Jump to content

Foroverseende Sonar/ekkolodd

AndersH

Recommended Posts

Har seilt mye i trange uthavner i sommer og hatt folk på baugen på de skumleste stedene. Likevel er det nære på noen ganger da det ikke er lett for et øye å skille 3m fra 1,5, spesielt om det er på kvelden når sola er gått ned. Kartene i Vestfold og nedover på sørlandet levner også mye til tilfeldighetene da det er veldig mye som mangler i kartene, eller som er for dårlig markert, spesielt i uthavner hvor detaljene blir for dårlige.

For meg handler om å gå SVÆRT sakte (>2 knop) og gjerne se det som er 10-20m foran båten på en fornuftig måte.

Det hjelper meg litt at ekkoloddet mitt står 2m foran kjølen, men det hele blir gjerne litt for spennende for meg...:-)

Noen som har erfraring med denne?

http://www.seatronic.no/ekkolodd-ekkolodd-c-232_17/echopilot-2d-foroverseende-p-2966

Som sagt - det handler ikke om å gå i 20 knop og se 100 meter frem, men sakte i trange farvann og ha et øye under båten. Erfaringer?

AndersH
Klavenes 1375 (selvbyggerbåt)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...