Jump to content

Erfaringer med Origo Heatpal? Alternativer?


Grønnskollingen

Recommended Posts

Nå som høsten nærmer seg begynner fukten på morgenkvisten å tære på fruens tålmodighet. Det viktigste for meg er å kunne varme litt etter ankring og på morgenen før frokost. Ikke noe avansert bruk og synes derfor det blir litt for dyrt og unødvendig å montere dieselvarmer i en såpass liten båt.

 

Noen som kan dele erfaringer rundt bruken av Origo Heatpal? Andre løsninger som fungerer bedre? Har allerede Origo komfyr så har alltid med meg sprit.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

https://baatplassen.no/i/topic/115260-hvilke-varmeovn-generer-mest-fuktighet-gass-sprit-eller-olje/

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Oppvarming

 

Hvis fukt er et problem er egentlig alle varianter som slipper ut eksos i båten en dårlig plan med mindre du lufter ut ganske flittig. Og du får jo også co/kullos i samme slengen. 

 

Etter hva Tobix regnet ut så vil forbrenning av 1ltr rødsprit gi ca 2,75 liter fukt i lufta. 

 

Har prøvd brennere med eksos i rommet basert på parafin, rødsprit og gass. Liker de små gassovnene best da de oppleves som luktfrie, men de varmer relativt moderat. Parafinovn gir lukt, ja det er ørten varianter parafin men de lukter uansett og en må lufte som bare rakkern for å unngå hodepine hvis man er følsom for dårlig luft, rødsprit syns jeg gir for mye fukt og også en stikkende lukt, ja også med "ren fyr" rødsprit ellerhvadetnåheter. 

 

Har selv en slik liten gassovn som "nødløsning". Hender vi fyrer den opp når vi koser oss i cockpitteltet om kvelden. 

Redigert av Avmønstret# (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Fordelen ved en slik gassovn er at den er billig, tar liten plass og de gassflaskene tror jeg du får tak i "overalt". Men strengt tatt er den vel ikke lov å bruke innendørs.. og det må luftes. All forbrenning gir CO og i en liten og tett kabin kan det være dødlig. 

 

Selv tar jeg ut gassflasken mellom bruk for å være 100% sikker på at det ikke kan lekke. Flaskene ruster lett så oppbevar de tørt og en plass hvor det er drenert ut slik at evt. lekkasje ikke havner nedi båten. 

 

I tillegg får du ymse andre apparater som drives av samme type gassflasker. Vi har en grill som vi er veldig fornøyd med. Den erstatter også kokeapparatet. Og jula har et brennermunnstykke som kan brukes til ymse greier. 

Link to post
Share on other sites

Gode poeng. Det vil kun være snakk om bruk med luka åpen under tilsyn for å få opp duggpunktet før sengetid og før frokost. Det er ikke snakk om å la den stå på over tid. Hva er den mest kompakte løsningen med ekstern eksos tror dere? Wallas 1300? Dieselbrennerne blir for dyre og unødvendig råflott til mitt bruk og båt.

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha byttet ut rødspritkokeren med et Wallas kokeapparat med viftetopp, da har du både koking og varme uten eksos, lukt og fukt inne I båten. Samt enkel installasjon I forhold til en dieselvarmer. Slike apparater dukker opp brukt titt og ofte til en grei pris. Jeg har hatt dette siste 10 år sånn ca, og trives veldig godt med Wallasen min...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hva med en gassbrenner med en "gryte" med badstuestein oppi? Eller aller helst en kleberstein oppå? Da kan man varme den med luken oppe (god lufting), og deretter slukke gassen og lukke luken og la varmen som er magasinert i steinen slippe ut. 

 

Burde jo fungere med murstein også. Viktig å ha en stein som ikke sprekker/ spruter ved sterk varme.  Det er jo ikke snakk om veldig mange kubikk med luft. Jeg tenker på noe liknende i min bittelille lugar i "Grand Banks Jr 3" (16" med liten kabin foran)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Funker ikke til mitt bruk dessverre. Trenger slingreoppheng for matlaging underveis. Uansett ville varmen forsvunnet rett opp av luka over byssa.

 

Den blåser varmen nedover, så det burde gå greit. Men slingreopphenget er det verre med ja...

 

Da tror jeg nok at den eneste gode løsningen over tid er en dieselvarmer. Gjerne ikke den aller minste, slik at du får varmen kjapt opp på morgenen. Og med lufttilførsel utefra, så du ikke bare varmer opp den allerede fuktige luften I kabinen...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Fordelen ved en slik gassovn er at den er billig, tar liten plass og de gassflaskene tror jeg du får tak i "overalt". Men strengt tatt er den vel ikke lov å bruke innendørs.. og det må luftes. All forbrenning gir CO og i en liten og tett kabin kan det være dødlig. 

 

Selv tar jeg ut gassflasken mellom bruk for å være 100% sikker på at det ikke kan lekke. Flaskene ruster lett så oppbevar de tørt og en plass hvor det er drenert ut slik at evt. lekkasje ikke havner nedi båten. 

 

I tillegg får du ymse andre apparater som drives av samme type gassflasker. Vi har en grill som vi er veldig fornøyd med. Den erstatter også kokeapparatet. Og jula har et brennermunnstykke som kan brukes til ymse greier. 

 

Disse apparatene som er beregnet for engangsflasker er ikke godkjent for bruk i lukkede rom (cabin) i båt. Dessuten er det ikke lov å oppbevare flasker inne i båten, men de skal oppbevares i gasstett kasse med drenering gjennom skutesiden, på lik linje med gassflasker beregnet for faste gassinstallasjoner i båt

 

Jeg ville ha byttet ut rødspritkokeren med et Wallas kokeapparat med viftetopp, da har du både koking og varme uten eksos, lukt og fukt inne I båten. Samt enkel installasjon I forhold til en dieselvarmer. Slike apparater dukker opp brukt titt og ofte til en grei pris. Jeg har hatt dette siste 10 år sånn ca, og trives veldig godt med Wallasen min...

 

Funker ikke til mitt bruk dessverre. Trenger slingreoppheng for matlaging underveis. Uansett ville varmen forsvunnet rett opp av luka over byssa.

 

Du får slingreoppheng (max 25 grader) til Wallas 85DP kokeapparater, og det er ikke umulig at det fremdeles finnes på lager til utgått modell Wallas 1000. Det finnes også varmeviftelokk til begge modeller, og varmen blåses ned- og fremover fra apparatet. Wallas 1000 + varmelokk 200

 

Hadde prøvd og få fatt i en brukt wallas 1800, den gir betraktelig mere varme enn 1300 utgaven. De trekker også lite strøm.

 

Helt enig, ville også foretrukket 1800 fremfor 1300. Varmen kan ikke reguleres på en 1300. Og 1800 bruker ikke nevneverdig mer strøm (0,5 mot 0,4 Ah)

 

 

Ville ikke kjøpt denne. Står at den er defekt, og jeg vet at det er vanskelig med deler til denne modellen.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...