Jump to content

Forgasserproblem (Solex 26 VN)

SeaMaster175

Recommended Posts

Hei!

Skulle ned i båten idag for å montere nytt oljeinstrument, men den gang ei. Oppdaaget at det rant bensin fra forgasseren. Når vi åpnet bensingkranen, rant det bensin ned fra et rør som kommer ned rettder hvor forgasseren tar inn luft.

Vet noen hva problemet er?

Hejsan

Har haft samma problemet på min FM motor.

Det är flottören som har hängt sig.normalt med bensinen nu för tiden det blir som

ett vitt pulver som fastnar när flottörhuset torkar ut.

Det lilla röret är vevhusventilasionen det skal gå ett rör/slang till locket på siden av blocket.

Har själv en lyngörsnekke med FM motor från 1964

lycka till

Odd Eskilstuna

• 2 år senere...

Er det noen som vet om "grunninstllingen" til Solex 26vn forgasseren? Tror det står en skrue ved pila som jeg har tegnet, er det den som styrer mengden bensin og skal justeres på tomgang eller fullfart? Skruen med fjør på og rød firkant rundt, er det luftmengde?

solex_26vn.JPG

med mindre flottørstanden er justert feil i utgangspunktet holder det normalt å gi flottørkammeret et litet knakk med en skiftenøkkel el.l for å stanse at den renner over hvis flottøren har hengt seg.

viktig å stenge drivstofftilførselen når båten ikke er i bruk eller at man ikke er i båten og kan sjekke om den renner over..

grunninnstilling av forgasser kan gjøres mens motoren ikke går og finjustering normalt på tomgang.

Sliter ikke med at bensinenrenner over, men har litt problemer med å få start for tiden. Jeg har egentlig aldri justert noe på denne forgasseren, derfor jeg tenkte jeg skulle stille den til grunninstilling og så ta litt finjustering :)

Så da skrur jeg bare bensinstilførselnåla trekvart tørn ut, hva gjør jeg med luftmengdenåla?

hvis du fikk 60l bensin i kjølen, samt at det renner bensin ut av forgasseren kan flottøren ha hengt seg eller at flottørstanden er for høy - det var derfor jeg nevnte det.

er flottørstanden blitt for høy kan tomgangen alt og start bli vrient.

flottørstanden skal være 3mm under toppen på røret som stikker på skrå ut i forgasserens innsug.

"bensintilførselnål" = blandingskrue.

"luftmengdenål" = tomgangskrue.

tomgangsskruen justerer tomgangshastigheten.

hvis motoren ikke går på tomgang etter at den er varmkjørt kan du stille opp tomgangen nok til den går greit og forsøke småjustering på blandingsskruen til den går optimalt.

disse forgasserene kan ofte få en slittasje i akslingen til spjeldet som medfører at den trekker falsk luft med tilhørende dårlig tomgang og vanskelig start.

i og med at noe tilsynelatende har endret seg kan dette være årsaken.

sjekk for slakk i spjeldakslen.

tennplugg, alt tennpluggtype kan slå ut forskjellig på bla start.

min Albin med samme forgasser starter lett med den originale Boschen men går mye finere med NGKen men små da ha choke for å starte noe den ikke behøver med Boschen på samme innstilling.

pluggene krever også noe forskjellig tomgangsinstilling for optimal gange.

Redigert av The Scrutinizer (see edit history)

Med lufteskruen finjusterer du gangen på motoren ,den nederste skruen finjusteres kun hvis den dør ved gasspådrag den får da for lite bensin. Trekvart tørn gir motoren nok bensin men hvis foegasseren tar inn litt falsk luft må denne også justeres litt.

gasshendelen skal virke som en regulator, hvis det smeller på vei opp er det for mye luft, juster da lufteskruen.

Dette er en prøve seg frem jobb som blir lettere hvis du kun bruker lufteskruen til justering sett da bensin skruen på trekvart tørn å ikke rør den mens du justerer juft mengden. Disse motorene har mange variabler det er ikke altid et fasitsvar på problemene.

hvis du kan få denne forgasseren til å fungere er det en fordel da disse etter mitt syn er de beste forgasserene til disse motorene.

Redigert av fiskekroken (see edit history)

Hmm, da må jeg kanskje revurdere mine rutiner.

Hadde tidligere mye problemer med å starte motor (FM med solex) etter at den har ligget ubrukt noen dager. Etterhvert fant jeg (med god hjelp fra dette utmerkede forum) ut at om jeg IKKE stengte bensintilførsel etter bruk, gikk starten som en lek.

Teorien her var at nåla "irret" (hvitt belegg) og satte seg fast når forgasseren stod uten bensin over tid (noen dager).

Så nå stenger jeg aldri bensintilførselen og har heller aldri startproblemer.

mvh john øivind

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...