Jump to content

Kjøleproblem med Suzuki DF30


Supermario

Recommended Posts

En kamerat har en 2000 mod Suzuki DF30 som bare ble for varm hele tida. 

Tenkte jeg skulle hjelpe han med dette da. 

Kontrollstrålen var veldig dårlig. Så gleden var jo stor når vi skrudde opp og så at impelleren var ødelagt. 

Satte inn ny impeller. Men det ble liksom ikke noe bedre...ble fortsatt for varm og elendig kontrollstråle.. på lavt turtall så kom faktisk kontrollstrålen vekk, og det kom bare eksos ut. 

 

Fikk høre om at det fantes en tilbakeslagsventil i stammen for kjølevann, slik at ikke eksostrykket i stammen skal slå tilbake kjølevannet før det har kommet seg opp. Demonterte stammen, denne så ok ut, helt til jeg tok borti den og da falt skålen på den av.

 

Monterte ny tilbakeslagsventil i dag. Startet kald motor og alt var helt iorden, skikkelig kontrollstråle og greier helt til motor fikk driftstemp, da forsvant kontrollstrålen på lavt turtall og den var helt lik igjen.

 

Slangen som går ut fra toppen av termostathuset går ned i stammen, ved siden av eksosen, så der står det eksostrykk.

Når jeg napper av denne slangen slik at eksostrykket i stammen kommer ut slangen, da er alt helt ok, skikkelig kontrollstråletrykk med en gang. Setter jeg på igjen slangen, forsvinner kjølevannet gradvis til det bare kommer eksos ut kontrollstrålen.

 

I iriitasjon så borret jeg et hull i stammen for å lette på eksostrykket. 

Dette fungerer meget bra! Bråker litt mer, men nå har vi kjølevannstrykk på lavt turtall og.

Den kan brukes slik nå, så det er greit. Men det er jo ikke helt etter boka....

 

Oppi hodet mitt så må jeg konkludere med at toppakninga må være ødelagt, slik at når motor får eksosmottrykk i stammen, så vil det lekke eksostrykk fra sylinderen og ut i kjølevannskanal.

 

Noen andre som har vært borti lignende ?

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...