Kappa Startet 29.August.2015 Link til dette innlegget Startet 29.August.2015 Tabben skjedde innerst i Nevlunghavn ved det gule huset. Seilbåten lå fortøyd styrbord langsetter bryggen med baugen mot nord, altså med retning ut av havnen. Utpå blåste det en lett bris fra sør-øst. Forholdene lå tilrette for å seile med genoa'en fra brygga - uten motor. Restaurantene på bryggekanten var fulle av gjester, og mange tilskuere ventet i spenning da jeg rullet ut genoaen mens båten ennå var fortøyd. Idet fortøyningene ble sluppet, halte jeg inn skjøtet - overbevist om at genoa'en skulle dra båten elegant ut av havnen. Men slik gikk det ikke. Båten hadde jo ikke styrefart! Istedet drev den av mot babord og småbåtene på på motsatt side. Det ble litt dulting og knuffing før seilet måtte rulles inn. Hele brygga glante - antagelig med endel mumling og skadefryd. Deretter gikk jeg duknakket ut av Nevlunghavn for motor. Da var jeg veldig flau. Snakk om å oppføre seg som en dust! "Opp som en bjørn, og ned som en skinnfell". Sitér dette innlegget Link to post
Kapteinbåt Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Essda, ingenting å være flau over:) Er lov å gjøre feil. Sitér dette innlegget Link to post
Dykker Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Ikke noe å være flau over. Husker Odd Børretzen som hadde hatt båt hele livet nevnte, tror det var i en av hans bøker, eller et intervju; "Skulle legge til, strevde fælt, hoppet i land med tampen, men havnet i vannet. Folk på brygga lo. Ja,ja tenkte jeg, det er vel litt vanskelig å manøvrere en båt inniblandt da. Ennå jeg har hatt båt hele livet". En tankevekker. Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Skjønner ikke hva dere snakker om! Har aldri gjort noen tabber, jeg! Spesielt ikke da jeg tidligere i år skulle legge til i en nesten full gjestehavn på Bolærne. Litt ugunstig vind, og jeg gjorde flere forsøk på å posisjonere meg for å gli elegant inn til en liten luke på den ene brygga. Da jeg omsider prøvde meg holdt kona på å gå i vannet da hun skulle hoppe på brygga med tampen, og båten var cm ifra å nedgradere verdien på en Princess som lå like ved. Ikke flaut i det hele tatt da flere hjelpere strømmet til og fikk manøvrert båten inn i den store luka på den andre brygga som jeg ikke hadde sett. Helt åpenbart ikke min feil, men kona, båten, vinden og brygga. Ingen grunn til å ligge skjult i salongen med såret stolthet de første timene etter ankomst med andre ord! Nei tabber, det gjør jeg ikke! God tur! Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Skjønner ikke hva dere snakker om! Har aldri gjort noen tabber, jeg! Spesielt ikke da jeg tidligere i år skulle legge til i en nesten full gjestehavn på Bolærne. Litt ugunstig vind, og jeg gjorde flere forsøk på å posisjonere meg for å gli elegant inn til en liten luke på den ene brygga. Da jeg omsider prøvde meg holdt kona på å gå i vannet da hun skulle hoppe på brygga med tampen, og båten var cm ifra å nedgradere verdien på en Princess som lå like ved. Ikke flaut i det hele tatt da flere hjelpere strømmet til og fikk manøvrert båten inn i den store luka på den andre brygga som jeg ikke hadde sett. Helt åpenbart ikke min feil, men kona, båten, vinden og brygga. Ingen grunn til å ligge skjult i salongen med såret stolthet de første timene etter ankomst med andre ord! Nei tabber, det gjør jeg ikke! God tur! Sitér dette innlegget Link to post
svendmb Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Eller da jeg prøvde å svare på et innlegg på baatplassen.no og innlegget la seg dobbelt. Åpenbart ikke min feil.... Sitér dette innlegget Link to post
Skudenes Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Digger folk med selvironi Sitér dette innlegget LS21 "Skudenes" 1900, og LS23 "Naley" 1897. Losskøyter som gikk i tjeneste i Skudefjorden. Link to post
Bay_liner Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Det er da Båtplassens feil - ubetinget..... Omvendt forent med gullkorn fra Gro Harlem Brundtlands storhetstid... karikert i VG. På påsketur i fjellet ledende "lammene" med kartet fremme... : Jøsses her stemmer jo ikke terrenget med kartet,,,,, Det er jo en del "grunnforskere" her på forumet som kan skrive under på at dette er SANT!! Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
tobixen Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Restaurantene på bryggekanten var fulle av gjester, og mange tilskuere ventet i spenning da jeg rullet ut genoaen mens båten ennå var fortøyd. Idet fortøyningene ble sluppet, halte jeg inn skjøtet - overbevist om at genoa'en skulle dra båten elegant ut av havnen. Men slik gikk det ikke. Båten hadde jo ikke styrefart! Istedet drev den av mot babord og småbåtene på på motsatt side. Det ble litt dulting og knuffing før seilet måtte rulles inn. Hele brygga glante - antagelig med endel mumling og skadefryd. Deretter gikk jeg duknakket ut av Nevlunghavn for motor. Da var jeg veldig flau. Snakk om å oppføre seg som en dust! "Opp som en bjørn, og ned som en skinnfell". Pinlig ja - men det var jo bra at du hadde motor! Jeg har gjort samme tabbe uten mulighet til å starte motoren :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Svensk Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Eller da jeg prøvde å svare på et innlegg på baatplassen.no og innlegget la seg dobbelt. Åpenbart ikke min feil.... Skanner icke vad du driver med:-) Sitér dette innlegget Link to post
Murphy's law Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Og yrkesfolk gjør uoppmersam tings. Kommer nord over fra Os retning Bergen og da kommer en hurtigbåt mot meg på høyre sider. Han skulle sørover, eg nord over. Rope på han på VHF. 3 ganger og fekk svaret. Sier til han han kan kommer forbi, styrbord - styrbord. Han svaret: ko er du den? EG svarte: nesten rett for deg! Har de ingen kontrol på instrumenter? Eg meiner, eg har AIS, han har AIS, radar usw.... Sitér dette innlegget VHF, LRC, D5L/A Link to post
Guest Avmønstret# Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Driter meg ut stadig vekk, men blir av en eller annen grunn ikke flau over meg selv. Kan le godt av meg selv og tenke at jeg nok underholder andre godt når jeg er "idiot", men pinlig berørt blir jeg ikke. På vei inn i gjestebukta i Helgeroa peilet jeg meg inn på en bås ytterst på brygga. For å komme dit la jeg meg godt inn mot Sydvesten/land og skulle da ta en elegant vending og gå inn i båsen. Det ble stopp i ei sanddyne midt i bukta. Godt att det var mange som kunne se på både på uterestauranten og ellers. Prøvde å bakke av i samme retning som vi kom og motorkjøringa tiltrakk selvsagt enda flere tilskuere. ---- Etter mye okkejokke og tjohei kom vi av grunna og gikk i båsen. Endelig i båsen gikk det en båt ut fra gjestehavnen og forbi. Skippern ombord peikte på båten vår og fortalte om hendelsen til sine passasjerer. Da måtte jeg glise ordentlig. Så lenge det går bra og skadeomfang og såret stolthet er begrenset så er det egentlig bare morro syns jeg. Brød og sirkus til folket. ;-) Og selvsagt bør en holde seg for god til skadefryd, men jaggu, det er ikke alltid like enkelt egentlig for det morsomste av alt er jo egentlig de som reagerer veldig negativt mot seg selv om de tabber seg litt ut, som ser ut som om jorda går under og helst vil kunne teleportere seg selv pokkerivold. Jeg mener, det står jo ikke om liv om man kløner litt, det må man tåle. Får litt medlidenhet og med de som åpenbart blir veldig stressa og negative om ting ikke går helt etter planen, det må være slitsomt. Tror ikke man lærer så mye nytt om man skal kjøre 100% safe hele tiden og ha null toleranse for å kløne det til og drite seg ut innimellom. Syns dog det var spenstig å gå for seil fra Rekefabrikken i Nevlunghavn, kjempekult om det hadde lyktes og sikkert ganske underholdende fiasko også. Uansett til glede for de som fikk se på ;-) Og en dag så sitter den som ei kule, da blir det kjekt for de i båten og. Sitér dette innlegget Link to post
Bay_liner Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 (redigert) Det gjelder egentlig bare å kjenne redskapen.... Redigert 29.August.2015 av Bay_liner (see edit history) Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Bay_liner Svart 29.August.2015 Link til dette innlegget Svart 29.August.2015 Jeg gir bengen i om jeg skulle drite meg ut i andre sitt åsyn bare jeg ikke skader annenmanns/kvinnes eiendom.... Andre saket kan jeg dog ta into considerations..... Sitér dette innlegget Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.