Jump to content

UMERKEDE SKJÆR


"Mathilde"

Recommended Posts

Det kan ikke sies for ofte hvor viktig det er å følge med på kartet når vi ferdes i ukjent farvann. Likevel er det klart at det ligger en rekke skjær der ute som ikke er merket i det hele tatt.

Nå som sesongen er i gang...er det helt klart at en rekke umerkede skjær bare ligger og venter på båtfolket.

 

Dette er en oppfordring til alle båteiere med lokale kunnskaper. Dersom dere vet om noen "verstinger", gi oss kartreferansene slik at vi kan plotte dem inn på GPSen!!!!!!!

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ideen er vel kanskje god den, men tendensen er vel kanskje at folk går på grunn nettop pga GPS og alskens fanzy hjelpemidler. Så godt som alt er merka i karta, men det kikker de først i etter at de står på grunn er nå min erfaring.

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg er rimelig fersk med PC/GPS i båten, men merker jo at det går litt på bekostning av oppmerksomhet på det som skjer rundt båten. I snekkefart , og med ekkolodd, tror jeg ikke faren for å treffe moder jord eller andre båter er økt nevneverdig, men småting/ting som flyter tungt/garn etc som man ikke oppdager før man er veldig nære, det tror jeg nok ihvertfall sjangsene for å støte på har økt noe for.

 

Men jeg er som sagt fersk på dette, blir vel mer rutine å kaste ett blikk bare på skjermen etter hvert.

 

Uansett synes jeg forslaget om å melde fra om umerkede /feilplasserte farer i våre farvann kunne være en god ide. Jeg har jo hørt stygge rykter da, om at det finnes enkelte steiner/grunner som båtfolket nærmes står i kø for å gå på, til de fastboendes store forlystelser. Om dette faktisk er mangler i kart, eller om det er mange som ikke bruker kart skal jeg ikke påstå, men finnes det slike skumle steder som mangler i kartene, er det fint å få beskjed om det synes nå jeg da. Er jo fort å tegne inn dem som er aktuelle for sitt område selv i sine egne kart.

 

Erik.

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Link to post
Share on other sites

Uansett synes jeg forslaget om å melde fra om umerkede /feilplasserte farer i våre farvann kunne være en god ide.

<{POST_SNAPBACK}>

Absolutt en god ide. Hva med å legge inn link til relevant adresse der slike ting kan meldes her?

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Det kan være mange meninger om så mangt og så mye......så også på "baatplassen". Det er likevel ingen tvil om at det for fremtiden fortsatt vil være viktig å følge med på papirkartene...uansett hvor mye elktronikk som finnes ombord.

 

Hensikten med min oppfordring var likevel å få ut kartreferanser på "VERSTINGER". Altså steder der lokalkjente VET at båtfolket går på ...gang på gang. Jeg vet at det finnes en mengde slike steder i våre fjorder og rundt kysten. Årsakene kan være mange ...alt fra manlende/misvisende sjømerker etc. etc. Poenget må være at vi sammen gjør en innsats som kanskje kan belønnes med noen færre møter med "moder jord".

Link to post
Share on other sites

I Kristiansandsskjærgården er der ett skjær, som heter Skromla(N58 06.614 E8 04.653), og må vel nærmest kalles "forsikringsselskapenes favoritt". Problemet er ikke at det er uoppdaget, det er også godt merket på kartet, men det er så djevelsk stort i utstrekning og kun merket med 1 stake. Dette skjæret som burde vært merket med flere staker har skrapt av propeller, kjøler og undervannshus for millioner iløpet av årene. Merkelig at ikke forsikringsselskapene inngår ett spleiselag og merker verstingene...

Bilde

Link to post
Share on other sites

Hmm må være ett fint dykkested, mye fint å plukke opp :crazy:

 

Men legger man ett waypoint av typen nær så får man en alarm når man nærmer seg. Denne alarm grensen kan man betemme for vært enkelt waypoint.

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

.......

 

Har dykket der.... Gammelt skipsvrak, ligger litt for dypt til et rent kosedykk. -26 m+.

Fikk senere noe potter og skåler av Sjøfartsmuseet, det var gamle Molaug som var på land og instruerte/ dirigerte utgraving, det må være minst 25 år siden. Men Skromla hadde (og har) bare en svart rusten pinne, da også. Husker en vårdag, som jeg putret forbi at den var bøyd ned og lå omtrent vannrett ca 20 cm over vannet. Må ha vært litt ubehagelig å bøye den ned slik.... Den er senere rettet opp igjen da, men i mørke, så er den veldig vanskelig å se, før en er nærme nok, og i rolig (mørkt) vær så står en da rett oppå Skromla. I dårlig vær, så lyser jo brenningene (og høres) litt opp.

 

 

Andre har også dykket på Skromla:

www.ldk.no/Bunnoggrunn/BG%20Nr3_2004.pdf

 

Sandman1

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...