Jump to content

Min. 24 fot, maks 300k, hvilke båter/båtmerker er å anbefale?

Bent M

Recommended Posts

Hvilket fartsområde tenker du på, og skal det være bensin eller diesel (diesel er jo gunstig for forbruk/rekkevidde om båten skal brukes på lengre turer) ?.

Hvor i landet skal båten brukes og er det sommerbruk eller mere helårsbruk?

Båtens alder trenger ikke ha så veldig stor betydning for vedlikeholdsbudsjettet, men for motor og evt. drev betyr det jo ofte mere.

F.eks. kan det være bedre med en 20 år gammel båt med 2 år gammel motor/drev enn en 10-15 år gammel båt med motor/drev på samme alder.

Å anbefale båtmerker er ingen enkel sak, det er jo noen hundre å velge i opp igjennom årene, der de fleste kan være bra.

Her et eksempel på en "veteranbåt" av godt gammelt norsk fabrikat med mye og god plass (bredde 315 cm).

Gode sjøegenskaper og solid byggekvalitet, til tross for høy alder på selve båten (men nyere motor/drev).

Kanskje litt liten motor, så muligens prutningsmuligheter der. Synd det var så lite bilder, men det kan finnes andre steder fra samme båtmodell.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63282488&searchclickthrough=true

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Sea Ray er stort sett solide saker iallefall.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Tror det viktigste blir å velge et merke på båt som har "kjente" løsninger. Dersom båten er noen år er det greit å kunne få standard reservedeler osv. Forskjellen på bensin/diesel må du nesten regne på, det er veldig individuelt hva som er lønnsomt her (begge deler koster skjorta, men den ene er dyr i innkjøp ogvedlikehold, den andre i forbruk). tenk også over at du kjøper en båt som er tilpasset ditt bruk. Hva er viktigst for deg - overnatting eller vannski? Dersom overnatting bør du vurdere om du vil re opp senger hver dag, eller om du skal ha egne sovekabiner, dersom vannski er viktig er det andre faktorer som avgjør... Er ikke lett å anbefale merker... Din bruk avgjør, og de fleste merker har båter som passer til forskjellige områder.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Alle båter er gode til sitt bruk. Skal den brukes til dagsturer og kjøre vannski med, eller er det mer prioritert med en båt med mange sengeplasser, kjøkken, sittegrupper som man kan reise på tur med?

Mest snakk om en båt familien kan bruke på tur. Helgeturer og små ferieturer.

Bella falcon 26 fantino. Herlig båt. Marsjer på 25 knop og topper på 34 kn. Drar lett ring osv, men veldig kjekk cabincruiser.

Finnes disse kun med tak over førerplass? Ønsker gjerne mulighet for å kjøre uten tak over hue, selv om det betyr kalasj og alt styret med knepping etc

Ville vurdert bayliner 245/265/275/285..

Evt de litt eldre som har en litt annen modelbetegnelse... 2655 for eksempel..

Har lyst på det selv når jeg skal bytte båt. Ingen erfaring med de, men de som har hatt bayliner er sier det er gode båter.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Ville vurdert bayliner 245/265/275/285..

Evt de litt eldre som har en litt annen modelbetegnelse... 2655 for eksempel..

Har lyst på det selv når jeg skal bytte båt. Ingen erfaring med de, men de som har hatt bayliner er sier det er gode båter.

Takk for svar! Ser det er en god del Bayliner på markedet i vår prisrange. Hvor gammel kan den være før jeg bør styre unna?

Jeg ville sett på finn hvilke det ligger mange av ute for salg av. Dette gir en indikasjon på popularitet og annenhåndsverdi. Samt prutemulighet

Men viktigst av alt, ta med kona og se. Smaken er som baken, og det blir ikke koselig tur om ikke alle er nogenlunde happy

?

Baltic-pappa

Jeg ville sett på finn hvilke det ligger mange av ute for salg av. Dette gir en indikasjon på popularitet og annenhåndsverdi. Samt prutemulighet

Men viktigst av alt, ta med kona og se. Smaken er som baken, og det blir ikke koselig tur om ikke alle er nogenlunde happy

Takk for svar. Blir nok en lang prosess dette, så hele familien skal få si sin mening før vi snevrer inn båttypen. Jeg har en feeling av at plass er viktigere enn alder. Tror fort en for liten båt kan gi kjipe turer, og tenker at rundt 26/27 fot er optimalt.

Takk for svar! Ser det er en god del Bayliner på markedet i vår prisrange. Hvor gammel kan den være før jeg bør styre unna?

Jeg har aldri hatt en sånn båt, så jeg bare tror, men vet ikke;)

Har sett mye på de og vurdert bytte, og har kommet til at 275 og 285 ser en del romsligere ut, med egen sittegruppe nede og 2 senger.. Noen 275 har targabøyle og alle 285 tror jeg.. Det synes jeg er mye penere og sikkert praktisk..

Årsmodell vet jeg ikke. Men 275 ser mer moderne ut enn 2755 feks, Spesielt på interiør. Om du ikke liker sånne rosa blomstrede amerikanske puter så klart:)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Om du bestemmer deg for å kjøpe en Bayliner så ville jeg kjøpt en med baugtruster, blir lettere å legge til om det er litt strøm i vannet eller litt vind. Ville ikke kjøpt en slik båt uten, da den vrir seg lett.

Skal dere sitte ut og spise så ville jeg gått for en 245/275 siden det er like høyt opp til bordet fra begge benkene. På 285 så er det forskjellig høyde på sittebenkene, den ene benken blir veldig lav i forhold til bordet mens den andre benken blir veldig mye høyere.

Om du bestemmer deg for å kjøpe en Bayliner så ville jeg kjøpt en med baugtruster, blir lettere å legge til om det er litt strøm i vannet eller litt vind. Ville ikke kjøpt en slik båt uten, da den vrir seg lett.

Skal dere sitte ut og spise så ville jeg gått for en 245/275 siden det er like høyt opp til bordet fra begge benkene. På 285 så er det forskjellig høyde på sittebenkene, den ene benken blir veldig lav i forhold til bordet mens den andre benken blir veldig mye høyere.

Takk. Mulig vi klarer eå finne en litt nyere bayliner til den prisen vi tenker å bruke. Tror det blir en lang høst/vinter med å "drømme" på finn.no. Tenkte og en tur på messa "sjøen for alle" for å se når den tid kommer. Håpet er å ha en båt i havn ila neste sommer.

Litt mindre inneplass i DC enn i CC-utgaven ,men ingenting å si på farta her.

Veldig mye båt for penga og sterk dieselmotor motor brukt kun 5-6 år.

Litt dårlig med bilder som viser hele uteplassen på en gang.

Vet faktisk ikke om jeg har sett mere båt for penga i denne klassen noensinne, motoren og utstyr tatt i betraktning.

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63297602&alertId=3814856&WT.synd_type=agent

Redigert av teerex (see edit history)

Har selv ein Bayliner 2655 fra 1999, og den vil nok passe til behovet ditt.

Er mange forskjellige motorer i disse båtene så kan vere vanskelig å sammenlikne pris direkte. Baugthruster er ettermontert på min, og kan vere enig i at det kan være kjekt å ha. Bayliner og sea ray er båter fra samme konsern, der bayliner er det rimligste alternativet blant de 2.

Eg er forbøyd med min båt og kan forsåvidt anbefale den,

Har selv ein Bayliner 2655 fra 1999, og den vil nok passe til behovet ditt.

Er mange forskjellige motorer i disse båtene så kan vere vanskelig å sammenlikne pris direkte. Baugthruster er ettermontert på min, og kan vere enig i at det kan være kjekt å ha. Bayliner og sea ray er båter fra samme konsern, der bayliner er det rimligste alternativet blant de 2.

Eg er forbøyd med min båt og kan forsåvidt anbefale den,

Takk for svar Helge.

Legger ved et par linker til noen båter jeg ville vurdert om jeg skulle kjøpe nå

Litt subobtimal løsning bak, men ellers ser denne grei ut

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63019733&searchclickthrough=true

Kanskje litt I minste laget, men ser fin ut

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63049636&searchclickthrough=true

Litt lite info på denne, men ville vurdert en tur for å se på den

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=62096315&searchclickthrough=true

Noen som har noen innspill på disse? På forhånd tusen takk :-)

Ville ha gått for en med diesel, selv om bensinere er billigere I innkjøp blir det lett lite brukt om en kveldstur på sjøen koster deg et par tusen...

Den første så ikke så ikke ut da.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...