Jump to content

Evinrude 1982 60 hk påhengsmotor - tungstartet og ujevn gange

Minien

Recommended Posts

Kjøpte meg i sommer en NorDan 18 med en 1982-modell Evinrude 60hk totakter med el-start som hadde stått i tre år siden service (service var det siste som var gjort - ikke brukt etter det).

Sleit veldig med å få start på den, men det gikk til slutt og da gikk den veldig jevnt og fint.

Men utover sommeren har jeg slitt mer og mer med å få start - har prøvd ulike innstillinger på choke og gass, men det skjer ingenting før den bare plutselig starter (og det er aldri likt innstilt når jeg får start, virker helt tilfeldig). Den går da veldig jevnt og fint på tomgang (har latt den stå og gå lenge), men etter en liten stunds kjøring så begynner den å fuske. Virker som om den hopper ut av gir og går bare på tomgang - når jeg setter den i gir igjen så går det en stund før den drar av igjen. Det virker også som den bare går på en sylinder - har veldig liten effekt. Og den går veldig ujevnt - går og gasser og detter ut av seg selv uten at jeg rører gasshåndtaket. Ved skikkelig pådrag går den bare og brummer en stund før den plutselig skyter av gårde og går fint i fullt pådrag, men ved 5-8 knops fart så går den ujevnt igjen.

Har tatt opp og sjekket ledninger og sprayet opp de vi hadde mistanke til - trodde først det var noe med tenninga. Har sjekket pluggene - begge var nye (antakelig skiftet på service). Bruker ny bensin og 2% olje.

Noen guruer der ute som kan gi meg et tips til hvor jeg skal begynne å leite? Kan det være noe i kontrollboksen?

Er lite lysten på å klage til selger da jeg nettopp er ferdig med en liknende sak hvor jeg var selger og jeg tror ikke jeg orker den kranglinga en gang til...men er det svære greier som er feil, så må jeg jo bare..

Her er det nok flere momenter en må sjekke, bensintilførsel er noe som klart kan være en årsak. Jeg tenker allikevel at jeg ville spart meg for demontering av gasserene på dette stadiet. Begynn med det enkle. Sjekk kompresjon i sylinderene, se etter mulig vanninntregning i sylindrene. Er disse tingene ok kan du gå videre med sjekk av tenning. Produkter i spraybokser fikser ingenting, så det kan du bare slutte med. Kontroller coiler, ledninger.. Dette er enkle greier som ikke representerer noe kostnader om en kan gjøre litt selv.

Når alt overstående er kontrollert og funnet i orden er det på tide å starte på drivstofftilførselen hvis overstående ikke ordnet problemene.

Demonter og rengjør forgassere, sjekk slanger, eventuelle filtre og pumper..

Jeg sitter med en følelse av at dette er et drivstoffproblem ut ifra hva du beskriver, men det er fryktelig vanskelig å mene noe om konkret feil, da det kan være flere faktorer som gir disse symptomene.

Lykke til, håper det ordner seg.

Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-..

Sjekk om du har gnist på den nederste tennpluggen,vet at coilene er en svakhet på disse motorene så de får svak gnist... spesielt den nederste. Det finnes også noen pakninger i flotørkammeret på forgasserne som ofte blir morken,noe som skjedde for meg i sommer på min evinrude 60hk 1989 mod. Da må du av med forgasserne og åpne flotørkammeret og bytte en liten pakning. 1pakning for hver forgasser og bytt på alle 3 når du først har skrudd det fra hverandre. Ellers har du jo bensinfilter som er kjelt å skifte av og til.

Kan være tett dyse. Er vel to dyser. En for lavt turtall og en for fll gass. Den for lavt turtall har lettere for å gå tett. Da er demontering og rens av forgasser det som må til, evt. en ny dyse. (Går ut fra at du har sjekket at det er tenning på pluggene).

Dårlig coil er nevnt. Men da skulle den strengt tatt ikke gått på fullt heller. Men gå NØYE over koblinger på strømledning til coil. Ved litt eir kan du få slike symtomer du nevner.

Ellers har eg hatt en gammel Johnson som var slik du nevner; da vr det tæret hull mellom kjølekanal og sylinder. En komp. test vil avsløre slikt.

Prøv det enkleste først, kjør den på litt magrere blanding i en kort periode. Det høres ut som om du kan ha litt tette dyser i forgasser da motoren har stått en stund. Hvis du da kjører den med 2% stenges disse helt. Litt magrere blanding og blåse forgasseren ren med WOT kan hjelpe. Disse motorene er lagd for å gå med full gass.

Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...