Erik Startet 1.September.2015 Del på Facebook Startet 1.September.2015 Vår gamle turkamerat Bob gikk bort i våres, og nå er det snart en ny valp på vei inn i familien. Begge av typen Tibetansk Spaniel, eller Tibbe. Bob datt på sjøen fra en brygge som valp, og ble aldri helt fortrolig med det våte element etter det. Han var redd / utrygg på brygger. Han kastet opp og ble sjøsyk i bølger. Han var stiv av skrekk når vi seilte og sto på stive ben over dørken når vi slo og båten da krenget til motsatt side, Vi måtte derfor tilpasse båtlivet veldig når han var med. Holde oss i skjermet farvann, og motorkjørte mer enn vi ellers ville gjort. Derfor var han heller ikke alltid med. Neste hund håper jeg å få så trygg at den vil glede seg til å komme ombord, og at vi kan bruke båten som normalt, i all slags vær, uten å ta så mange andre hensyn enn varigheten mellom turene på land for å tisse med ham. Han vil også bli oppkalt etter en sjøkaptein fra Færøyene som vi kjente, så det forplikter litt, vi må lage skikkelig sjøulk av ham ! Er det noen som har noen gode forslag til måter å gjøre hunden trygg og komfortabel i båt ? Begynner mann så tidlig som mulig med tilvenning, eller bør mann vente ? Gradvis tilvenning, eller er det bedre å ta dem med ut i ruske vær mens de er unge og lette å prege? Bør hunden være under dekk eller oppe i Cockpit underveis for å føle seg tryggest (den er jo litt i veien i Cockpit da...) ? Er det noen som har robuste sjøhunder, og kan dele noen tips om hvordan mann gikk frem for å få dem slik? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Worry II Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 (redigert) Vi fikk vår Cotton sent I mai, så hun har fått vært med i båten hver helg og 3 uker sommerferie i gamlebåten. Viktig å la den få utforske på egenhånd. Tror ikke det er noe stress å få bikkja i vannet det første året. Det kommer naturlig underveis, tror jeg. Vesten setter vi på når vi kommer til båten og er underveis. Viktig å venne seg til den. Jeg tror normalt at de fleste hunder vil like seg i båt. Her er da hele "flokken" samlet og hunden har for det meste full kontroll på hvor hele "flokken" befinner seg. Motordur er som sovemedisin for bikkja vår. Er det mye sjø ligger hun best i armene på mor, om ikke slår hun seg ned der hun har best oversikt. De finner sin plass I båten ganske fort. Hun trives mye bedre i Nye båten enn i den gamle. Her kommer hun seg rundt, og opp og ned på egenhånd. Slapper av her Nye båten: Gamle båten, dog i bag :-) Sjekk pippien, a' ! Strømstad I helgen som var: På første jolletur: Redigert 1.September.2015 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Så fort valpen er trygg i sitt nye hjem bør den bli med i båten og delta i hverdagslige ting der. Gjerne være med så ofte som mulig og la hunden finne seg til rette og gjerne ha sin plass ( gjerne litt utav veien så den slipper tråkk) Er eierene trygge og glade på sjøen blir jo valpen preget av dette også. De merker godt stress og evt redsel hos eierne.. Første året er kritisk, da bør de regelmessig være med og ha positive opplevelser. Sitér dette innlegget Link to post
Danske Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Har to stk hunde. Har ikke tænkt så mye på det egentlig. Bare tat dem med å så har det funket. Først i jolle, så i snekke og nå i seilbåt. Vigtigt de ikke blir skremt de første gange slik tilfældet var med din gamle. Med et par hyggelige oplevelser til en start så er det bare å øke intensiteten. Når våre hunde oplever vi er trygge er de trygge. De koser seg i båt, hele familien samlet, lett å få kos. Som sagt ikke tænkt så mye over det annet end å starte rolig. Lykke til (sikkert folk med mere hubdeteori som kan bidrage) Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Hei, Tror dette ligger veldig I lynnet på hundene. Vi har også hatt to Golden Retrivere, en hunn og en hann. Har aldri gjort noe som helst for forberede de på båtliv, og ingen var med som liten valp. Hannhunden var livredd uansett hva vi prøvde. Hohunnen helt trygg. Begge hundene var glad I å bade, og har ramlet fra båten, så det var ikke vannet som var problemet. Jeg tror rett og slett det var sjøgang og masse lyder. Eneste måten å roe ned hannhunden var å ha den mellom beina mine mens jeg kjørte. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Hunder er som folk, de er forskjellige. Vi har hatt tre sheltier som skipshund. Den første det var helt greit, på alle måter. Den neste storkoste seg også når vi var i ro, men ble sjøsyk så fort det ble bevegelser, spydde og var klein, men greit igjen når vi var i havn. Pascal, den siste, ble over 13 år og var barket sjømann. Bølger var bare spennende! Så du vet ikke hva du har fått før du har prøvd! Men for all del, dyret er del av familien og skal bare være med dere, som en helt naturlig ting. Ikke stress, så ordner det seg! Sitér dette innlegget Link to post
Leokr Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Jeg tar ofte hunden min med ned i båten og forer den der. Tror det kan være med å gi han litt positive assosiasjoner til båten. Ellers tror jeg det er viktig at kapteinen ikke stresser når hunden er med på de første turene. Min hund er ekstremt var for dette. Kommer jeg f.eks skjevt inn mot båsen og må krøkke litt frem og tilbake og dermed blir litt småstresset, så får bikkja fullstendig angst, klynker å piper og holder halen mellom bena. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Ta den med i båten tidlig. Vær rolig og bestemt. Blir hunden urolig så ikke klapp og kos med den. Vær rolig og vis at du har kontroll. Da stoler hunden på lederen sin. Dvs deg. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2015 Takker for mange gode innlegg . Ser at å unngå stress er en gjenganger. Er normalt ikke stresset i båten, men jeg kan bli stresset dersom jeg merker at noen ombord er ukomfortable eller redde, firbente inkludert. Forstår at det da er bedre å holde og formidle ro, enn å stresse for å komme ut av situasjonen som gjør dem redde i utgangspunktet ? Det med foring er og en god ide. Bør man ha på lur noe ekstra godt ombord som ikke er tilgjengelig andre steder, slik at hunden vil i båten for å få dette ? Forslag til hva valper og hunder da kan synes er ekstra godt og gjevt ? Eller er vanlig foring med vanlig mat nok ? (Vi pleide å ha maten fremme alltid på gamlehunden, så foring som sådan var ikke like spennende for ham),, Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Guest Avmønstret# Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Tror også det er forskjell på bikkjer men har en liten overbevisning på at såkalte "brukshunder" kanskje har det litt mer i skallen å ikke bli redd og gjøre som de blir bedt om uten å tenke for mye på det. Siste bikkja vi hadde ombord var ei gjeterbikkje (sånn ca, islandsk fårehund, en blanding av elgbikkje, buhund, osv..) og hennes mønster var egentlig "gjøre noe", eller "gjøre ingenting". Og når hun var i "ingenting modus" så lå hun bare og slappet av, noe hun da gjorde i båten. Veldig greit. Har erfaring med en foxterrier i båt. Den var jo en typisk "på hele tiden" hund og var tilsvarende i båten. Måtte følge med og ble tilsvarende stresset og stressende. Sitér dette innlegget Link to post
Leokr Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Jeg forer hunden min til samme tid i båten som hjemme. Faste rutiner er bra for en hund, og de rutinene som gjelder hjemme gjelder også i båten. Tror ikke det så viktig med godbiter for å få hunden til å trives. Hunder trives der de føler seg trygge. Gi dem faste rutiner og en trygg leder så hjelper det godt. Da har man ihvertfall gjort hva man kan for å legge forholdene til rette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Hunden speiler din energi. Er du rolig blir den rolig. Pust dypt, vis at du har kontroll. Da roer du situasjonen Anbefaler deg å følge Hundehvidkeren Cesar Milan på fb. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 1.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.September.2015 Faste rutiner er jo ikke like enkelt å overholde i båten alltid. Noen dager starter tidlig, andre ender sent. Noen dager ligger vi rolig og har god tid på land, andre må det kortes ned til minimum. tiden mellom hver stopp er dels styrt av både vær og geografi. Der er nok en utfordring i seg selv, spesielt med en valp, men nå går vi jo inn i den mørke årstid med litt kortere turer og begrenset til helger, så han begynner kanskje å bli litt vant før det blir ekstraordinære tilstander igjen. Det at jeg er rolig oppe i Cockpit smitter kanskje ikke over på hunden som sklir rundt under dekk heller. Vil en ide være å kjøpe bur og lære ham å føle seg trygg inni der ? Da kan buret evt tjores ved seilas ? Vil han føle seg tryggere der tro ? Eller bør hunden være fri og oppe i Cokpit uansett vær og føre forhold ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 (redigert) En herlig skapning, Bitteliten! Vi var så heldig og hadde en Irsk Setter i 14 år, frem til 2008. Jeg har tenkt på henne hver dag siden. ja, de rører oss sterkt disse flotte dyra. Savner han ja. vi hadde mange flotte stunder sammen, både på vannet, i skauen og i fjellet :-) (Her sammen med en ramp av en dachs vi hadde i avlastningshjem ett års tid, og som også ble en fin hund å ha ombord ) Redigert 1.September.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 Som tidligere nevnt er hunder like forskjellige som mennesker er. Vi har to hunder av samme rase, den en har full ro både i bil og båt, den andre trives ikke verken her eller der, men vil alltid være med. Jeg tror de kan venne seg til alt, men med noen tar det bare lengre tid og tålmodighet er jo et nøkkelord når det gjelder hunder. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 (redigert) Hunden min hadde senga hjemmefra på akterdekket. Her lå han nesten alltid underveis. Når det var mye sjø la han seg ved døra til badeplatformen. Her var det minst bevegelse i båten. Hunden min var med i båt fra han var 7 år. Før det fant vi ikke plass til han ombord. Han storkoste seg ombord med familien. Jolleturer var toppers. På vei over Gule Humpen Vi hadde egne rutiner i båten. Feks at vi alltid gikk tur etter at båten var fortøyd. Hundene har ikke noe problem med å tilpasse seg dette. Redigert 1.September.2015 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 1.September.2015 Del på Facebook Svart 1.September.2015 En herlig skapning, Bitteliten! Vi var så heldig og hadde en Irsk Setter i 14 år, frem til 2008. Jeg har tenkt på henne hver dag siden. Sitér dette innlegget Link to post
nomen Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Bare sørg for å holde dyret i bånd! Er lei av å måtte passe på grillmaten min og høre på konstant bjeffing. For to uker siden kom en liten gneldrebikkje løpende og bjeffet og viste tenner mot guttungen på 10, han ble redd,eieren stod å ropte, uten at det hjalp, gutten hoppet til slutt i sjøen av frykt for bikkja. Den rakk aldri å bite, men det så ut som den var instilt på å gjøre det, det hadde isåfall vært det siste den hadde gjort. Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
knut1955 Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Mange gode råd her. Vil også anbefale å gå turer i nærheten av en skytebane, da blir forhåpentligvis hunden rolig og glad også på nyttårsaften :-) Sitér dette innlegget Link to post
Tridenten Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Vi har en dachs (snart ni mnd.) Svært robust kar som ikke er redd for å være i båt. Litt skeptisk på brygger og slikt, men lar ham som regel styre tempoet selv. Nå hopper han ut og ombord båten selv dersom vi ligger inntil en brygge. Vest er på med en gang vi kommer ombord og i fart. Tar den normalt av når vi ligger i ro. Han liker "dorgefart" best. Går jeg i plan legger han seg ned i sofa eller ved siden av samboeren. Merker han blir tryggere for hver gang vi er på båttur. Vi eksponerte han bare for båt med en gang. Er heldig å bo sjønært så har gått tur langs båthavnen hver dag siden vi fikk han. Han har ikke vært i sjøen ennå, blir spennende å se når det skjer første gang... Sitér dette innlegget Link to post
Leokr Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Det aller viktigste er selvsagt at man er så mye ute i båten som mulig, sammen med hunden. Det er bra for deg, hunden og båten. Det er jo også greit å ha en hund å skylde på, om man skulle få litt kritikk for å være for mye i båten... Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 dachs ville jeg hatt vest på fra de går ut av bilen før brygga. Det er dårlig svømmeeffekt i de korte beina. Vet av erfaring Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2015 (redigert) Det aller viktigste er selvsagt at man er så mye ute i båten som mulig, sammen med hunden. Det er bra for deg, hunden og båten. Det er jo også greit å ha en hund å skylde på, om man skulle få litt kritikk for å være for mye i båten... Godt poeng Nå er heldigvis ikke madamen så tungbedt heller, men merker det sitter litt lengre inne i den kaldeste årstiden hvis det ikke er finvær, så der fikk jeg ny ammunisjon Apropos Svømming, så er det ett godt poeng. Gamlehunden, Bob, svømte ikke. Han kunne til nøds vasse litt hvis det ikke var bølger. Prøvde å ta ham med lenger ut for å lære ham å bade noen ganger, men han ble helt stiv i kroppen, og selv om bena padlet, så veltet han nærmest over på siden. Jeg tenker at en hund som liker å bade kanskje er mindre redd for sjøen også ? Noen triks for å tilnærme seg badelivet med en liten valp nå utover høsten og vinteren ? Jeg har våtdrakt og er uti selv utover uansett, så det er mer for valpen det kan bli kaldt kanskje ? Vi bor og ved sjøen og kan gå til brygger og strand daglig.. Redigert 2.September.2015 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 2.September.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.September.2015 Mange flotte bilder av stolte hunder i tråden her allerede Her er ett av Bob, som likte seg best på holme-tur, altså når skuta var fortøyd for dagen : Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
hanto1 Svart 2.September.2015 Del på Facebook Svart 2.September.2015 Ikke nødvendigvis en fordel med en hund som er ( alt )for glad i vann. Det er ikke alltid det passer med kliss blaut bikkje, men uansett bør bikkja kunne svømme uten og få helt panikk i vannet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.