Jump to content

Strømfeil ombord? tilt på motor funker ikke. Trenger virkelig råd!


Eddiken

Recommended Posts

Det begynte i sommer. det startet med at jeg skulle tilte ned motoren, men det var ikke liv. da riklet jeg litt på ledningene til batteriet og da fikk jeg tiltet ned og startet, dette gjentok seg et par ganger. nå står båten på land og nå når jeg skulle tilte ned motoren er det ikke liv.

jeg har tatt av ledningene på batteriet og pusset polene og kabelskoene, men nei. ikke noe liv

 

jeg målte batteriet og det viste 12.8V  jeg har jo lagt ut båten for salg og det kommer en som skal se på idag.. KRISE dette her! :thumbsdown:  :pray:

Link to post
Share on other sites

Hvis du er litt nevenyttig, kan du finne hvor feilen ligger ved å gå baklengs gjennom systemet. Koble strøm på ledning ut fra relè og se om tilt virker da. Gjør den det er tiltmotor i orden. Koble strøm inn på styrestrømmen til relèet. Hvis tilt virker da også, er relèet i orden. Osv......

Link to post
Share on other sites

Har en kamerat som hadde liknende problem på sin Mercury 90 hk. Skrudde tiltmotoren fra hverandre og målte det som kunne måles. Det viste seg at det er en slags sikring inni i motoren. Den besto av en bimetall "fjær" som ved for høy "belastnig" bryter strømmen. Den gikk ikke tilbake som den skulle. Bøyde denne tilbake og moren funket fint igjen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...