Jump to content

Min. 24 fot, maks 300k, hvilke båter/båtmerker er å anbefale?

Bent M

Recommended Posts

Av de du linker til har vel den øverste størst bruksverdi og er billigst og kjøre ( selv om den er gammel med noe utdatert utseende )

Den nederste, Searayen er en helt kurant båt, men du vil grine ved bensinpumpa. Motoren er muligens hakket liten, med noe last og fulle tanker er det ikke sikkert du får den i plan engang. Marsjfart på ca 20 kn gir vel ca 45-50 L/t

Diesel er nok en fordel ja. Ser at Formulaen mangler rekker, men dette må vel kunne settes på I etterkant? Litt skeptisik I og med at den er pusset opp fra bunnen av på "selvgjort -måten". Kan fort være en del rariteter der? 

Bryr meg ikke om båten har litt eldre utseendet. Mer opptatt av at den er I god stand, og ikke gir altfor store overraskelser på vedlikeholdsbudsjettet.

Ang bensin kontra diesel. Så må du nesten finne 2 like båter du vurderer. En med diesel og en med bensin. I tillegg må du beregne bruken. Det er både fordeler å ulemper med begge deler.

Tror mange av medlemmene her glemmer at en diesel også bruker brensel og at de ofte er opphengt i gamle erfaringer

Norske båter er best!

Du får ikke strekt strikken i banken til denne da?

Mye plass, og relativt ny. Med diesel og targabøyle.

Jeg burde ikke linke til denne da jeg har lyst på den selv, men har innsett at jeg ikke handler noe før tidligst neste høst..

http://www.finn.no/62517367

Sett den der, og strikken er nok lang nok til det det. Kommer ikke til å kjøpe den der. Vil bruke litt tid på å se hva vi vil ha. Du slipper konkurranse fra meg ;)

Ta en titt på klassiske norske/svenske båter også. Ligger mye fint ute til en hyggelig pris, og de er tilpasset nordisk bruk. Veldig mange av de amerikanske som har lukket rekke foran, overdrevet stor solseng bak og klossete kalesjeløsninger.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Ta en titt på klassiske norske/svenske båter også. Ligger mye fint ute til en hyggelig pris, og de er tilpasset nordisk bruk. Veldig mange av de amerikanske som har lukket rekke foran, overdrevet stor solseng bak og klossete kalesjeløsninger.

Takk for svar. Hvilke merker og typer tenker du jeg burde kikke på?

Takk for svar. Hvilke merker og typer tenker du jeg burde kikke på?

Klassisk norsk = bl.a. Windy (og de fleste andre).

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Windy, Nimbus, Scand, Joda - kanskje også draco (hvis du finner et eksemplar som ikke er for mye modifisert, er mye hjemmesnekret på dem etterhvert). Dersom turbåt er det du leter etter, blir kanskje Windy litt dyrt (må opp i størrelse for å få god overnattingskapasitet). Skulle jeg valgt selv, etter dine kriterier, ville jeg sett etter en Av merkene over, rundt 28-30 fot med bensinmotor. Den blir relativt rimelig i innkjøp, enkel å vedlikeholde, lett å få tak i deler til, men omtrent dobbelt så dyr i fuelkost som diesel.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Glemte å skrive at du ikke bør velge en båt som er altfor gammel... Fins dem som tror at båten sin fra 80-tallet med like gammel motor fortsatt er verdt opp mot 300k for en 25-30 foter. Husk at du på et tidspunkt antageligvis vil selge den igjen ;)

Båt fra 80-tallet med motor fra 2000-tallet er derimot ofte grei skuring.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Det var en veldig kurant båt, riktig pris også. Tror nok at det er mer fornuftig enn det meste annet som har vært vist frem her - og dersom du selger den igjen raskt taper du ikke vanvittige summer.

Den Windyen virker som et meget godt kjøp, det meste er jo i fra 06 og nyere. Selve skroget holder vel noen hundre år til...

Windyen jeg linket til i innlegg #20 er jo en større båt (og litt nyere) med større og nyere dieselmotor (og lavere timetall), til ca samme pris...

Redigert av teerex (see edit history)

Windyen jeg linket til i innlegg #20 er jo en større båt (og litt nyere) med større og nyere dieselmotor (og lavere timetall), til ca samme pris...

Må si tanken om en eldre norsk modell med nyere motor, elanlegg etc frister mer og mer. Ser at bredden på disse er mye bedre enn de amerikanske (er de smalere for å kunne fraktes mer på henger?). Bredde rundt 3m vil jo gi mye mer plass pr fot.

Ja f.eks. Windy 27 er 3,15 m bred så det er greie plassforhold (og max. motorisering ifølge Veritas-godkjenningen er 450 hk, og max 15 personer).

Mange US båter er i underkant av 2,60 m slik at de skal kunnne fraktes på henger.

Her en oversikt over Veritas-godkjente båter fra 80-90 tallet http://www.boat.no/veritas/sertifis.htm

Redigert av teerex (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...