Jump to content

Hva synes folket om denne saken?

Sebaldus

Recommended Posts

I utgangspunktet tror jeg at samme regel gjelder for oppankring som for å slå opp telt i utmark. Det heter seg vel noe slikt som at enhver kan holde til på samme sted i utmark inntil 48 timer. Dette er i praksis en "sovende" lov, i den for stand at den brukes når man blir til sjenanse for andre, eller hindrer andres adgang til stedet.

Ellers kan i prinsippet enhver kommune/havnedistrikt regulere dette gjennom sine vedtekter.

Skal man stemme hva man mener i denne konkrete saken, eller om husbåter generelt? :lol:

Jeg ble som "dilla" litt i tvil om det over nevnte.

Jeg ser ellers ikke på HUSbåter som noe stort problem så lenge de som er "ombord" er fornuftige mennesker. Kunne likevel aldri tenkt meg å ha en selv.

Jeg tror vel også at slike svære oppankre HUSbåter kan virke mer irriterende på folk på land enn en vanlig cabincruiser. Det ligger vel litt psykologi i dette.....? En oppankret cabincruiser forventer man drar sin vei om noen dager, men en slik HUSbåt......... Litt spesielt blir det jo når de borrer forankringer også som i denne saken  :lol: Bygg-å-bo, Den-er-god  :discuss

Vel jeg som har hytte ved sjøen ville ikke bli så veldig happy hvis det plutselig lå en villa utenfor brygga mi utenfor Kragerø.  Men hadde jeg vært på sjøen i båten og sett en slik ville jeg ikke tenkt noe over det utenom å tatt en titt.. Er jo ikke så vanlig enda...

Pjolter

I`!;I`m still confused, but on a higher level. FJORD 38 AC • Polar 20 Vp http://www.home.no/pjolter

I utgangspunktet tror jeg at samme regel gjelder for oppankring som for å slå opp telt i utmark. Det heter seg vel noe slikt som at enhver kan holde til på samme sted i utmark inntil 48 timer. Dette er i praksis en "sovende" lov, i den for stand at den brukes når man blir til sjenanse for andre, eller hindrer andres adgang til stedet.

Ellers kan i prinsippet enhver kommune/havnedistrikt regulere dette gjennom sine vedtekter.

Denne problemstillingen ble heftig debattert i fjor sommer uten at man, så vidt jeg vet, kom frem til noen entydig konklusjon. Det synes å være enighet om at en slik "farkost" er å anse som et "fartøy" hvis den er motordrevet og flyttbar. Hvis "båt-huset" er fast forankret/fortøyd til land er den å anse som en hytte og kommer inn under eventuelle kommunale forskrifter og regler. Foreløpig er det ganske få "farkoster" av denne typen. Inntil videre er det vel antakelig "går-det-så-går-det"-reglen som gjelder. I alle fall må "farkosten" gå 300 meter fra land for å tømme septiken når det er behov for det!

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Jeg synes denne pollen var litt uklar. I innlegget viser du til en konkret sak. Mens spørsmålene i pollen synes jeg virker av mer generell karakter. Skal man stemme hva man mener i denne konkrete saken, eller om husbåter generelt? :confused:

Tenkte mest generellt og litt uformellt, de fleste mener vel at folk må få farte rundt i hva de vil!

Den konkrete saken minner meg bare på problemstillingen. Trodde forresten dette var et østlandsfenomen pga strenge byggeregler i strandsonen.

Guest Frost

Disse hyttebåtene er jo et hyggelig og spennende innslag så lenge det ikke er så mange av dem.  Tror nok det må bli nye bestemmelser dersom mange finner det atraktivt å bygge og bruke dem.  Skjønner jo at noen blir fristet når en ser på hva en hytte med strandlinje koster i dag,  å lage en slik flåte kan jo ikke koste all verden.

Forøvrig en hyggelig båtside jeg ble geleidet inn på i dag, takk til Båt-Guru. :yesnod:

Hei

Søgne kommune har vedtatt et forbud mot å fortøye husbåter i skjærgården etter at det er dukket opp campingvogn og div hytter /sjøboder på lektere.

Dette er nok godt ment for å unngå at alle som ikke får lov å bygge i strandsonen omgår reglene.

Problemet kommer når eieren i etpar av tilfellene har montert en bitteliten påhengsmotor på lekteren og registrert den som småbåt i det da pålagte småbåtregisteret..

Hvor går grensen mellom båt og husbåt?

Grunneieren kan ligge 2 mnd på samme plass, og borer derfor ned to sett bolter slik at det er enkelt å flytte etpar meter.

Er feks alle båter med tverr hekk go overnattingsmulighet for mer enn tre peroner husbåter og dermed forbudt eller  :sailing::smiley:

Mons

Mons

Hei

Søgne kommune har vedtatt et forbud mot å fortøye husbåter i skjærgården etter at det er dukket opp campingvogn og div hytter /sjøboder på lektere.

Dette er nok godt ment for å unngå at alle som ikke får lov å bygge i strandsonen omgår reglene.

Mons

Hei Mons  :sailing:

Så lenge dette dreier seg om noen få "farkoster", er ikke dette noe stort problem. Vi skal imidlertid være oppmerksom på at et økende antall kan beslaglegge attraktive plasser i uthavner over lengre tid og derved redusere tilgjengeligheten til uthavnene for vanlige "båtfanter"  :smiley:

Det skulle ikke forundre meg at velstandsutviklingen, sammen med økende priser på både hytter og tomter, kan føre til at flere ser denne muligheten for å få seg "hytte" med strandlinje rundt hele "grunnmuren". Vi i KNBF vil derfor følge nøye med utviklingen fremover og vurdere et eventuelt behov for et regelverk for denne typen "farkoster".

Hilsen Jan

knbf.no For et bedre båtliv for alle"

Så lenge dette dreier seg om noen få "farkoster", er ikke dette noe stort problem. Hilsen Jan

Problemet er sikkert mer enn stort nok for de det gjelder i hvert fall. Og det går jo ann å være føre var!? Jeg synest i hvert fall det går langt over alle støvleskafter, når man begynner å bore ned bolter på annen manns eiendom  :nonod: Og i tillegg satser på å bli værende der, nærmest på permanent basis  :nonod:

Jeg er imidlertid varm tilhenger av allemannsretten, men det er jo noe helt annet.

Jaja, er heldigvis snart helg. Tror jeg må ha meg ett par  :smiley::drink: i kveld.

• 6 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...