Jump to content

Diesel regulator system (Governor)

Drive & fly

Recommended Posts

Hei

Jeg har en splitter ny Caterpillar C1.1 industrimotor som er marinisert med mariniseringsutstyr fra JLM Perkovic under navnet JLM 3.29.

Dette er en motor som bygges av Shibaura i Japan.

Motoren er helt lik Perkins 403d og er samme grunnmotor som Volvo Penta bruker i sin D1-30.

På flere Volvo Penta motorer ser man Perkins klistremerket rundt om , samme greiene på min Caterpillar.

Volvo har et litt annerledes utformet frontdeksel til sjøvannspumpa , noe som gjør det relativt enkelt å montere den.

På noen av Perkins og Caterpillar sine modeller er det et ovalt hus istedenfor det firkantede huset.

Jeg har et slikt ovalt hus som måtte maskineres for å få inn tannhjulet til sjøvannspumpa.

Da jeg skulle maskinere åpningen til drevet (tannhjulet) hvor sjøvannspumpa skulle monteres tenkte jeg det var like greit å plukke av dekselet foran for å spenne dette opp i benk, jeg så heller ikke for meg at det kunne være noen stor kunst å få av dette dekselet.

Men her starter problemet, inne i dette dekselet sitter en god del innmat som hører til reguleringssystemet (ser i manualen at det står Governor) til dieselpumpen.

Dette kalibrerte makkverket var visst veldig sensitivt til forandringer, og hvertfall til at jeg begynte å skulle ta av dekselet.

Når jeg ikke fikk dette dekselet av (pga masse fjærer osv), skrudde jeg det

sammen igjen og spente opp hele motoren for å få gjort jobben.

Hadde jo tross alt dårlig tid på vårparten, som veldig mange båtfolk har.

Ved oppstart fungerte motoren helt fint, alt var som det skulle bortsett fra turtallet.

Jeg fikk et noget høyt turtall på tomgang og maks turtall var kun 2200 omdr.

Dette er en motor som skal kunne kjøres på 3400-3600 på maks.

Motoren har nå gått som ei klokke på maks 2200 omdr i hele 54 timer i sommer uten et eneste hikk.

Nylig leste jeg manualen å tenkte hvertfall å gi det et lite forsøk på å få fikset problemet , er jo ikke fult så farlig om det skulle gå skeis nå som vinteren står for tur.

Litt justering her og der ble det, jeg fikk opp toppturtallet men dro med meg tomgangsturtallet opp.

Når jeg så justerte ned igjen ble det verre.

Ved gasspådrag jager motoren på turtallet i 2-3 sekunder før den stabiliserer seg og går normalt, uansett turtall.

Hvis jeg f.eks kjører på 1500 omdr eller mer og drar raskt tilbake pådraget, går motoren rett ned på turtall og holder på å kveles i 2-3 sekunder før den henter seg inn og går fint på tomgang.

Så kommer det store spørsmålet, er det noen på forumet som vet noe eller har erfaring på dette området ?

Jeg må få justert denne regulatoren tilbake slik at jeg får en brukbar motor igjen.

Jeg har ringt litt rundt på forskjellige verksteder, men ingen av dem jeg har pratet med vet noe særlig om dette.

Takker for alle tilbakemeldinger.

bilde

bilde

bilde

bilde

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...