Skorgenes MC 34 Startet 28.August.2015 Del på Facebook Startet 28.August.2015 Etter som sommeren er på hell, og vi har hatt vår første sommer i Scand Atlantic,n vår fra 82. Begynner jeg og gruble på vinterens oppgraderinger. Som så mange andre Scand eiere med 80 talls båt, kunne det vært ønskelig med litt mer effekt. Marginalt satt opp orginal disse her. Har en Volvo Penta Tamd60B på 235hk. Går greit helt til du stapper inn ferie pakke. Da detter marsjfarten for nedover til 14kn. Så til kjernen. Er det mulig og hente ut noen flere hester av steinknuseren. Den er i godstand og har ca 2300 på tellern,n. Vet det finnes en vp60c utgave av disse også. Hva er forskjellen på B kontra C ??? Noen som kan delen noen erfaringer her. Ønsker primært ikke å bytte motor. Sitér dette innlegget Link to post
Skorgenes MC 34 Svart 1.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2015 Ingen som har dratt litt mere effekt ut av vp60b motoren? Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 (redigert) https://baatplassen.no/i/topic/83699-hva-er-forskjellene-på-tamd-60-c-tamd-61-a-og-tamd-63-p/ https://baatplassen.no/i/topic/23246-volvo-penta-tamd-63/ Redigert 1.September.2015 av Janoho (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skorgenes MC 34 Svart 2.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2015 Takk den ;) ser av link at det kun er forskjell på dyser,turbo. Så kalibrerer mann dieselpumpa til å gi litt mer. Noen som har gjort denne oppgraderingen? Hva er kosten ? Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Dieselpumpen din kan skrues opp ombord. Det er ikke nødvendig med kalibrering, men hvis du skal ha full kontroll med hvor mye mer diesel pumpen leverer må den prøvekjøres i benk. Hvis du skal gjøre dette ville jeg hatt ladetrykksmåler og eksostempmåler, og funnet ut( hos VP?) hvor høy eksostemperatur denne motoren tåler å gå med. Ta kontakt med et verksted som reparerer dieselpumper for veiledning. Til orientering hadde en bekjent en 60 motor 200 hk tror jeg, riktignok marinisert lastebilmotor, som han fikk testkjørt i benk. Pumpen hadde da 50% mer dieselmengde enn den skulle ha. Det resulterte i 2 eller 3 sprekte stempler. 10% mer effekt går sikkert fint, kanskje 20% også, men pass på eksostemperatur. Testkjøring av pumpe tar ca 4-6 timer, blir vel fort 1000 kr timen? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.