crazymm Startet 25.August.2015 Link til dette innlegget Startet 25.August.2015 Ankervinsj på hekken på en 17fots båt?(hurrycane 17 cabin) noen som har montert dette på en så liten båt? og eventuelt kan anbefale en liten og billig ankervinsj? Har sett på disse:http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=98846 Noen som vet om disse er bra? Bruker båten mest til å komme oss ut på øyer for å grille/båle eller ligge i telt så er derfor jeg ser nytten i å ha en ankervinsj så jeg kan få båten langt nok ut når den ligger fortøyd så den ikke fjærer fast. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Krimart Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 ser nytten i å ha en ankervinsj så jeg kan få båten langt nok ut når den ligger fortøyd så den ikke fjærer fast. Eh. skjønte ikke helt hva du mente her? Genrelt trenger jo en liten båt et mye minder anker og det enkleste og billigste er å hive og heve for hånd. Står i annonsen at det er plass til 100 fot (ca 30 m.) med 5 mm. tau, høres utilstrekkelig ut for meg; både 5 mm. og lengden. 5 mm. kan virke nok m.h.t styrken, men du har ikke mye sikkerhetsmargin mot at tauet gnages over mot skarpe steiner på bunnen. 30m høres også lite ut, men det er jo avhengig av hvor og hvordan du ankrer. Kjenner jeg er skeptisk og tviler på om jeg ville brukt penger på dette din situasjon. .... Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Hvis du lager deg en daumann av et eller annet skrap og fester det på ankertauet etter du har ankret, får du litt mer drag ut fra land, kanskje det er nok. Vi har brukt en karabinkrok til å feste den på ankertauet og noen gamle vekter fra en gammel trenings-vektstang ☺ og et eget tau så du kan slippe ut og heise daumannen. Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
-morten- Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 ser ikke problemet.. det bør jo være frittfall på denne da om du skal klare å få den langt nok ut.. personlig bruker jeg bare en enkel paraplydregg på daycruiser og da er det bare å ha nok ankerline slik at du får det langt nok ut.. gjerne en daumann.. I marinen var jeg med på å hale ut anker på 100kg manuelt også.. ikke noe problem det heller.. vi brukte kraftblokk opp da Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
crazymm Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Grunnen til att jeg vil ha en vinsj med trådløs fjernkontroll er pga det er veldig langgrunt di plassene vi bruker å ligge på så må ha den langt ut etter att vi har gått i land så den ikke blir liggende tørt ved full fjære. da er det noe enklere med en vinsj med fjernkontroll kontra å begynne med daumann osv. Er ikke noe problem å ankre opp for hånd men ser det som mye enklere med en elektrisk vinsj da. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
KjetilSt Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Jeg har den vinsjen du linket til på min båt. Har fungert helt fint i tre år nå. Tynt tau, men for en dagstur/godværsbåt fungerer den helt fint. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Ja vår båt blir kun brukt som godværsbåt og inni fjorden her så da tror jeg en slik eller lignende vinsj vil passe bra på min båt. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Frissy Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 (redigert) Jeg har engbo midi ankervinsj og det fungerer utmerket til det du skal bruke vinsjen til. Engbo er jo ikke billig akkurat, men det er jo utrolig deilig og ikke minst gjør det enkelt:) Spes når man er alene. Fjernkontroll er praktisk, men ikke helt nødvendig. Båten den sitter på er en 19 fots daycruiser. Redigert 25.August.2015 av Frissy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
KjetilSt Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 (redigert) Jeg ville ikke bruke +/- 20 000 kr på Engbo/Ilas, men jeg antar det er en helt annen kvalitet Redigert 25.August.2015 av KjetilSt (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Nei jeg bruker ikke +/-20tusen på en vinsj da båten min ble innkjøpt nå i sommer for 21tusen(gammel båt fra 80tallet). Men skal pusse den opp nå i vinter og tenkte å bruke litt penger på stesj til den. Derfor jeg ser på billige vinsjer. Dette er en rimelig lett båt og så vil ikke trenge så kraftige greier heller. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
H80 Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 På en slik båt burde det vel holde med et 7,5 kg anker + blytau. Spesielt hvis det er langgrunt, da får man bedre vinkel og ankeret får bedre hold. 7,5 kg anker + 50m blytau er helt uproblematisk å håndtere for hånd. Det vil sannsynligvis gå raskere for hånd, det er mer fleksibelt, billigere, sparer strøm, og man slipper tekniske problemer. Jeg skjønner ikke motivasjonen for vinsj på en 17 fots båt, er man redd for å bli "skitten på hendene"? Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 (redigert) Tja la oss se. jeg har da "ankeret" og tauet hengende på en fast plass hele tiden å slipper å ha dette som rot oppi en allerede trang båt. Jeg kan slippe "anker" og sige inn til land og laste av og så ta med meg ett tau som er festet i bauen på båten og bare bruke fjernkontrollen til å dra båten langt nok ut igjen så den ligger trygt. Hmmm ser bare fordeler med en vinsj(nei er ikke redd for å bli skitten på hendene da jeg faktisk blir det hver dag på jobb) En annen ting er att vi har noe mere fjære/flo her i nord en dere der sør har så jeg må på noen plasser ha den langt langt ut fra land siden det er så grunt. Redigert 25.August.2015 av crazymm (see edit history) Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
jotto Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Jeg kunne ha tenkt meg ankervinsj og hengervinsj på min lille 14-foter. Ikke fordi jeg trenger det, men fordi det høres gøy ut ;) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Synes det høres fornuftig ut. Er utfordring å få båten langt nok ut om man ikke vil bade. Så får du selv vurdere kost/nytte-spørsmålet.. Jeg har selv en brucekopi på min båt med braket bak, men ikke vinsj. Funker det også Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
crazymm Svart 25.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Ja derfor jeg ville høre om noen hadde erfaring med disse billige vinsjene. Vet att det er litt overkill å ha en slik på en så liten båt men vist disse billige fungerer så er det verdt det føler jeg Tror det blir handlet en slik vinsj iløpet av vinteren. Så må jeg bare finne ut hvordan jeg skal montere den best uten att den tar for mye plass. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Frissy Svart 25.August.2015 Link til dette innlegget Svart 25.August.2015 Skjønner deg godt. Supert hjelpemiddel. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Ankervinsj på hekken på en 17fots båt?(hurrycane 17 cabin) noen som har montert dette på en så liten båt? og eventuelt kan anbefale en liten og billig ankervinsj? Har sett på disse:http://www.overtons.com/modperl/product/details.cgi?i=98846 Så billig er det jo nesten bare å prøve, Men hvor mye ordentlig tau får du på den spolen? 100 fot med 1/4" tau i følge manualen. Det der vel 6-7mm tykt tau det. Ikke noe jeg ville brukt. Malfix.no har en Egbo Mini til 7.400,- Da må du jo også ha plass til vinsj og tau under vinsjen. I tillegg kommer pris for fjernkontroll og blytau. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Bitteliten Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Husk at du skal ha nok strøm til å drive denne. Vinsjene drar en hel del watt. Sitér dette innlegget Link to post
blia Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Trac Pontoon 35 FRESHWATER (?) winch står det på bildet. Kan den brukes uten problemer i saltvann ? Skjønner godt at du har lyst på en sånn, selv på en liten båt. Jeg er innmari lei flytting av kalesje og rydding i båten hver gang jeg skal ut med dreggen. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Hei, hva med noe pent brukt? Ser det ligger noen på Finn.no. Skummet gjennom spec. på vinsjen, ser ikke ut som den er laget for saltvann, og rekkevidden på fjernkontrollen var vel kun 40 ". (12-13 m) Da har vel ikke den mye misjon ? Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Begynner vel å nærme seg en el-vinsj for tilhenger...? Som jo ikke trenger å koste så mye, men saltvann er fæle greier på sånt. Sitér dette innlegget Link to post
Oliver Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Merket med ferskvannsvinsj på bildet... Sitér dette innlegget Link to post
Kaffelars Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 8-10mm strikktau til ankeret, som spennes opp i båten etter at baugfortøyningen er på plass? Greit å spare vekt i en 17foter.. Grillsprettert-patent? :) Sitér dette innlegget Link to post
blia Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Manualer ja, utrolig hva som står i dem: Maintenance: Salt Water Rinsing To minimize common corrosion from salt water, it is a best practice to rinse off the winch after each use with fresh water. Simply point a hose inside the rope opening, over the cover and around the surrounding boat deck to wash away any salt water residue. Sitér dette innlegget Link to post
crazymm Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Trac Pontoon 35 FRESHWATER (?) winch står det på bildet. Kan den brukes uten problemer i saltvann ? Skjønner godt at du har lyst på en sånn, selv på en liten båt. Jeg er innmari lei flytting av kalesje og rydding i båten hver gang jeg skal ut med dreggen. Ja den var bare som ilustrasjon, dem har samme vinsj som er laget for saltvann og. Men det er ikke sikkert jeg går for denne. Skal bruke vinteren til å finne en på nett, omså brukt. Sitér dette innlegget www.scooterforum.no Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.