Jump to content

Tips til Askeladden beetle-eiere - regnlekkasje til motorrom

Goodspeed

Recommended Posts

Etter siste tids regnbyger var jeg i båten for å se at alt stod bra til. Da såg jeg at det hadde lekket inn litt vann i motorrom, og fant ut at dette skyldtes luftingen til motorrommet. Det viste seg nemlig at i det lille "rommet" som luftehullene leder til fylles med vann (!!) og så lekker det ut den (malplasserte) rørstussen til venstre. Spesielt om det kommer litt store bølger. Nå er det ikke enorme mengder det er snakk om vel og merke. Litt vann i motorrommet i seg selv er jo heller ikke noe problem med automatisk lensing, men det jeg synes er dumt er at det faller rett ned på motor like ved strømtilkoblinger. Så tips til dere med lik ordning er å sjekke (evt. tømme) for vann og få tørket opp på motor dersom dere har vært ute for det samme.

Med det sagt så fatter jeg ikke hva hensikten er med den rørstussen. Det er jo masse luftehull på toppen som dere ser. Noen som vet hva slags patent dette her er? Jeg skal i alle fall få koblet på en liten stuss som peker litt oppover slik at jeg slipper å bekymre meg over dette i fremtiden.

bilde

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Hei,

Denne rørstussen skal det kobles til slange for blower (utlufting av motorrom på bensin installasjoner).

I utgangspunktet skal GRP boksen denne er satt i være drenert, så det skal vanskelig komme inn vann der.

Du kan jo i tillegg sjekke om dreneringen på utsiden av denne boksen ikke er gått tett. 

Om den er tett vil det sikkert ligge mye vann der. Det hadde du sikkert merket, så tviler egentlig på det.

Dersom du ikke har en bensinmotor, kan du plugge denne om du får vann inn gjennom denne rørstussen.

Håper dette svaret hjalp litt.

Ha en riktig fin dag. :-)

Hilsen Askeladden!

Hei,

Dette var veldig oppklarende! Da skal jeg først få sjekket dreneringen (la nemlig ikke merke til dreneringshullet), og evt. bare plugge igjen.

Takk for tilbakemelding, og god helg! :smiley:

Goodspeed

GH10, Draco 21DC, Ryds 600 GTS, Askeladden Beetle 645, Mørejet 30 m/ KAD43, Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370,  Viksund 340 St. Cruz m/ D6-370 #2

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...