Jump to content

Loppes normenn av ICE med bare 8GB, Se har 30GB, Dk har 50GB?

Roger jo

Recommended Posts

Ser at vi i Norge skal loppes i flere år til.

Sitat fra en annen tråd

Nå snart (i 2017) kommer det visstnok en lov som regulerer prisene på data i EU (f.eks Sverige)
skal koste det samme som innenlands i Norge.

sitat slutt.

Nå har Net 1 (ICE) i Sverige og Danmark  Obegränsad datamängd. Ingen bindningstid. 299 kr/månad.

Og ICE Norge 12GB kr 299 kr/ mnd. binding i 12 mnd.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Men der glemte du en liten detalj. Vi i Norge har samme datamengde om vi bruker abonnementet vårt i Sverige eller Danmark. At Net1 ( hvert fall i Danmark) har ubegrenset datamengde, er en sannhet med modifikasjoner. Skal dansken til Norge, gjelder ikke dette med ubegrenset datamengde, da må han ta kontakt med Net1 for egen avtale med begrenset mengde.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

I DK & SE kører vi speedtest hele tiden for at overbevise os selv om at 4G på 450mhz nu også holder det lovede,,,,,og det koster GB

Dette problem findes ikke i Norge der opnår hastigheder udover det normale. Deraf differencen mht kvoten.

(ironi kan forekomme) :lol:

Sejlerlivet skal vurderes over flere sæsoner + Glæden ved at sejle er glæden ved at glæde sig

Men der glemte du en liten detalj. Vi i Norge har samme datamengde om vi bruker abonnementet vårt i Sverige eller Danmark. At Net1 ( hvert fall i Danmark) har ubegrenset datamengde, er en sannhet med modifikasjoner. Skal dansken til Norge, gjelder ikke dette med ubegrenset datamengde, da må han ta kontakt med Net1 for egen avtale med begrenset mengde.

JA. det ser ut som om Danskene bare har 50GB til bruk i Norge.

Og vi har hele 12GB å bruke utenlands.

Se det ja, da ser det ut til at ICE beveger seg ut i forskjellige retninger i motsetnig til at alt var "likt". Vet du hva danskene da må betale for å inkludere Norge med 50GB?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ja kr. 299 minus    rabatt. Forstår ikke helt hvordan abonnement " til kr 299 Ubegrenset data Data" skal slutte og virke i Norge men virke i Sverige. minus rabatt.  Kanskje for å begrense Ubegrenset Data??

Svenskene har Ubegrenset Data i begge land etter det en leser.

http://www.sejlsport.dk/din-union/til-sejleren/medlemsfordele/net-1

PS. i Danmark kan en leie eller kjøpe rutere.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Dette har kanskje mer med forretningsstrukturen å gjøre? Her heter firmaet ICE, og i både Sverige og Danmark Net1. Er kanskje Net1 i de to landene det samme firmaet, mens ICE her hjemme er mer "selvstendig"?

Jeg ser at Net1 i Danmark selger en "Bådantenne", Men er det noen som vet om det er en ren 450MHz antenne, eller en multibåndantenne for 450, 800, 1800 og 2600MHz slik som ICE selger her hjemme?

Sjekket i Sverige ren 450Mhz  sikkert det i Danmark også siden de bare har 450 der også.

Ser at de sier at magnetantennen  frie-dobler hastigheten, men det er sikkert på bil eller stålbåt.  

https://www.net1.dk/abonnementer-og-produkter/magnetantenne/

I DK & SE kører vi speedtest hele tiden for at overbevise os selv om at 4G på 450mhz nu også holder det lovede,,,,,og det koster GB

Dette problem findes ikke i Norge der opnår hastigheder udover det normale. Deraf differencen mht kvoten.

Spiller det noen rolle med ubegrenset datamengde?

Redigert av roger-jo (see edit history)

Når en har ubeggrenset datamengde og ikke trenger å tenke på at en bruker opp kvoten, er det nok mange som fristes til å streame filmer osv. Med mange som gjør dette samtidig, går hastigheten ned.

• 3 måneder senere...

Løfter denne gamle tråden igjen.

Jeg går inn her: http://www.sxk.se/medlemsformaner ... og videre hit: http://www.net1.se/sxk/

Det som gjør dette tilbudet attraktivt for meg, er:

1) abonnementet er aktivt i den tiden jeg bruker båten (stort sett)

2) det inkluderer båtantenna

3) prisen er ikke for ille, og dekker bruk i Norge-Sverige-Danmark

MEN: man må betale etableringskostnad (SEK 250), router (SEK 1495 + evt. batteri) og ender opp med et abonnement som totalt strekker seg over to år. Greit nok.

Problemet kommer når jeg forsøker å bestille dette. Bestilling på nett er utelukket, da dette krever svensk personnummer. Bestilling hos forhandler er tilsynelatende veldig vanskelig. ELGIGANTEN er forhandler, og jeg har i dag vært innom to stk. giganter på bästa västkusten. Ingen av dem kunne hjelpe til noe særlig. Den ene giganten var rett og slett ikke interessert, mens den andre satte alle kluter i sving for å få klarhet i hvordan de skulle gå frem. Problemet var imidlertid at ingen svarte på telefon hos Net1, og følgelig kom ikke den behjelpelige selgeren noe videre med saken.

Er det noen (ikke-svensker) som har klart å kjøpe dette abonnementet/benytte seg av dette tilbudet? I så fall: hvor/hvilken forhandler?

Det står ingenstans att man måste vara svensk för att få SXK erbjudande på Net 1 abonnemang, bara att man skall vara medlem i SXK och det många från Norge och Danmark som redan är.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

ICE har nå øket datamengden til 15GB for samme prisen.

Fremdeles et ran, sammenlignet med våre naboland som har "ubegrenset"  til kr 299.

Løfter denne gamle tråden igjen.

Jeg går inn her: http://www.sxk.se/medlemsformaner ... og videre hit: http://www.net1.se/sxk/

Det som gjør dette tilbudet attraktivt for meg, er:

1) abonnementet er aktivt i den tiden jeg bruker båten (stort sett)

2) det inkluderer båtantenna

3) prisen er ikke for ille, og dekker bruk i Norge-Sverige-Danmark

Er det noen (ikke-svensker) som har klart å kjøpe dette abonnementet/benytte seg av dette tilbudet? I så fall: hvor/hvilken forhandler?

Jeg mailet med Elgiganten på Nordbyen og bestilte henting der, ingen problem, men husk og bestill batteri og lader.

Måtte til Sverige å hente 4Gruteren når de skiftet ruter, da de ikke sender til Norge fikk batteri og lader hos en forhandler i Danmark, ikke noe problem med i tegne abonnement der heller sa de.

Fremdeles et ran,

Det er rart hvordan Norge er et slikt annerledesland når det kommer til telekom og beslektet.

Prisene er helt hinsides enhver fornuft.

Til sammenligning; jeg har omtrent identiske abonnement på TV/Internet (40/40-Basispakke) i Norge og Danmark.

Og jeg betaler mer for en måned i Norge enn jeg betaler for et kvartal i Danmark.

Jeg har problemer med å se hva som skal forklare den store forskjellen.

Grådighet kanskje?

Konkurransebildet i SE og DK er annerledes, og det samme er geografi og befolkningsmønster. Det er med på å drive prisene opp i Norge, og ned i SE/DK.

Jeg husker ikke hvor jeg leste det, men i ett eller annen bransjeblad hadde de i løpet av 2015 en artikkel som tok opp prisforskjellene i NO, SE og DK. Jeg mener det ble påstått at bredbånd selger med tap i DK for å ta markedsandeler fra konkurrenter. Når alle gjør det vinner forbrukeren (på kort sikt). Tilsvarende var det visst i SE også.

Tar vi med at både SE og DK er velsignet med mer sentralisert befolkning enn i NO så er det enkelt å se at de har enklere/billigere distribusjon av signaler. DK er flatt og greit, og i SE bor folk i klumper. I NO har vi fjell og daler, og sannelig insisterer ikke folk på at det er en menneskerett å bo på øde fjelltopper og nakne svaberg og samtidig ha både bro, tunnell og 100 Mbit/s bredbånd. Det driver kostnader.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Bransjeblad har jo kun til oppgave å forsvare det bransjen driver med.

Topografi og demografi forklarer på ingen måte den groteske forskjellen. Det skal kun investeres i infrastruktur en gang, mens det skal driftes over mange år. 

Tilbyderen min i DK har ingen reell konkurranse.

Men de har kanskje mindre kontorpalass, mindre bonuser og mindre utbetalinger i Turkmenistan?

Redigert av Mulligan (see edit history)

Konkurransebildet i SE og DK er annerledes, og det samme er geografi og befolkningsmønster. Det er med på å drive prisene opp i Norge, og ned i SE/DK.

Tar vi med at både SE og DK er velsignet med mer sentralisert befolkning enn i NO så er det enkelt å se at de har enklere/billigere distribusjon av signaler. DK er flatt og greit, og i SE bor folk i klumper. I NO har vi fjell og daler, og sannelig insisterer ikke folk på at det er en menneskerett å bo på øde fjelltopper og nakne svaberg og samtidig ha både bro, tunnell og 100 Mbit/s bredbånd. Det driver kostnader.

Ser en på dekningskartet så ser det ut som i Norge er det kysten som er vinneren, det ser da ut som Sverige er bedre innenlans, 

Bransjeblad har jo kun til oppgave å forsvare det bransjen driver med.

Topografi og demografi forklarer på ingen måte den groteske forskjellen. Det skal kun investeres i infrastruktur en gang, mens det skal driftes 

Men de har kanskje mindre kontorpalass, mindre bonuser og mindre utbetalinger i Turkmenistan?

:thumbsup:  :thumbsup:  

• 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...