Jump to content

Erfaringer med Origo Heatpal? Alternativer?

Grønnskollingen

Recommended Posts

Nei båten er allt for liten til en kinavarmer.... :smiler:

Båten er en Koster K6.... 6*2m.. 2 kojjer

Ett 'pentry' som er 50cm langt

Dette er så näre camping man kan komme

Hadde vart fint med ett bluss som kunde kombineras som varmer... Derfor er Heatpallen veldi kjekk...kan ju til og med koke litt kaffe i den da båten krenger.... 

S/Y Gunga Din

Gunga Din skrev On 27.10.2025 at 21.39:

Ja jeg har ikke helt gitt opp propan, men jeg får ikke til en ventilert forvaring av flasken !

Det er vel forholdsvis enkelt å lage en liten ventilert boks eller bag for småflasker. Henge den på pushpit f.eks. Strengt tatt bør vel sprayflasker også oppbevares slik. Det er som regel butan eller propan som er drivgass. 

Det tror jeg også.... 

Vet du hur langt fra brennbart material man kan plassere den? 

Tenker å bygge opp pentryt på BB siden runt denne...så att den står stadig 

(med halve höyden... Så att den er dold, da den ikke brukes) 

Feller opp lokket så kan man lage mat, og på med over delen, så er det en varmer! 

Kan ju klä mahognyn innvendig med rustfri plåt, det som er närmest! 

S/Y Gunga Din

Ja, det blir bra. Jeg har fastmontert komfyr med samme beholdere. Det er litt sot, men det blir en vanesak å ha en dedikert plass for sotete kokekar. 

Det er vel ca.25 cm fra mine  brennere til nærmeste treverk. Men brenneren i heatpal er jo mer skjermet. Bare husk at den bør ha god lufttilgang til nederste del. En liten vifte er kanskje en god  løsning. 

enslagsgjest skrev for 1 time siden:

Artig prosjekt, hadde nesten fortjent en egen prosjekttråd :ja:

Skall se om jeg kan skrive litt å legge ut litt bilder seinere……..

det her er ett langtids prosjekt, og vet ikke hur lang tid det tar, hun har stått på land i ca 30år…….

så det kommer å ta litt tid innen jeg tørr å sjøsette……

sen seiler vi med GD i Middelhavet 4-5 mån/år……og iblandt kommer det inn noen annen trebåt….som jeg jobber med.

Grønnskollingen skrev 1 time siden:

Den nedre delen blir ikke nevneverdig varm. Lokket blir varmt, men ikke noe voldsomt. Jeg kan fint plassere den på dørken ca 15cm fra skottet uten at skottet blir varmt.

har en liten ide om hur jeg skall få til det !

hadde en Heatpal i min første ´store´ båt….Origo Heatpal…..den var rød.

hadde hørt av gamle seilere att de la stein på Primusen…..for å holde litt varme i båten…

jeg prøvde med en stor rund stein i Heatpallen, men den var helt svart av sot på morgenen…så den gikk overbord igjen :ler:

S/Y Gunga Din

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...