Jump to content

Evinrude E-Tech 75 som er for lett til å styre.


djhalvor

Recommended Posts

Hei.

 

Har en Evinrude E-Tech 75 som er litt for lett å styre. Det vil si den har en tendens til å dra mot høyre om jeg slipper rattet. Det er ikke hydraulisk styring. 

Mener å huske det satt en liten skrue man kunne stramme for å stramme svingingen, på min gammle yamaha 5hk. Altså stramme for mere motstand.

 

Går dette an å gjøre med en etech 75?

 

Mvh Halvor

Link to post

om det er "teleflex" styring, så er det gjerne ei slangeklemme innunder ratter, som klemmer ihop plastikken rundt rattstammen.   

 

I tillegg kan du justere litt på sinkanoden over propellen, denne fungerer også som trimfinne.   Juster den mer til høyre (sett bakfra) om båten trekker til høyre

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Ja, du kan sette styringen til å bli tregere, men slipper du rattet vil den dra til siden - bølger og annet vil gjøre at den vil bevege seg. Og når den først begynner å dra til siden hjelper ikke hva du enn gjør/har gjort av tilstramminger. Da smeller den over til siden ila ett kvart øyeblikk.

 

Så jeg vil oppfordre deg til ikke å slippe rattet i plan ettersom du har mekanisk styring, eller skifte til hydraulisk styring der du kan slippe rattet uten at den river seg løs...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

har mekanisk styring på båter med hhv  80 og 115hk, ingen av de oppfører seg som alfaalfa beskriver ovenfor..  Den med 115hk har vel å merke NFB styresnekke hvor styrekreftene fra motor ikke påvirker rattet

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Jeg vil gjerne få lov til å bruke andre eksempler for å sannsynliggjøre den reaksjonen som jeg beskriver. Slå opp på ulke båtulykker der båten har endt opp med å gå i ring. Vår kronprins er ett eksempel og en del andre svært tragiske ulykker. Som i UK i fjor der båten dessverre og forferdelig tragisk båten gikk i sirkel og skadet de som hadde vært i båten terminalt. Det skjer fordi motoren vrir seg med mekanisk styring. Også en del av de hydrauliske...

 

Det er mange slike ulykker å finne der båten ender opp med å gå i ring  -styring som gir seg er årsaken til at båten går i ring. Ikke at fører selv styrer slik...

 

Større fart og kraft fra motor gir økt effekt av dette.

Link to post

der er vel største faren om det blir brudd i styrekabel , slik at det ikke er noe som holder motoren fra å vri seg.  Da kan det skje temmelig brått og fort ja.    Men hva med hydraulisk om man får lekkasje / brudd , vil det da være tilbakeslagsventiler i sylinderen som hindrer at dette skjer?    

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...