hanto1 Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Av de du linker til har vel den øverste størst bruksverdi og er billigst og kjøre ( selv om den er gammel med noe utdatert utseende ) Den nederste, Searayen er en helt kurant båt, men du vil grine ved bensinpumpa. Motoren er muligens hakket liten, med noe last og fulle tanker er det ikke sikkert du får den i plan engang. Marsjfart på ca 20 kn gir vel ca 45-50 L/t Sitér dette innlegget Link to post
TerjeFjern Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Jeg bruker en Rinker 232 til late turer på sjøen i indre Oslofjord. Fungerer utmerket som badebåt, solslikking og til fisking. 230 hk bensin V8 og har brukt ca 2500 i bensin i år. God sjøbåt og har ingen klager på kvaliteten. 23,5 fot Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Formulaen har jo ingen rekker.. ellers fin. Jeg ville nok og gått for diesel.. høres dyrt ut med 7,4 liter bensinmotor? Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Diesel er nok en fordel ja. Ser at Formulaen mangler rekker, men dette må vel kunne settes på I etterkant? Litt skeptisik I og med at den er pusset opp fra bunnen av på "selvgjort -måten". Kan fort være en del rariteter der? Bryr meg ikke om båten har litt eldre utseendet. Mer opptatt av at den er I god stand, og ikke gir altfor store overraskelser på vedlikeholdsbudsjettet. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Ang bensin kontra diesel. Så må du nesten finne 2 like båter du vurderer. En med diesel og en med bensin. I tillegg må du beregne bruken. Det er både fordeler å ulemper med begge deler. Tror mange av medlemmene her glemmer at en diesel også bruker brensel og at de ofte er opphengt i gamle erfaringer Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Bent M Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 glalaks skrev On 1.9.2015 at 22.47: Du får ikke strekt strikken i banken til denne da? Mye plass, og relativt ny. Med diesel og targabøyle. Jeg burde ikke linke til denne da jeg har lyst på den selv, men har innsett at jeg ikke handler noe før tidligst neste høst.. http://www.finn.no/62517367 Sett den der, og strikken er nok lang nok til det det. Kommer ikke til å kjøpe den der. Vil bruke litt tid på å se hva vi vil ha. Du slipper konkurranse fra meg ;) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Ta en titt på klassiske norske/svenske båter også. Ligger mye fint ute til en hyggelig pris, og de er tilpasset nordisk bruk. Veldig mange av de amerikanske som har lukket rekke foran, overdrevet stor solseng bak og klossete kalesjeløsninger. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Bent M Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Napoli skrev On 1.9.2015 at 20.06: Ta en titt på klassiske norske/svenske båter også. Ligger mye fint ute til en hyggelig pris, og de er tilpasset nordisk bruk. Veldig mange av de amerikanske som har lukket rekke foran, overdrevet stor solseng bak og klossete kalesjeløsninger. Takk for svar. Hvilke merker og typer tenker du jeg burde kikke på? Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 1.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Napoli skrev On 1.9.2015 at 20.06: Ta en titt på klassiske norske/svenske båter også. Ligger mye fint ute til en hyggelig pris, og de er tilpasset nordisk bruk. Veldig mange av de amerikanske som har lukket rekke foran, overdrevet stor solseng bak og klossete kalesjeløsninger. Takk for svar. Hvilke merker og typer tenker du jeg burde kikke på? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Klassisk norsk = bl.a. Windy (og de fleste andre). Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
boble65 Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 http://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=63723421&q=windy&sort=1&ref=fas Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Windy, Nimbus, Scand, Joda - kanskje også draco (hvis du finner et eksemplar som ikke er for mye modifisert, er mye hjemmesnekret på dem etterhvert). Dersom turbåt er det du leter etter, blir kanskje Windy litt dyrt (må opp i størrelse for å få god overnattingskapasitet). Skulle jeg valgt selv, etter dine kriterier, ville jeg sett etter en Av merkene over, rundt 28-30 fot med bensinmotor. Den blir relativt rimelig i innkjøp, enkel å vedlikeholde, lett å få tak i deler til, men omtrent dobbelt så dyr i fuelkost som diesel. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Napoli Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Glemte å skrive at du ikke bør velge en båt som er altfor gammel... Fins dem som tror at båten sin fra 80-tallet med like gammel motor fortsatt er verdt opp mot 300k for en 25-30 foter. Husk at du på et tidspunkt antageligvis vil selge den igjen ;) Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
Teerex Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Båt fra 80-tallet med motor fra 2000-tallet er derimot ofte grei skuring. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
glalaks Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Du får ikke strekt strikken i banken til denne da? Mye plass, og relativt ny. Med diesel og targabøyle. Jeg burde ikke linke til denne da jeg har lyst på den selv, men har innsett at jeg ikke handler noe før tidligst neste høst.. http://www.finn.no/62517367 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Bent M Svart 2.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 teerex skrev On 1.9.2015 at 22.42: Båt fra 80-tallet med motor fra 2000-tallet er derimot ofte grei skuring. Slik som denne? http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=56938045 Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Den Windyen virker som et meget godt kjøp, det meste er jo i fra 06 og nyere. Selve skroget holder vel noen hundre år til... Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Den hadde jo større solseng enn alle amerikanerne til sammen, og liten uteplass.. Smak og behag;) fin ellers da.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Napoli Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Det var en veldig kurant båt, riktig pris også. Tror nok at det er mer fornuftig enn det meste annet som har vært vist frem her - og dersom du selger den igjen raskt taper du ikke vanvittige summer. Sitér dette innlegget Windy 7800 // Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60 // GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20) // Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
hanto1 Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=63513724 Disse dukker av og til opp med nyere diesel, en kurant båt med stikkabin, godt utnyttet mht størrelsen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 (redigert) hanto1 skrev On 2.9.2015 at 9.17: Den Windyen virker som et meget godt kjøp, det meste er jo i fra 06 og nyere. Selve skroget holder vel noen hundre år til... Windyen jeg linket til i innlegg #20 er jo en større båt (og litt nyere) med større og nyere dieselmotor (og lavere timetall), til ca samme pris... Redigert 2.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bent M Svart 2.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 teerex skrev On 2.9.2015 at 11.33: Windyen jeg linket til i innlegg #20 er jo en større båt (og litt nyere) med større og nyere dieselmotor (og lavere timetall), til ca samme pris... Må si tanken om en eldre norsk modell med nyere motor, elanlegg etc frister mer og mer. Ser at bredden på disse er mye bedre enn de amerikanske (er de smalere for å kunne fraktes mer på henger?). Bredde rundt 3m vil jo gi mye mer plass pr fot. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.September.2015 Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 (redigert) Ja f.eks. Windy 27 er 3,15 m bred så det er greie plassforhold (og max. motorisering ifølge Veritas-godkjenningen er 450 hk, og max 15 personer). Mange US båter er i underkant av 2,60 m slik at de skal kunnne fraktes på henger. Her en oversikt over Veritas-godkjente båter fra 80-90 tallet http://www.boat.no/veritas/sertifis.htm Redigert 2.September.2015 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bent M Svart 2.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Takk teerex. Sitér dette innlegget Link to post
Bent M Svart 2.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 (redigert) Et lite spørsmål til. Hva er normal levetid (gangtid) for en motor dersom den er godt vedlikeholdt før problemene starter å komme? Varierer sikkert veldig fra motortype til motortype? Hva med drev? Redigert 2.September.2015 av kalleklovn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.