Jump to content

Er iveco bra motorer ?

idars

Recommended Posts

Ikke Saab, men Sabb! Dvs en FPT/Iveco motor marinisert og solgt av Sabb. Hvis den oppfører seg greit (starter lett, ryker lite og oppnår max turtall greit og uten varmgang) ville jeg ikke ha bekymret meg noe videre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Regner med at den rette benevningen er 'Sabb Iveco'. Altså at det er Sabb som har marinisert motorene. Eg har ikkje personlig erfaring med Iveco, men eg veit at det står en del Ivecoer i yrkesbåter som gjerne går 3-4000 timer i året. Eg for min del hadde ikkje hatt noko imot å kjøpt en båt med Iveco om den virker å vere godt vedlikeholdt.

Mercruiser 1,7 diesel er en marinesert Iveco motor. Den motoren har vel ymse rykte, men skyldes antakelig at Mercruiser har de i spekter fra 120hk til ca. 180hk. Er gjerne de med mye hk som har fått problemer skjønner jeg? I bilversjon er den vel 115 hk? Ellers vet jeg lite om Ivecoproduktene brukt i båt.

enig, 1,7 literen kommer fra Isuzu og ble vel f.eks brukt av Opel.   Kjenner ikke til at den ble levert med annet enn 117/120hk for båtbruk 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Tja dere har sikkert rett. Jeg som blandet de to navnene i farten. Men en som stod på bryggen og reparerte den i helgen, (han hadde 120 hk) påstod den var å få gjort om til 180hk om man ville, Vet ikke mer jeg, men vet den ikke har så bra rykte. Bra dere rettet på meg index og Ivar, beklager jeg rotet med merkene i farten. Det rare er at jeg tenkte japanske motorer (Iveco er jo italiensk) så kortslutning bare

Det kan umulig være lett eller spesielt holdbart å få 180hk ut av en 1.7 liters dieselmotor. Jeg kan aldri tenke meg at Mercruiser har gjort dette. Det er tatt mye ut av den allerede I utgangspunktet, med 120hk. Bilversjonen har vel en 70-80 hk etter hva jeg mener å minnes...

Mercruiser sin 180 hk er en VM motori på 3,6 liter. En helt annen motor.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Har sett noen omtalt som SAAB IVECO ,

SAAB samarbeidet med Lancia på 80-tallet

SAAB-Lancia 600 kanskje en del husker

Saab och Fiat-koncernen fortsatte sedan sitt samarbete och utvecklade gemensamt vad som blev modellerna Lancia Thema och Saab 9000, förutom Fiat Croma och Alfa Romeo 164.

FIAT eier LANCIA og IVECO............

så der finnes en kobling landeveien også :smiley:

S/Y Gunga Din

Det kan umulig være lett eller spesielt holdbart å få 180hk ut av en 1.7 liters dieselmotor. Jeg kan aldri tenke meg at Mercruiser har gjort dette. Det er tatt mye ut av den allerede I utgangspunktet, med 120hk. Bilversjonen har vel en 70-80 hk etter hva jeg mener å minnes...

Mercruiser sin 180 hk er en VM motori på 3,6 liter. En helt annen motor.

Som sagt det han påstod han båtnaboen som reparerte på bryggen. Er ellers enig med deg i utgangspunktet. Samtidig slik teknologien nå raser avgårde på å ta ut hk av motorer så kunne det sikkert være tilfelle tenkte jeg? Følger egentlig ikke veldig mye med på de små motorene.

Men 180 hk på en 3.6 liter er jo ekstremt lite da, sammenligner man med hk på KAD-serien

SAAB samarbeidet med Lancia på 80-tallet

SAAB-Lancia 600 kanskje en del husker

Saab och Fiat-koncernen fortsatte sedan sitt samarbete och utvecklade gemensamt vad som blev modellerna Lancia Thema och Saab 9000, förutom Fiat Croma och Alfa Romeo 164.

FIAT eier LANCIA og IVECO............

så der finnes en kobling landeveien også :smiley:

De er alle sammen eid GM, før de har blitt lagt ned/solgt ut. Saab er jo borte som merke, samme er vel Lancia? GM eier Opel, Izuzu, og Fiat (med datterselskaper) og sikkert en rekke merker til

Min far har en Aifo Iveco 8061, 5,5L 220hk fra 1986, den har han hatt i 20år, motoren har gått som en klokke med minimalt vedlikehold, olje filter bytter. Jeg byttet Turbo på den for 10år siden og sjekket ventilklaringer, thats it!

Ryker litt ved kald oppstart, men ikke mye.

Motoren kom i forskjellige effekt utgaver, 180hk -200hk- 220hk-240hk og 270hk.

Redigert av Førstefender (see edit history)

litt mer OT nå, måtte google litt, Fiat og Chrysler er slått sammen til FCA - og tidligere i år ble det diskutert en sammenslåing med GM (som vel neppe ble noe av...) 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Men 180 hk på en 3.6 liter er jo ekstremt lite da, sammenligner man med hk på KAD-serien

KAD serien har kompressor, det gir helt andre tall. Men 180hk ut av en 3,6 liter båtmotor er da ikke lite, selv om enkelte har mer?

GM eier Opel, Izuzu, og Fiat (med datterselskaper) og sikkert en rekke merker til

Fiat eies ikke av GM. De har riktignok slått seg sammen med Chrysler I senere tid, men de har ingenting med GM å gjøre.

Og ingenting av dette har noe med spørsmålet om Sabb Iveco motorer er bra eller ei;-))

Redigert av index (see edit history)

Var sabb iveco jeg mente å skrive. Står lite i annonsen om motor annet enn at det er 200hk, er i utgangspunktet skeptisk til motorer som er tatt ut mye hester av i forhold til hva den i utgangspunktet var beregnet for men ikke sikkert 200hk er noe problem på disse.

ELWARO 30 :thumbsup::thumbsup::thumbsup: bor på SØNDELED :thumbsup::thumbsup::thumbsup:

KAD serien har kompressor, det gir helt andre tall. Men 180hk ut av en 3,6 liter båtmotor er da ikke lite, selv om enkelte har mer?

Fiat eies ikke av GM. De har riktignok slått seg sammen med Chrysler I senere tid, men de har ingenting med GM å gjøre.

Og ingenting av dette har noe med spørsmålet om Sabb Iveco motorer er bra eller ei;-))

AD41 er 3.59 liter og starter på 200 hk. Kom vel på markedet i ca. 87 som 41A. Kad 42 er også 3.59 liter har kompressor og er på 230 hk. Ergo utgjorde kompressoren 30 hk (det er også en annen turbo her som gjør noen hk), blokken er jo den samme. KAD 300 er oppgitt med 285 hk, også 3,59 liter og samme kompressor som KAD42. Ergo her er det helt andre ting en kompressor som har gjort at VP på 10 år økte hk fra 230 til 285. Da blir 180 hk lite til sammenligning? Men poenget mitt var egentlig at ila av 10 års periode er det utrolig hvor mye mer motorprodusentene klarer å ta ut av hk på den samme grunnblokken, dette være seg bil eller båt.

Riktig at Fiat ikke eies av GM, beklager.

Og enig til din siste setning, dog viser hvem som eier hvem sterkt hvordan de er linket til hverandre, og hvem som egentlig lager dieselmotor for hvem. Izuzu sin 1,7 dekker vel hele GM sin 1,7 liter diesel spekter + tydelig også mercruiser. Ser man slik på det blir det svært få motorprodusenter igjen, og spesielt på dieselsiden.

Til TS, håper jeg ikke har avsporet for mye fra ditt opprinnelige spørsmål. hvis denne Ivecomotoren er i størrelse rundt 3,5 liter synes ikke jeg at 200hk er spesielt mye. De gamle VP lå jo på akkurat det samme og AD41 er den dag i dag anerkjent som "uslitelig". Sikkert ikke langt etter den Ivecoen heller

• 3 uker senere...

Jeg har en gammel 8061 Iveco motor i min båt og den går som en klokke (Har passert 4000 timer nå). Det er en rekke sekser på 5,9 liter som de har tatt ut 120hk uten turbo og intercooler.

Forøvrig så er Frydenbø motor forhandler for disse motorene og på deres hjemeside finnes det mye info bade om gamle og nye motorer.

http://www.frydenbosabb.no/index.php?mapping=24

Ps vi snakker om SABB båtmotor og ikke SAAB bilmotor :-)

Redigert av mirador (see edit history)

Veldig god motor, har selv ein på 200 hk. Det sies at de med bosch rekkepumpe, dieselpumpe er de beste. Hadde samarbeid med cummins, så kan se likhetene. Synd den røde lakken er forferdelig dårlig, så utseende kan være dårlig. Dette er motorer som går 10000 timer uten overhaling.

• 6 år senere...
Førstefender skrev On 26.8.2015 at 14.08:

Min far har en Aifo Iveco 8061, 5,5L 220hk fra 1986, den har han hatt i 20år, motoren har gått som en klokke med minimalt vedlikehold, olje filter bytter.

Vet du om en manual på denne modellen. Sliter med å finne den til 220hk

Iveco er gode motorer, men var vel ymse med mariniseringen på noen av dem på 80 tallet.  Stemmer ikke helheten hjelper det ikke hvor bra motorene er.  Izusu dieselmotorer er og reknet for å være veldig gode motorer. f.eks Honda`s 2,2l var et sammarbeid med Izusu da den kom.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...