Zitt Startet 31.August.2015 Link til dette innlegget Startet 31.August.2015 På dette kartutsnittet er det tre dybdeangivelser. Alle tre har et symbol foran seg, tre forskjellige. Hva betyr de? Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 (redigert) Her er en fin oversikt: http://kartverket.no/Documents/Nautiske%20publikasjoner/Symboler-og-forkortelser-i-norske-sjokart.pdf Og her: http://www.kystatlas.no/KystAtlas/Products/images/Tegnforklaring.pdf Redigert 31.August.2015 av jørn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Nå er det sikkert tredje gangen jeg leter der, jørn, og jeg er ikke spesielt flink til å lete, men nå fant jeg endelig noe! Slik jeg tolker det blir det som følger: Øverste(1,2) - Båe eller grunne med ukjent dybde. Midterste(-0,1) - Skjær, stein synlig mellom lavvann(kartnull) og middel høyvann(kystkontur). Nederste(0,1) - Skvalpeskjær, stein mellom lavvann(kartnull) og 0,5 m under(kartnull) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Da vi reiste fra Rosendal forrige søndag bestemte vi oss for å gå gjennom Kalvasundet. På kartplotteren viste det en dybde på 1,6meter, mens Gule Sider viser skvalpeskjær og 0,5 meter. Jeg spurte en lokalkjent der inne om det var trygt å gå gjennom, og han sa at det var bare å peise på midt i sundet fordi det var 2meter dypt på de minste. Er jeg litt forvirret.......ja!!! Sitér dette innlegget Link to post
ehrnst Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 I følge utsnittet er det vel to meter midt i leia? Du har et skvalpeskjær til venstre riktignok. Hvor langt det er mellom skvalpeskjæret og leia er vanskelig å se på kartet Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Hvor langt det er mellom skvalpeskjæret og leia er vanskelig å se på kartet Omtrent 50meter! Her er forresten Norgeskart.no sin beskrivelse av virkeligheten. Jeg skjønner ikke at han lokale helten sendte oss gjennom der uten å opplyse bedre om hvordan det står til. Sitér dette innlegget Link to post
dude Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Hei og takk for sist :-) nå har jeg vert noen ganger både på øya og rundt kalven, men kan ikke huske at der er noe skvalpeskjær i osen der? her må de lokale opplyse.. Rødne går jo gjennom der med hurtigbåtene sine i god driv.. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Hei igjen, dude! Jeg prøvde å følge med så godt jeg kunne, men holdt styrbord og fikk dermed "skvalpeskjæret" på babord side. Jeg kunne ikke se noe som lignet på et skvalpeskjær en gang. Ja, det er riktig, hurtigbåtene guffer på de! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Nå er det sikkert tredje gangen jeg leter der, jørn, og jeg er ikke spesielt flink til å lete, men nå fant jeg endelig noe! Slik jeg tolker det blir det som følger: Øverste(1,2) - Båe eller grunne med ukjent dybde. Nix. Når det står dybdeanvisning ved "+" så indikerer symbolet loddskudd. Dvs eksakt kjent dybde. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zitt Svart 31.August.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 Ja, du har selvfølgelig rett, Sæbø! Hvis de har funnet en grunne, så har de også målt dybden. Jeg bare kopierte slavisk det som stod i fasiten. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.