Jump to content

Nå er vanlig avgiftsbelagt diesel billigere enn avgiftsfri diesel.

Seilaren

Recommended Posts

I går fylte jeg diesel til båten på kanner som jeg alltid gjør på Statoil Hinna i Stavanger.

Oppdaget etterpå at prisen på vanlig diesel var hele 30 øre billigere per liter! Fullstendig ubetydelig med mitt lave forbruk, men syntes det var rart og tok kontakt med Statoil. Her er svaret jeg fikk;

Hei Asbjørn!

Det oppleves for tiden stor priskrig på drivstoff i Stavanger området.

Dette er til stor fordel for forbruker. Siden prisene for tiden faller så mye gjør dette til tider at dieselprisen faller under prisen til anleggsdiesel. Denne type diesel ligger på fastpris og blir kun styrt av listepris. Vanligvis ligger denne ca. 2 kroner under diesel:

http://m.statoil.no/m/no_NO/pg1334074723366/pg1334077228879/Statoil_Privat/Drivstoff-priser.html

På tide å avskaffe avgiftsfri anleggsdiesel?

God samvittighet skyldes ofte dårlig hukommelse.

Fritjof Brandt

Skal du kjøpe på kanner (og skal ha litt) er det bedre å fylle hos Tanken i Tanke Svilandsgate i Stavanger. Han kjører langt lavere priser på både bensin, diesel og avgiftsfri diesel, den lille stasjonen har faktisk presset prisene ned i hele området rundt. Fyllte det selv for et par uker siden, da lå den avgiftsfrie på 8,49. I går og i dag kjører han tilbud til kun 7,99 per liter for avgiftsfri. Er jeg i området og trenger diesel eller avgiftsfri fyller jeg alltid der, både på grunn av prisen og ikke minst for å støtte opp om en stasjon som har valgt å ikke følge prissammarbeidet de andre driver på med. Her er det fast pris ei uke av gangen, alltid under veiledende pris. Og stasjonene rundt blir da presset til å kjøre lavere priser for å ikke prise seg ut av markedet.

Det kan gjerne virke som om jeg er kjøpt og betalt av Tanken, men det er jeg ikke, jeg er bare kronisk gnien på slikt som drivstoff :lol:

7,99/l er jo fantastisk. I Grimstad på Fiskernes salgslag (Torskeholmen) er prisen 12,95 og det skulle bli en prisforskjell på kr 5,-  :crazy:  :crazy:  :crazy:  Jada, det er avgiftsfri diesel vi snakker om. Bensinprisen for 95 oktan er kr 16,90. 

For vanlig autodiesel så mener jeg at jeg så 10,90 nå i helga. Altså ca 2 kr billigere for vanlig autodiesel, eller "helt vilt" avgiftsbelagt diesel om man vil kalle den det. :lol:  :lol:  :lol:

Skal du kjøpe på kanner (og skal ha litt) er det bedre å fylle hos Tanken i Tanke Svilandsgate i Stavanger.

Er sjelden på den siden av byen, men skal sjekke ut neste gang jeg er der.

Som nok diesel til båten ut sesongen nå uansett :-)

Fritjof Brandt

7,99/l er jo fantastisk. I Grimstad på Fiskernes salgslag (Torskeholmen) er prisen 12,95 og det skulle bli en prisforskjell på kr 5,- :crazy::crazy::crazy: Jada, det er avgiftsfri diesel vi snakker om. Bensinprisen for 95 oktan er kr 16,90.

Syke priser! Ikke bra.. 7,99 er dessverre ikke normalen ved marinaene, der ligger det stort sett rett rundt tieren for literen for båtdieselen her i området, men orker man bære kanner er det jo litt å spare :wink: Spesielt hvis kannene er gamle syrekanner man har fått gratis :giggle:

Kan noen forklare meg hvorfor båtdieselen er så dyr på Sørlandet og blir billigere når du runder Lindesnes og oppover langs Vestlandet?

Mer yrkesfiskere kanskje?

Kan noen forklare meg hvorfor båtdieselen er så dyr på Sørlandet og blir billigere når du runder Lindesnes og oppover langs Vestlandet?

Pris og kvalitet henger normalt i sammen.

Men man fyller vel ikke autorisert på bensinstasjon - biodiesel innblandingen vil man vel helst ikke ha i båt.

Bruker en båten mye hele året er det OK, 

Er båten i opplag i 7 mnd, ville jeg ikke hatt BIO på tanken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Da kan vi ta litt fra det store utland.

Syrsö dato 10.06.2015: SEK 13,47 pr. liter for grønn anleggsdiesel

Nykøbing Mors dato 25.06.2015: DKK 11,00 pr. liter for MGO

Mollösund  dato 04.07.2015 SEK 15,50 pr. liter for grønn anleggsdiesel (og så fikk kona og jeg hver vår is gratis, som kommer til fratrekk)

Generelt virker det som om Norge uansett er meget rimelig når det gjelder diesel. Danskeprisen kunne man på angitte dato multiplisere med 1,2 for å få NOK.

Turisme trekker vel også generelt sett opp prisene, turister er ikke like prisbevisste, vet ikke hvor dieselen er billigst, kundelojalitet spiller liten rolle, etc - når flertallet av kundene er turister er det enkelt å legge litt ekstra på prisene, og man kan få en situasjon hvor markedsprisen i hele området er kunstig høy.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Vassøy (Stavanger) sist søndag kr 8.75 per liter. Der kan du legge båten ved pumpe og slipper å styre med kanner.

Vassøy er fin plass å bunkre :thumbsup: Husker jeg fylte avgiftsfri til 2,40kr literen der i den første båten med dieselmotor jeg hadde, det var i 1996. Marna 16hk diesel, brukte så mye som en hel tank den sommeren, dieselen var mer effektiv før :giggle: Fyller der nå også når jeg er i området. Fint å legge til for både småbåter og større fartøy, og ikke minst en OK dieselpris.

Jeg har trodd at marinaene oftest var dyrere enn bensinstasjonene, og har valgt å fylle med kanner på de billigste stasjonene. Men det ser jo ut som det ikke stemmer?

Jeg bruker ca 50l diesel i året, så bruker ikke så mye energi på å finne billigste plass egentlig, men er jo greit å vite :-)

Fritjof Brandt

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...