Doffen01 Startet 31.August.2015 Link til dette innlegget Startet 31.August.2015 Har en Myra plastsnekke - 21 fot. Både jeg og kona ønsker oss en annen farge på båten. Over vannlinja- er fargen i dag grønn. Har noen råd og tips om hvordan vi går frem for å bytte farge? Jeg tenker da på grunnarbeider, hva slags type grunning/primer man bør bruke og også hvilken type maling man skal bruke? Vil det bli best resultat å bruke pensel eller kan/skal man bruke malerrull? Alle gode råd/tips og forslag mottas med stor takk Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 31.August.2015 Link til dette innlegget Svart 31.August.2015 (redigert) Har akkurat vært igjennom samme som du vurderer. Finnes like mange måter å gjøre det på som det finnes båteiere. Jeg oppsøkte en litt større malerbutikk og der fant jeg et infohefte fra Jotun som heter "Yachting, alt om båten". Her stod det meste beskrevet fra grunnarbeidet via primer til toppstrøk. Kunne velge mellom en eller tokomponent. Siden jeg ikke har en showroomyacht satset jeg på enkomponent. Der fant jeg fargeoversikt og. Brukte rulle til å påføre malingen, 100mm bred fin "pensel" til å stryke jevnt utover og noe vi her kaller en fordriver til å glatte ut malingen med. Tok ikke så store felt av gangen. Han maleren på tv2 i "Tid for hjem" fortalte i ene programmet at vi måtte stryke ut først ene veien, deretter 90 graders endring for å få påføringen jevnere. Ble ikke så aller verst om jeg får skryte selv. . Lagt til: Hvis du går på Jotun.com finner du og en norsk side hvor du kan spørre og få gode råd av ekspertene til fabrikken. Redigert 31.August.2015 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 Jeg ville valgt 2 komponent. Mer slitesterkt og holder glansen mye lenger. Vask først hele skroget med grovrent, deretter med silikonfjerner. Mattslip hele skroget med 320 papir, og sparkle og slip skader. Grunn med antipest primer og avslutt med 3-4 strøk I ønsket farge. Biltema har billig 2 komponent om du finner en farge du liker der. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
pernod Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 https://baatplassen.no/bildearkiv/34/34151/dsc00156.jpg har selv malt min myra nordfjord.mattet ned etter vask med aceton.den var tidligere hvit.to strøk med jotun korallrød,to komp. brukte rull og forstryker(bred kost) Sitér dette innlegget Link to post
pernod Svart 1.September.2015 Link til dette innlegget Svart 1.September.2015 (redigert) får ikke til å snu bildet,sorry Redigert 1.September.2015 av pernod (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 2.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.September.2015 Det var enkelt å snu bildet. Høyreklikket - lagret og "vips" - så var det snudd Skikkelig fin var den - artig detalj med den hvite linjen mellom bunnstoff og skrog. Veldig fin farge. Du skriver at du vasket den ned med aceton - før du mattet den ned..... Kan jeg spørre litt om fremgangsmåte? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.