Roger jo Startet 26.August.2015 Link til dette innlegget Startet 26.August.2015 (redigert) Hvorfor er det så stor forskjell på datamengden til "ICE" i Skandinavia ? Ice har fjernet linken til Net 1 Se og Net 1 Dk så vi ikke skal se forskjellen.(flagg nede til høyre) Alle landene får 4G i høst. Kjøper Nordmenn for lett ny Kvote? Våre tilleggskvoter er på 1, 3, 5 og 10 GB og er priset til 89, 199, 249 og 399 kroner, dette er vel RAN?. Norge Alltid Kr. 299 Kr. 8 GB https://www.ice.no/private/mobile-broadband/ Sverige Ofta Kr. 299 30 GB http://net1.se/sv/privat/vara-abonnemang/ Danmark Altid Kr. 299 50 GB https://www.net-1.dk/privat/produkter/ Redigert 26.August.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
anonym123456 Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) Hadde det vært samme grensene i Norge hadde jeg skaffet meg ICE. Pr i dag er grensen så lav at det ikke er aktuelt, da klarer jeg meg fint med mobildata. Med 50 GB rekker man jo faktisk å se noen filmer på netflix (hvis hastigheten er god nok) og ville fungert fint som tur-internett. Redigert 26.August.2015 av EirikG (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Kanskje verd et tips til forbrukerrådet eller konkurransetilsynet eller hvem det nå er som tar seg av slikt... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Popeye70 Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 ICE står (nesten) fritt til prise/skalere sine tjenester, og kundene står fritt til å utøve sin forbrukermakt ved å velge eller ikke velge ICE som leverandør. Konkurransetilsynet eller Forbrukerrådet har nok fint lite å si om ICE sin prisingskalering så lenge ICE er en av mange tilbydere. Hadde ICE vært eneste leverandør på markedet, eller hvis ICE hadde samarbeidet om kunstig høy pris og lav kapasitet med de andre leverandørene på markedet så hadde kanskje Konkurransetilsynet/Forbrukerrådet hatt noe å si. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ronald Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Kanskje verd et tips til forbrukerrådet eller konkurransetilsynet eller hvem det nå er som tar seg av slikt... Dream on.... Klart de har lov til dette! De har en god del kunder, og ikke minst sprengt kapasitet, i Norge. Jeg antar (legger til grunn) at det ikke er slik i Sverige og Danmark. Da er det klart de har lov til å lage noen lokketilbud for å få opp kundemassen. Konkurransetilsynet har jeg aldri hørt opererer på tvers av land. Og så vidt jeg vet er det ulike juridiske selskaper i de tre landene, sånn sett bør vi jo bare være glad for at man får lov til å "roame" uten tillegg hos "andre" operatører. Skulle noen føle at dette er veldig urettferdig og feil, så er kanskje Eftas kontrollorgan (Esa) stedet man skal gå. Men spør du meg så virker det helt urealistisk. Dette må da være lov. Får de mange nok kunder (les: bruker opp kapasiteten) i de to nevnte landene, så være sikker på at disse mengdegrensene flyttes ned. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Jeg må få skryte av NetCom (Som tidligere har vært elendig) sin 4G dekning langs kysten fra Bergen til Arendal. Vi har hatt full 4G dekning med hastigheter fra 20 til 40 mbit hele veien i sommer. 200 GB grense, som skal holde for de fleste familier. Det skal dog sies at vi har 2 stk 4G antenner på targaen. Hvorfor velger folk ICE. Nedlastningsgrensen er jo latterlig lav. Ubrukelig lav for min del Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Konkurransetilsynet har jeg aldri hørt opererer på tvers av land. Men det gjør EU. De har hatt en krangel gående med teleselskapene om roaming tarifs lenge siden det var et brudd på reglene om fri flyt av tjenester. Teleselskapene tok ikke hensyn til dette, og fikk tredd et nedtrappingsregelverk ned over ørene. Dette startet i 2007. Nå er vi inne i tredje siste fase. Neste nedtrapping er 1. mai 2016. Roaming charges blir forbudt fra 15. Juni 2017. Teleselskapene snakker ugjerne om dette. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) Konkurransetilsynet har jeg aldri hørt opererer på tvers av land. Og så vidt jeg vet er det ulike juridiske selskaper i de tre landene, sånn sett bør vi jo bare være glad for at man får lov til å "roame" uten tillegg hos "andre" operatører. Skulle noen føle at dette er veldig urettferdig og feil, så er kanskje Eftas kontrollorgan (Esa) stedet man skal gå. Men spør du meg så virker det helt urealistisk. Dette må da være lov. Får de mange nok kunder (les: bruker opp kapasiteten) i de to nevnte landene, så være sikker på at disse mengdegrensene flyttes ned. Tre selskap samme eier. Flere burde kjøpe tjenesten i det land som er billigst, så karnskje ICE også følger etter. Derfor kom 4G temlig fort i Sverige og Danmark når Norge kom med 4G. Hadde ikke hvert mulig uten samme eier. Ice.net, leverandør av mobilt bredbånd i Skandinavia. ice.net tilbyr mobilt bredbånd basert på CDMA-teknologi i 450 MHz-båndet. Dette er et vesentlig lavere frekvensbånd enn de frekvensbånd som benyttes av GSM, UMTS ogLTE. Dekningen er derfor bedre; det vil si at færre basestasjoner kreves. ice.net hevder at de dekker 75 % av landarealet i Norge (medio 2012). Største overføringshastighet nedstrøm er oppgitt til 9,3 Mbit/s, men største overføringshastighet oppstrøm er oppgitt til 3,1 Mbit/s. ice.net eies av AINMT Holding AB. Dette firmaet eier også Net 1 i Sverige og Danmark. Disse bruker samme teknologi som ice.net. Redigert 26.August.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
176-671 Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) "ICE" i Sverige har jo også et utmerket tilbud til medlemmer av SXK - sesongabonnement med solid datakvote pr. mnd. http://net1.se/sxk/ Selvsagt ikke tilgjengelig om man ikke har svensk personnummer... :( Hadde bestilt på dagen om det var mulig. Redigert 26.August.2015 av torkelmj (see edit history) Sitér dette innlegget Any ship can be a minesweeper. Once. Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" ! Link to post
Gunga Din Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) båt-antenn er inkl i SXK-pakken........... vilken tur man har både svenskt person-nummer og er medlem i SXK att DK har så mange GB beror sikkert på språket...har så laaange ord halvfjers, femoghalvfems etc Redigert 26.August.2015 av Gunga Din (see edit history) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Roger jo Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) "ICE" i Sverige har jo også et utmerket tilbud til medlemmer av SXK - sesongabonnement med solid datakvote pr. mnd. http://net1.se/sxk/ Selvsagt ikke tilgjengelig om man ikke har svensk personnummer... :( Hadde bestilt på dagen om det var mulig. Det er bare å gå inn i en Svensk Forhandler butikk og kjøpe det der. Men de sender ikke til Norge så en må bruke POSTE RESTANTE i Sverige. Er det den gamle WIFI-routeren ? står 3G og ikke 4G Redigert 26.August.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Dykker Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Send denne tråden til noen som sitter litt høyt oppe i ICE. Så skjønner de kanskje at de bør øke datamengden i Norge. Skriv båtfolket protester høylytt over ICE. Sitér dette innlegget Link to post
Ove T Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Det står ingenstans att man måste vara svensk för att få SXK erbjudande på Net 1 abonnemang, bara att man skall vara medlem i SXK och det många från Norge och Danmark som redan är. Hälsningar Ove Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Så da er det bare å få seg en adresse i Sverige eller Danmark, og tegne abonnement der? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Roger jo Svart 26.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 (redigert) Så da er det bare å få seg en adresse i Sverige eller Danmark, og tegne abonnement der? Det er bare å gå inn i en Svensk Forhandler butikk og kjøpe det der på din Norske adresse. Men de sender ikke til Norge så en må bruke POSTE RESTANTE i Sverige. Det var det samme i Danmark da jeg sjekket der. Det står ingenstans att man måste vara svensk för att få SXK erbjudande på Net 1 abonnemang, bara att man skall vara medlem i SXK och det många från Norge och Danmark som redan är. Bestille på nett må personnummer fylles ut, og det går ikke for en Nordmann. Men det burde gå hvis er kontakter kundeservice. PS.Saknar du ett svenskt personnummer kan du kontakta en av våra återförsäljare för att teckna ett abonnemang. http://net1.se/sv/privat/kundservice/kop-och-leverans/ Redigert 26.August.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Ronald Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 ... Skriv båtfolket protester høylytt over ICE. Snakk for deg selv,det er flere båtfolk enn bare deg. Jeg har vært ice-kunde omtrent siden de startet opp. Kunne tenke meg større kvote selvsagt, men ikke for enhver pris. Historisk sett har de oversolgt i alt for stor grad, slik at det periodevis har vært ubrukelig pga sprengt kapasitet. Slike perioder oppstår gjerne i tider når jeg skal på nett (som de fleste andre). Sett i et slikt perspektiv så synes jeg det er fornuftig med en viss forsiktighet denne gang. Jeg foretrekker et fungerende nett med mindre kvoter framfor et uten nødvendig kapasitet. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 26.August.2015 Link til dette innlegget Svart 26.August.2015 Siste setningen jeg skrev, var egentlig humoristisk ment. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Jeg sitter aldri og ser på film via PC'n i båten, så 8GB har holdt for meg, kun en gang har jeg kjøpt tilleggskvote. Og i og med at de øker grensen til 12GB for samme prisen nå over helgen, rekker det for meg i lange baner. Her fra en mail jeg fikk i juli: Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
JRK Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Snakk for deg selv,det er flere båtfolk enn bare deg. Jeg har vært ice-kunde omtrent siden de startet opp. Kunne tenke meg større kvote selvsagt, men ikke for enhver pris. Historisk sett har de oversolgt i alt for stor grad, slik at det periodevis har vært ubrukelig pga sprengt kapasitet. Slike perioder oppstår gjerne i tider når jeg skal på nett (som de fleste andre). Sett i et slikt perspektiv så synes jeg det er fornuftig med en viss forsiktighet denne gang. Jeg foretrekker et fungerende nett med mindre kvoter framfor et uten nødvendig kapasitet. Dykker snakker nok på vegne av mange! Det trådstarter spør om er hvorvidt vi blir flådd. Ja de gjør vi og du har helt feil approach. Kan de bygge ut I Sverige og Danmark for stor datatrafikk så kan de ta seg råd til det I Norge også. Jeg har som deg vært kunde siden de startet opp og forholdene I ferietiden er etterhvert blitt så dårlig at det ikke engang er brukbart til epost og langt mindre aviser eller båtplass. Derfor sa jeg også opp I år, men kommer nok tilbake når ting er blitt bedre. ICE har blitt tipset av meg så de kjenner nok denne tråden. Sitér dette innlegget Link to post
bergetun Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Har tipset Dinside om saken, så satser de tar tak i det :) (MEn tviler egentlig da ICE er reklame-kunde av dinside) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 27.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 (redigert) Det trådstarter spør om er hvorvidt vi blir flådd. Ja de gjør vi og du har helt feil approach. Kan de bygge ut I Sverige og Danmark for stor datatrafikk så kan de ta seg råd til det I Norge også. Jeg har som deg vært kunde siden de startet opp og forholdene I ferietiden er etterhvert blitt så dårlig at det ikke engang er brukbart til epost og langt mindre aviser eller båtplass. Derfor sa jeg også opp I år, men kommer nok tilbake når ting er blitt bedre. ICE har blitt tipset av meg så de kjenner nok denne tråden. Tror ikke ICE blir skremt av denne tråden. For meg ser det ut som om Nordmenn liker å bli flådd med utsagn som disse, eller har nok data med 8 KB sitat " med solid datakvote pr. mnd. 5 KB " "så 8GB har holdt for meg, kun en gang har jeg kjøpt tilleggskvote." "Kunne tenke meg større kvote selvsagt, men ikke for enhver pris. " For en hver pris må jo være å gå inn i en Svensk eller Dansk butikk å kjøpe Bredbånd fra Net 1 og si opp ICE. Har også hvert medlem i ICE fra starten med 6 KB hadde ingen problem med å kjøpe samme produktet fra NET 1 med 30KB for 3 år.( var lei av å kjøpe Kvoter) I år har nettet i Danmark og Sverige vært bra. Det som bør skremme ICE er Mobiloperatørene de er på gli prismessig. Her er planen for utbyggingen av 4g i No, Se og Dk. Hvem har styringen? http://www.net1.se/privat/kundservice/infoprivat/utrullning1/ https://www.net-1.dk/privat/4g-lte-info/udrulningskort/ Redigert 27.August.2015 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Careka Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Vi får se hvor de er når neste sesong begynner. Priser og tilbud. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Dykker Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Ringte kundeservice ICE i sted og spurte hvorfor det var så store forskjell på datamengde i Norge i forhold til Sverige og Danmark. Kundebehandleren hadde ikke noe svar på det, men skulle rapportere dette videre inn til ICE (hvis hun gjør det). Hvis mange ringer ICE med det samme spørsmålet, så kan det jo hende at noe skjer. Ser at Dinside et blit tipset. Kanskje også dagspressen kunne skrive litt om det (VG osv). Alle monner drar. Det er jo betenkelig at det skal være så stor forskjell på de skandinaviske landene. Hva er logikken? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 Det generelle prisnivået på bredbånd er lavere i SE og DK pga konkurranse. Alle vil ta markedsandeler. Jeg tviler på at det nivået er permanent... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Ronald Svart 27.August.2015 Link til dette innlegget Svart 27.August.2015 (redigert) ... Hva er logikken?Som sagt tidligere - de har omtrent ikke kunder i Sverige og Danmark (i alle fall ikke 450-nettet), men har utstyret operativt. Da koster det selskapet lite å gi lokketilbud for å øke kundemassen. I alle fall en stund. Eierene ønsker å bygge opp et selskap med mest mulig verdi. Og hva tror du betyr mer for verdien av denne typer selskaper enn omsetning og resultat? Jo, gitt at ikke sistenvnte er helt på trynet, så er det antall betalende abonnenter som mer enn noe annet setter prisen/verdien. Og er det bindingstid, så enda bedre. Her har de altså ubenyttet ledig kapasitet i Sverige/Danmark. Jeg synes ikke logikken er så merkelig... (På siden,men likevel noe tilsvarende: Hvorfor kom f.eks Tele2 ut med tilbudet "sjokkpris" til 198/mnd, fri tlf. bruk og 6Gb pr måned - få måneder før de skulle selges? Svaret er ganske åpenbart - de fikk nye kunder i bøtter og spann, og en bedre pris på selskapet.) Redigert 27.August.2015 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.