? han sa ikke noe om at den var blank.. 

Jeg tror ikke jeg får gjort så fryktelig mye med fargen, men nå er det ganske sterk farge på teakolje? Dette påvirker vel fargen

endel i lengden? Jeg vil iallefall unngå noe som er mørkere, ideelt sett få lyset det opp noe og få litt friskere farge tilbake på 

utsatte overflater. Men jeg drømmer jo om noe med litt friskere "rødaktig" farge som jeg har sett i noen andre båter..

Situasjonen er denne.. jeg har blitt fortalt at båten er innredet i mahogany, men jeg er litt mistenksom på om det 

kanskje bare er små deler av båten som er innredet i dette. Her er ihvertfall en link til en gammel annonse av båten

med noen tidligere bilder. http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=51183340

fra bildene ser det ut som det meste er mahogany...........unntatt den der skrekkelige boks-holdern som sitter på fræmre skottet :giggle:   

S/Y Gunga Din

Da kommer jeg nok til å levere tilbake edeloljen og finne på noe annet..  Krysser fingrene for at noen kan komme med 

noe tips og dra meg ut av skogen før den tid.. Jeg var ikke spesielt fornøyd med teaken i cockpiten etter å ha oljet med 

3 strøk, så jeg er litt usikker på å smøre inn det finere treverket inne med teak olje..

fra bildene ser det ut som det meste er mahogany...........unntatt den der skrekkelige boks-holdern som sitter på fræmre skottet :giggle:   

Nja... den er ikke noen skjønnhet akkurat :p

Fargen på treverk avhenger av følgende faktorer:

1)treets egenfarge, 2) oljens egenfarge og 3) hvor dypt oljen trenger inn i treverket, dvs hvor mye den fukter.  Det siste er det mange ikke r klar over. Jo mer finmolekylær olje, jo mer fukting. Rå linolje er den mest finmolekylære og er gjerne brukt i en bråte andre kommersielle oljeprodukter. Owatrol 1 er det ganske sikkert mye rå linolje i. Det betyr at også den fukter mye. Den rødlige fargen på mahogny er forbigående, den blekes uvilkårlig av lys, men bruker du en finmolekylær olje kan du hente opp noe mer farge fra "dypet" av treverket. Hvis du ønsker å beholde mest mulig av den solblekede fargen, bruk en lakk direkte på treverket, f.eks owatrol 2.

Dersom den oljete flaten blir stående i mørket, mørkner oljen, men lysner når den igjen blir eksponert for lys.  Fargen i olje er stort sett ens.  Du kan sikkert tilsette den en rødfarge, men hvor du får gjort det vet jeg ikke om. :-)

Edeloljen er ikke noe rødere enn annen olje. Men den legger seg utenpå som en lakk ja. Jeg har den på kjøkkenbenken ombord, lett å holde ren og tåler slitasje. Men jeg ville ikke ha brukt den til resten av interiøret. Teakoljen vil uansett gi en litt varmere farge. Vil du ha det mørkere må det beis til, men den er ikke lett å få jevn. Jeg vil anbefqle deg å bare olje til treverket er mettet og deretter tørke av overskuddet. Da blir det lekkert.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du kan sikkert tilsette den en rødfarge, men hvor du får gjort det vet jeg ikke om. :-)

Det var et forslag fra han i butikken, det var tross alt en form for fargehandler som jeg var i.

Men jeg er litt usikker på hva resultatet av dette hadde blitt... kunne sikkert blitt fint, men jeg

har ikke lyst til å eksperimentere for mye.. Lakk har jeg tenkt til å unngå. 

Jeg har nå byttet edeloljen i owatrol d1... så jeg får vel prøve å vaske med salmiakk som ble 

anbefalt og kline på litt d1 og se hva det blir ut av dette her. 

Sånn rød møbelpolish?  Jo-ni?

Kunne det funka?  Vi brukte det i Bavarian, det så splett nytt ut etter 10 år

Jeg har funnet en flaske med Johnson teak/møbel olje som antagelig har blitt brukt før, men han

nevnte noe om at han brukte JONI. Men dette er vel mest beregnet som rens på behandlede

overflater? lakk osv.. 

Har ihvertfall syklet Halden rundt uten å finne verken jo-ni eller Johnson oljen.. Jo-ni kunne

kanskje vært noe å bruke på feks bordet som jeg tror er behandlet med et eller annet skinnende 

middel.. 

Edeloljen er ikke noe rødere enn annen olje. Men den legger seg utenpå som en lakk ja. Jeg har den på kjøkkenbenken ombord, lett å holde ren og tåler slitasje. Men jeg ville ikke ha brukt den til resten av interiøret. Teakoljen vil uansett gi en litt varmere farge. Vil du ha det mørkere må det beis til, men den er ikke lett å få jevn. Jeg vil anbefqle deg å bare olje til treverket er mettet og deretter tørke av overskuddet. Da blir det lekkert.

Takk for input. Jeg byttet edeloljen i owatrol marine d1 til dette formålet tidligere idag. Får vel satse

på at dette blir bra og at jeg har fått tak i riktig olje til jobben. Kunne kanskje bare brukt vanlig linolje

også.

Guest Avmønstret#

Sånn rød møbelpolish?  Jo-ni?

Kunne det funka?  Vi brukte det i Bavarian, det så splett nytt ut etter 10 år

Syns også Jo-ni er gull, enkel å bruke og ser bra ut. Men så skjedde det noe.

Vet ikke om det var tilfeldig men jeg satt alle veggene og treverket på dassen godt inn med Jo-ni. Opplaget var ikke optimalt med mye fuktig vær osv. Utpå vårparten fikk jeg noe nær sjokk. Dassen var nedgrodd av svartsopp absolutt alle plasser jeg hadde hatt på mye Jo-ni. Resten av båten gikk fri, men der hadde jeg brukt mye mindre enn på dassen. 

Aner ikke hvorfor men jeg spekulerer selvsagt i at det er et eller annet organisk materiale i Jo-ni når løsemidlene har dunstet vekk. 

Tok i bruk Owatrol i stedet og har ikke opplevd noe slikt igjen. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...