Jump to content

Montere defroster i Biam 800. Hvilken? Hvor? Tips og idéer?


Kenneth 81

Recommended Posts

Da budsjettet i overskuelig fremtid ikke har noe rom for å gjennomføre min opprinnelige plan med å montere dieselvarmer så har jeg bestemt meg for å montere en defroster i min Biam 800. Årets sommer har definitivt understreket behovet for litt varme underveis selv midt i Juni!

I båten så står det fra før av en varmtvannstank som er koblet til en Yanmar 4JH2-HTE (75hk). Tanken er å koble defrosteren i serie med varmtvannstanken og forhåpentligvis få satt på en diesel vannvarmer i tillegg om ett år eller to.

De store spørsmålene er hvilken defroster jeg skal velge og hvor jeg skal gjøre av den? Jeg ser på seatronic at det er litt å velge mellom: Isotherm, Kalori, Eber (og sikkert flere andre steder). Så da er det store spørsmålet: Hva er best?

Hvis defrosteren bare skal brukes med motoren i gang så betyr ikke støy og strømforbruk så mye, men hvis den etterhvert skal brukes sammen med en dieselvarmer når båten ligger i ro så er jo lavest mulig strømforbruk og lavt støynivå viktig.

Så vidt jeg kan se så er det kun Isotherm 10kW som har mulighet for å koble til slanger på luftinntaket. Noe som kanskje er litt rart. I en 26 år gammel snekke så er det vel definitivt fordelaktig å kunne trekke inn frisk luft utenifra og ikke "resirkulere" ikke helt luktfri luft fra under dekk... Men denne er jo ganske stor (og jeg tviler litt på at jeg trenger 10kW) så kanskje det går ann å ombygge de andre på ett vis for å få montert slanger for innluft?

Når det gjelder plassering så er jeg litt usikker. De tre mest åpenbare plassene er enten i rommet helt bak i hekken (der styringen er), stuverommet rett forran hekken (under dørkplaten med bordfestet), eller i babord stuverom under sittebenken.

Jeg tenker å ha ventilasjonsdyser på tre plasser: ved føttene til navigatøren (ikke ved førerplass da "alt" av elektrisk er trukket her så det er tvilsomt plass til en tykk luftslange i tillegg), ved sittegruppen akter (muligens to her) og i forkabinen. (Jeg kommer ikke til å legge slanger til frontrutene da det ikke er noen enkle måter å få det til på)

Fordelen med å sette den bake i hekken er at det blir kort vei å trekke kjølevannslange fra varmtvannstanken og bak, samt at det blir enkelt å legge opp innluft-slanger. Ulempen er at det blir lange slangestrekk, særlig frem til kabinen.

Rommet under bordet gir ennå kortere kjølevannslange-strekk, men der nedi står lensepumpe, eksospotte, septikpumpe og hylse så det frister lite med mer stæsj nedi der. I tillegg så ser jeg for meg at det kan bli litt utfordrende å få luftslangene dit man vil ha dem uten at de kommer i veien for noe.

Babord stuverom frister på mange måter mest. Der blir defrosteren og slangene minst i veien og det blir lettere å komme til for å montere utstyret enn bake i hekken. Ulempen blir at det også her blir ett langt og kronglete  slangestrekk for å komme seg over på styrbord side, under stikkabinen og frem til hovedkabinen.

Uansett hvilken løsning jeg velger så blir det jo "litt" arbeid med å få alt på plass, men må man så må man! :smiley:

Alle tips, triks og forslag mottaes med stor takk! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Har hatt et par isoterm 10Kw. Har funket fint de for min del. Holder med deg i og ta luft utenifra. Får du lite varme ut av denne ( eller hvilken du måtte velge) så er det bare og sette på en sirkulasjonspumpe på kjølevannet, da blir det straks mye mere varme.

Angående plass så blir det ofte trangt uansett.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...