Jump to content

Hvilken Benarolje?


index

Recommended Posts

Er akkurat ferdig med å skrape rent "inngangspartiet" til salongen i båten, og tenkte å behandle dette med Benarolje. Men jeg er litt usikker på hvilken type som er best egnet. Har benyttet benar UVR på altandører i teak hjemme, og den ser ut til å holde godt. Men det er relativt mye farge i den da, så kanskje teaken ville kommet bedre til sin rett med "vanlig" Benarolje? Noen som har synspunkter på dette?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg skulle gjort dette, hadde jeg brukt Benarolje med UV filter. Denne beskytter treverket bedre og står derved lengre før du må olje på nytt. Lykke til....................

<{POST_SNAPBACK}>

Godt argument. Lange vedlikeholdsintervaller passer meg utmerket. Regner med at det blir Benar UVR da. Den har jeg også en boks stående av, så det passer jo godt..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Jeg har i mange år sverget til Benarolje - ene og alene pga at jeg har gode erfaringer med den.....

 

Fargestoffet har jeg aldri sett på som noe minus, men det jeg sørger for å gjøre er å fortynne de første strøkene ganske alvorlig med white spirit for at den skal trekke bedre inn i bart treverk. Benaroljen må få tid til å tørke ordentlig mellom hvert strøk og du kan med fordel pusse ganske lett mellom hvert strøk også.

 

Der hvor jeg ønsker en blank overflate, der lar jeg den blanke UV-oljent være toppstrøk. Men i de tilfellene hvor jeg ønsker matt overflate bruker jeg blank olje helt frem til det aller siste strøket - kun dette tas med matt olje. Vær imidlertid oppmerksom på at 'mattingsstoffet' er en slags voks som synker til bunns i boksen, du må derfor røre godt opp for å sikre at 'mattheten' fordeles jevnt.

 

Lykke til med et gammelt og velprøvet produkt!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Veldig viktig det som blir sagt med tørking i mellom strøkene. Jeg var ikke nøye på dette på min forrige båt, og resultatet var at de oljede delene fikk en slags myk overflate, og lukten satt i resten av sommeren. Grunnen til dette er at løsningsmidlene ikke får tid til å fordampe, og da det nye strøket kommer på, forsegles løsningsmidlene inne.

 

Good luck!

 

Halvor

Link to post
Share on other sites

..... jeg er litt usikker på hvilken type som er best egnet?

Hei index!

Med tanke på hvordan innredningen i min "FLUKT" ser ut etter 30 år, solbleket og jæv..., se: --->

Bilde ....så ville jeg satset på Benar med UV-filter. :o)

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Link to post
Share on other sites

Synes ikke det ser så ille ut med tanke på at det har stått sånn 30 år egentlig... Slipte ned og beiset og lakket interiøret i den gamle båten i fjor, og de så verre ut enn dine. Og den var "bare" 25 år :lol::lol: . Solblekt og fælt, men med ett støk med Herdins pulverbeis og mange strøk med Epifanes teaklakk så ble det riktig lekkert (synes nå i alle fall jeg da).

 

Mine dører er ikke mer enn 7-8 år gamle, men de bærer preg av at båten har vært uten kalesje i senere tid. Men det var gjort på en kveld med skrape og varmluftpistol å fjerne all gammel olje og lakk, så nå ser alt mer lovende ut. Tror jeg benytter Benar UVR, da dette jo er utendørs og utsatt for mye sollys. Ny kalesje er også nettopp montert, så dørene får i alle fall en mer beskyttet tilværelse fremover. Så da regner jeg med at en godt gjennomført behandling vil holde noen år..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Velg i alle fall matt overflate. Intet irriterte meg mer med den fba benar-oljen på luken enn de hvite stripene hver gang ett av Chapylene hadde gått opp eller ned gjennom luken og skrapt opp med ett eller annet dækelskap de drog på. :rolleyes:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Link to post
Share on other sites

For 2 år siden ojlet jeg styrhuset (utvendig) uten UV-filter. Det så ikke så aller verst ut i fjor, men nå er det blitt store (stygge!) grå/hvite partier.  :cryin:

Har kjøpt Benar med UV-filter som skal på i helga!

<{POST_SNAPBACK}>

Hei Kapptein,

 

Hvis du har store stygge gråhvite partier så vet jeg ikke om UV-filteret ville ha forandret på så meget. Det tyder nemlig helst på at oljefilmen har sluppet taket i treverket og at fuktigheten har kommet innimellom. Da må du nok frem med den skarpeste skrapen igjen, skrape rent de skadde partiene og bygge opp oljefilmen på ny.

 

Lykke til!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Hei Kapptein,

 

Hvis du har store stygge gråhvite partier så vet jeg ikke om UV-filteret ville ha forandret på så meget. Det tyder nemlig helst på at oljefilmen har sluppet taket i treverket og at fuktigheten har kommet innimellom. Da må du nok frem med den skarpeste skrapen igjen, skrape rent de skadde partiene og bygge opp oljefilmen på ny.

 

Lykke til!

<{POST_SNAPBACK}>

Tiltredes. Benarolje er ikke diffusjonsåpen, dvs at dersom fukt kommer til fra bakside, eller ovenfra, vil olja di slippe og forårsake de gråhvite partier....

Link to post
Share on other sites

Poseidon & Perlen!

Det var det jeg fryktet. Følger deres gode råd - og skraper "inn til beinet". :yesnod:

OG: (hvis jeg har forstått det riktig) påfører jeg først fortynnet Benar UV et par strøk (med sliping mellom) -så et par strøk ufortynnet.

Hilsen

"kapptein"

- som i dag hadde hundevakta på Kapp (Natteravn...)

Link to post
Share on other sites

OG: (hvis jeg har forstått det riktig) påfører jeg først fortynnet Benar UV et par strøk (med sliping mellom) -så et par strøk ufortynnet.

 

<{POST_SNAPBACK}>

Det er korrekt, men jeg ville også brukt litt tid på å finne ut om det kan tilføres fuktighet undenfra/ovenfra, slik at du ev. slipper å gjøre samme omstendelige jobb neste år.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...