fotsyk Startet 31.August.2015 Del på Facebook Startet 31.August.2015 (redigert) Hei! Da har jeg endelig fått ja til å bytte båt (igjen)! Men det er jo så utrolig mye å velge i, og jammen ikke lett å bestemme seg........ Vi må ha egen kabin, samt kabin for 2 barn (9+15) som helst vil ha hver sin lugar, men i det minste hver sin seng. Tenkte også HT båt evt, soft top. Båten vi har i dag er fra 2010, og tenkte egentlig ikke å kjøpe noe eldre, men utrolig hva man får av båt hvis man går ned til 2005/06 modeller....... Vi har vurdert: Litt brukt Bavaria 34HT/35HT. Fornuftig, billig, kun 1 motor, men ikke veldig romslig, og helt designmessig topp..... Ny Bavaria 360 ST. Kun 1 motor, romslig i cockpit, litt trang midtkabin og bad, samt koster vel ca 2,4.... Marex 320 ACC. Kun 1 motor og propellaksling, flotte kabiner og bad, men litt trang cockpit, samt mister litt utsikt bakover. Koster vel også ca 2,3-2,4 ny. Nye Skilsø 34, har ikke sett den "live" enda, men ser lovende ut på bilder.. Brukt Fairlane 38 Targa, linjelekker båt.... Brukt Bavaria 43HT. 3 kabiner og mye plass, men koster jo mere å drifte...... Princess P42, V45, V48, samt den "nye" V39. Utrolig flotte båter, men pris på 2,5 -3 mill føles litt mere enn nok...... Og usikker på om vi vil ha flybridge (P42) Er det noen som har noen erfaringer her med noen av disse båtene? Negative/positive sider? Hva med forbruk etc på de store båtene med 2 motorer? Hvor mye mere vil det koste å eie en 45 foter enn 35 foter med tanke på opplag, service etc? Veldig takknemlig for å høre om andres erfaringer hvis dere har eller har vurdert en av disse båtene. Redigert 31.August.2015 av fotsyk (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Der er en betydelig forskjell på drivstoffkostnadene når du går fra en enmotors på 35 fot til en tomotors på 40-42 fot. Mens en enmotors med typisk installasjon for marsjfart på 22-24 knots gjerne ligger i området 2,2-2,7 l/nm kan man fort regne 4,5-4.8 l/nm for tomotorsinstallasjonen (flybridgebåter) i størrelsesorden 750-900 hk og marsjfart 24-25 knots. Ellers utgjør ikke servicekostnadene de store innhuggene i båtholdet om du er litt nevenyttig selv. De større postene er opplag/lagring, forsikring og øvrig oppgraderinger samt ikke minst drivstoff om du kjører mye. For noen få lapper tar du årlig service på en akselbåt med VP D-serie installasjon. Det begrenser seg til olje/filterskift. Veivhusvent.filter, sink, luftfilter etc. Med litt skjeldnere intervall gearolje+filter, kompressorolje samt rengjøring kjølere etc. Motorene utgjør ikke en stor andel av båtbudsjettet hva gjelder servicekostnader. Kjøper du velkjente merker som Princess, Fairline, Viksund etc. er disse godt kjente i markedet med den sikkerheten det gir når du engang skal selge båten og kvaliteten er også meget bra. Vekta er langt høyere på de engelske båtene pga. tykkere dimmensjonering i skrog. Ta en kikk på kjølstokkene på Fairline/Princess og sammenlikn med andre så ser du forskjellen. Mens en Viksund 340 og øvrige båter i samme størrelse med FB muligens veier 6 tonn er en 40-42 fots Fairline/Princess mer enn dobbelt så tung. Men det er bare en fordel hva gjelder sjøegenskaper. De engelske båtene har oftest to bad hva gjelder FB-versjonene i denne størrelsen. Noe som kompromisserer den tredje lugaren som er tatt vekk til fordel for en større gjestelugar med to køyer/stor dobbeltkøy. Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 31.August.2015 Del på Facebook Svart 31.August.2015 Enig med det chifen skriver, men plassen innvendig er det også stor forskjell på en 35 kontra 40-42 fot. Høres ikke så mye ut men det må nok oppleves. Kostnad med å gå er nevnt, men å gå i 6-7 knop så er forbruket ganske likt for de fleste, ligger vel på rundt en liter på mila. Men det er også stor forskjell på hvilken båtype en går for, med eller uten fly. Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 31.August.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.August.2015 Takk for tilbakemeldinger. Er klar over at det er forskjell i størrelser, både på godt og vondt, tenker da på bryggeplasser, gjestehavner og andre steder som man legger til. Har i dag en Bavaria 28, den kan jeg kjøre på mellom 0,8 NM i 6/7 knop, og 1,8 i sakte plan. Vi har pleid å kjøre ca 100 t i året. Er klar over at en større bruker mere, men var usikker på hvor mye mere man må ha når du passerer 40 fot og med 2 motorer. Takknemlig for alle synspunkter, og gjerne fra de som har erfaring fra nevnte båter. Sitér dette innlegget Link to post
knut63 Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Vi har en P42 og er veldig godt fornøyd, veldig god plass i kabiner og full ståhøyde i hele båten. Det blir gjerne en litt roligere type kjøring med en båt som denne, vi ligger mye på 7-8 knop og da er jo forbruket også til å leve med. Legger vi på til 22-24 knop skal det vistnok gå med 100-120 liter i timen. Forsikringen vi betaler er ikke vesentlig dyrere enn på vår forrige båt ( SealineF37). Bryggeplasser og opplag vil naturlig nok bli dyrere... Men med en større lukket båt forlenger du fort sesongen med et par måneder, det setter vi pris på Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 (redigert) Har Bavaria 34 Sport HT med singel D6-370 installasjon og kan jo dra noen av mine erfaringer. Rimelig med en motor, både service og diesel Massevis med plass til lange ferieturer + stor badeplattform Solseng (litt mindre plass rundt bord i cockpit) Enkelt med soft/hard-top Tung båt, må jobbes litt med i mye vind og medsjø (blir nok enklere med mindre propell) Barna får hver sin seng i stikklugar Single-installasjon gir masse plass i motorrom til sykler og sånt.. Store, trygge og gode dollbord Enklere finish enn engelske og italienske båter Billigere enn engelske og italienske båter Service på en enkelt installasjon er rundt 17 båtpenger (det er det jeg har betalt hver år for å sikre at motor er ok), det kan nesten dobles ved 2 motorer.Opplag og båtplass er ekstremt avhengig av hvor og hvordan, her må du bare ringe rundt. Avgjørelsen din må du basere på smak & behag + penger Redigert 2.September.2015 av BingoBonzo (see edit history) Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Chiefengineer Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 (redigert) Service på en enkelt installasjon er rundt 17 båtpenger (det er det jeg har betalt hver år for å sikre at motor er ok), det kan nesten dobles ved 2 motorer. Nå må vi nok skille kraftig mellom båter med hekkaggregat og fast aksling hva gjelder servicekostnader her. En Princess/Fairline 40-42 fot med fast aksling og tomotorsinstallasjon servicerer du lett for 8-10 tkr totalt (begge motorer inkl. originale deler) om du tar jobben selv som begrenser seg til maksimalt 3-4 fimer effektiv arbeidstid for en helt ordinær årlig service der ingen ekstrating (som bytte av kjølevæske, rensing av kjølesystem osv.) tilkommer. Jeg tar da med luftfilter, olje/oljefilter, dieselfilter, forfilter, veivhusvent. filter og sink. Ikke innregnet service på gear som betyr olje og filterbytte da dette ikke foregår årlig. Impeller bytter jeg ikke på intervall da det er helt bortkastet på en tomotorsinstallasjon. Mine impellere har aldri vært tørrkjørt og følgelig stått siden 2009 og jeg har liggende en ny ombord i tilfelle en skulle ryke. Forøvrig en ting jeg lærte av en verksmester for et annet meget velrennomert motormerke på det norske markedet og noe jeg har implementert med like stort hell på Volvo Penta'ene mine. Redigert 2.September.2015 av Chiefengineer (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Nå må vi nok skille kraftig mellom båter med hekkaggregat og fast aksling hva gjelder servicekostnader her. En Princess/Fairline 40-42 fot med fast aksling og tomotorsinstallasjon servicerer du lett for 8-10 tkr totalt (begge motorer inkl. originale deler) om du tar jobben selv som begrenser seg til maksimalt 3-4 fimer effektiv arbeidstid for en helt ordinær årlig service der ingen ekstrating (som bytte av kjølevæske, rensing av kjølesystem osv.) tilkommer. Jeg tar da med luftfilter, olje/oljefilter, dieselfilter, forfilter, veivhusvent. filter og sink. Ikke innregnet service på gear som betyr olje og filterbytte da dette ikke foregår årlig Så må vi også skille kraftig på om man gjør det selv og hvor mye som gjøres ved hver service. Ca 17 tusen innebefatter bytte og skifte alt av vanlige deler som reimer, samtlige filtre, sink, kjøleveske, belger, olje (både motor og drev), osv på merkeverksted. Vil vel anta at en full service på verksted på en to-motor-aksling kommer på mer enn 10 tusen hvis alt byttes? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
Worry II Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 (redigert) 8000,- for årlig service + vinterkonservering av resten i båten, på min 6LPA-STP2 med aksling, hos Fuglevik Båtservice i Rygge. Om jeg gjør det selv, ca 3500,- Redigert 2.September.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Reimer, eksosbelg og kjølevæske byttes ikke hvert år, så håper at den årlige servicen ikke koster 17 000,- Var ikke mange tusen lappene jeg betalte når jeg hadde tilsvarende installasjon. Da gjorde jeg jobben selv, men det er ikke mange timene. Brukte kun originaldeler. Men, det er klart at ved et merkeverksted blir det en god slump i arbeidspenger. Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Så må vi også skille kraftig på om man gjør det selv og hvor mye som gjøres ved hver service. Ca 17 tusen innebefatter bytte og skifte alt av vanlige deler som reimer, samtlige filtre, sink, kjøleveske, belger, olje (både motor og drev), osv på merkeverksted. Vil vel anta at en full service på verksted på en to-motor-aksling kommer på mer enn 10 tusen hvis alt byttes? Hverken kjølevæske eller reimbytte er en del av den årlige servicen på VP D-serien. Jeg følger servicemanualen og tar disse tingene kun når intervallet tilsier at de skal tas. Sitér dette innlegget Link to post
dennrick Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Jeg er vel da skrekkeksemplet her. Har samme forhold til båten som med bilen: Jeg skal bruke den og når jeg skal bruke den skal den virke som planlagt. Har verken tid, interesse eller kompetanse til å kose meg med båtvedlikehold. Det jeg er god på er å kjøre og bruke båten. Ila sesongen vasker jeg båten iherdig og gjør småting selv, men når det gjelder opplag så setter jeg bort alt. Det koster 100k med service på 2 stk D4-300 og drev, rens, polering, stoffing, innendørs lagring varmt - rubb og rake. Mye å spare her om du kan og vil. Forbruk for min båt er ca. 85 liter i timen i 26-27 knop, og det tilsvarer vel 3.1-3.2 l/NM. Sammenliknet med de andre båtene TS vurderer, så er vel min oppfatning ganske klar: Jeg hadde ikke hatt råd til så stor båt som jeg har nå dersom det ikke hadde vært Bavaria. Det er en stor Volkswagen vs en god del mindre BMW/Mercedes til samme pris, der utstyret fra tredjepart er omtrent likt, og kvaliteten på båten er helt topp. V serien til Princess syntes jeg er blant de flotteste. Ift flybridge, med 3 unger ombord og drittvær i Norge vil jeg ikke ha det. Nedenunder i de båtene er det jo bare soverom og bad, der man er når man skal sove, mens "cockpit" båtene har mulighet for to rom (oppe/nede) i all slags vær for voksne og barn med samvær eller bare for å skille generasjonene uten at noen "må gå og legge seg".. Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Fanta Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Skjønte ikke helt den med at FB-båter kun har soverom og bad nedenunder. Min har i tillegg bysse og en ganske romslig stue, med utgang til overbygd akterdekk utenfor skyvedørene. I tillegg har vi "takterrasse" å kose oss på i finvær. Kjøpte vår P40 i fjor. Har kun hatt kalesjebåter tidligere, men er strålende fornøyd med FB nå. Får mer hyttefølelse enn før. Men for all del, det var 31 ft så det er klart forskjellen uansett er stor dersom man går opp til rundt 40. Sitér dette innlegget Link to post
Scand Baltic Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Bra oppsummert av Fanta Sitér dette innlegget Link to post
Chiefengineer Svart 3.September.2015 Del på Facebook Svart 3.September.2015 Enig med Fanta, man benytter utedelen bak mest. Finnes ikke mye som er finere enn å sitte på akterdekket med god varme, vin i glasset og kalesjen godt beskyttende mot omgivelsene. Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 5.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.September.2015 Takk for alle svar! Jeg er nok mere av den typen som dennrick, setter bort det aller meste.......... Har vært å sett på en ny Beneteau 38 Gran Turismo med 2x D4 300 som jeg syntes vi får ett meget godt kjøp på. Noen som har noen formeninger om den? Sitér dette innlegget Link to post
brs Svart 5.September.2015 Del på Facebook Svart 5.September.2015 Ser hva Dennrick skriver og forstår at han har ikke hatt flybrigdebåt. Du har nemlig mulighet å bruke salong og akterdekk hver for seg slik at evt generasjoner får litt avstand. Det er hva en har lyst på. Flybrigdebåten har sine fordeler i noen sine øyner, mens solskinnsbåten har sine. En flybrigdebåt er vel alltid en båt med bakveggdør som gjør at sesongen kan gjerne nytes lenger. Beneteau har jeg ikke noe kjennskap til. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Takk for alle svar! Jeg er nok mere av den typen som dennrick, setter bort det aller meste.......... Har vært å sett på en ny Beneteau 38 Gran Turismo med 2x D4 300 som jeg syntes vi får ett meget godt kjøp på. Noen som har noen formeninger om den? Den 38 GT, er det den som ligger på Vettre? Synes den ser bra ut, var oppi den (eller tilsvarende) på Båter i Sjøen i helgen. Mine bittesmå ankepunkter (var kun ombord i 5 minutter) var: - Ikke egen dusj i en 38 foter - Hvor skal man oppbevare fendere og tau? - Raklete solputerygg foran på dekk Men det er en pen båt, kjenner dessverre ikke til kvalitet eller sjøegenskaper. Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
oberst1 Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Hei Fotsyk! Ville bare kort innpå kommentere båtvalg. Det er jo vidt forskjellige båter du vurderer, men som lykkelig eier av Marex 350 CC fortjener nok den en plass på listen din. For oss kombinerer den det beste av "alt", uteplass de fleste kan se langt etter, to romslige kabiner og mange flotte løsninger med øye for kvalitet og finish ;) Uansett, lykke til med båtvalg! Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 7.September.2015 Del på Facebook Svart 7.September.2015 Takk for alle svar! Jeg er nok mere av den typen som dennrick, setter bort det aller meste.......... Har vært å sett på en ny Beneteau 38 Gran Turismo med 2x D4 300 som jeg syntes vi får ett meget godt kjøp på. Noen som har noen formeninger om den? Ser på din første liste at du vurderer båter fra 1.6-3.0, noe som jo er et godt spenn, men som gjør det vanskelig med fokus. Beneteau 38GT ligger jo på ca 2.5 så da kan det jo virke som du har funnet prisleiet, eller? Som du sikkert vet, legg et budsjett, finn en båt, øk budsjettet litt til, finn neste båt og så bør du ha minst 0.1 tilgjengelig for oppgraderinger som ankervinsj, baugspyd eller annet snacks.. Service og opplag har du jo fått et inntrykk av, gjør du alt selv så slipper du unna med 0.015-0.03 (seff avhengig av hvor, drev/aksling, egenarbeide, osv) og opp til 0.1 pr år hvor alt blir ordnet for deg. PS: Valg mellom fly, bakdør, sport, kalesje, hard-top er mere smak og behag, koster litt mer med bakdør/fly, men det regner du ut selv Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
BingoBonzo Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Hva landet du på fotsyk? Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
fotsyk Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Det ble Beneteau 38 Gran Turismo som vi foreløpig er veldig godt fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
BingoBonzo Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Sitér dette innlegget Nord West 370 Coupe - Selges, klikk her Joda 370 Sport - Solgt Nor-Dan Searider 820W - Solgt Bavaria 34 Sport HT - Solgt Link to post
brs Svart 24.Mai.2016 Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Det ble Beneteau 38 Gran Turismo som vi foreløpig er veldig godt fornøyd med. Gratulerer med fin båt. :) Sitér dette innlegget Link to post
fotsyk Svart 24.Mai.2016 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Mai.2016 Gratulerer med fin båt. :) Mange takk! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.