Hakkannen Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 Nå var jeg akkurat innom Biltema Haugesund (også kalt Mekka, det er tross alt verdens største Biltema). Tok med meg de siste to hvite som var igjen i hyllene, en grå og en offwhite. Håper nå å ha en stund. Fikk med meg den siste svarte i Sandnes i forrige uke. Der var det ellers helt tomt etter så jeg kunne se (som det ofte er i Sandnes). I Haugesund er det ennå en del grå, offwhite, rød og grønn og noen få svarte bokser igjen. Veldig trist at man blir nødt å hamstre for å dekke opp for framtidige prosjekter, men slik er det nå blitt. Som nevnt tidligere er Biltemas PU-maling helt topp til sitt bruk, så håper virkelig de får inn et godt nok alternativ etter hvert! Tror sannelig jeg skal skrive en mail til dem med sterk anmodning om dette. Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 Har pratet med kundeservice både på Biltema og Jotun. Begge har kuttet ut 2 komp. Polyurethane:( Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Medås`n Svart 11.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 (redigert) Erstattningen blir 1 komp maling.... thats it ... :( Noen som vet om en god erstatning til Biltema sin PU og Jotun sin Hardtop? ... Skal male skutesida og ruffen til våren.. Ferro betong skrog , og er på Hardtop nå. Redigert 11.September.2015 av Medås`n (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
simon_a Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 Hakkannen skrev On 11.9.2015 at 16.41: Nå var jeg akkurat innom Biltema Haugesund (også kalt Mekka, det er tross alt verdens største Biltema). Tok med meg de siste to hvite som var igjen i hyllene, en grå og en offwhite. Håper nå å ha en stund. Fikk med meg den siste svarte i Sandnes i forrige uke. Der var det ellers helt tomt etter så jeg kunne se (som det ofte er i Sandnes). I Haugesund er det ennå en del grå, offwhite, rød og grønn og noen få svarte bokser igjen. Veldig trist at man blir nødt å hamstre for å dekke opp for framtidige prosjekter, men slik er det nå blitt. Som nevnt tidligere er Biltemas PU-maling helt topp til sitt bruk, så håper virkelig de får inn et godt nok alternativ etter hvert! Tror sannelig jeg skal skrive en mail til dem med sterk anmodning om dette. Stod en boks med svart i hyllen i Sandnesbutikken idag. GRØNT derimot var tomt.... Prøver Bryne imorgen.... Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
ivar Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 (redigert) https://www.maritim.no/hempel-polygloss-off-white-0-75l Redigert 11.September.2015 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
simon_a Svart 11.September.2015 Link til dette innlegget Svart 11.September.2015 Nå tviler jeg på at noen utvikler kreft ved å lakke båten et strøk med disse produktene, for meg må gjerne folk smøre båtene sine med kumøkk, jeg derimot ønsker gode produkter, og nei...... Enkomponent kan ikke brukes direkte på epoxy Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
simon_a Svart 12.September.2015 Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 Hva da med Epifanesproduktene? De står seg juni hyllene på Maritim og BestMarin. Ville ikke statlige reguleringer rammet disse også? Sitér dette innlegget Jo mer det bråker, dess gladere jeg blir! 2-takt er best! Zippen skal hete -Slick-.. Link to post
Medås`n Svart 12.September.2015 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 Artig pris på dem .... Jeg som skal gå over ett skrog + dekk så kan det bli å leve på brød og vann frem til 2020 Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 12.September.2015 Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 Det de sa på Jotun på direkte spørsmål ang. Miljø/myndighetskrav var at dette var markeds bestemt og ikke (hun understrekte dette) pga miljø. At begge leverandørene kutter d ut betyr vel ikke annet enn at det er Jotun som har produsert for Biltema. Mener at Hempel fortsatt har tilsvarende produkter. Trygve Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 12.September.2015 Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 Medås'n. Hvilket produkt tenker du på? Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 12.September.2015 Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 fjordgrynt skrev On 11.9.2015 at 22.54: Mye syting over at 2-K polyuretanmalingen forsvinner fra hyllene. ... Jeg gidder ikke hamstre. Lakken har fantastisk bra holdbarhet - men det finnes alternativer. Tror jeg har et par bokser med hvitt stående - så de som vil raide hyllene på BT Haugesund må bare gjøre det for meg. Om jeg så må male båten med Drygolin neste gang, så er det bedre enn å utsette seg for alvorlig kreftfare ved å bruke 2-k poly uten beskyttelse Provoserer det deg at folk synes det et trist at gode produkter til en OK pris forsvinner fra hyllene? Klart man bør ha god utlufting eller ånderettsvern ved bruk, det gjelder ved all bruk av helsefarlige produkter. Du får det til å framstå som at maling er maling, noe jeg ikke et helt med på. Drygolin (og enda bedre Shipolin som henger bedre på glatte flater) er en ypperlig maling til sine ting, men ønsker du en maling son tåler mekanisk slitasje, bensin- og kjemikaliesøl og som er lyssekte i flere år er PU-malingen et godt alternativ. Det skal nok ikke bli vanskelig å få tak i alternative tokomponente lakker/malinger hos proffleverandører også framover (i Stavangerområdet f.eks. Sandtec på Gandal), men prisen blir en helt annen. Vi snakker fort om en fire-fem ganger høyere pris og oppover for et lignende produkt som lakken til Biltema. Så derfor hamstret jeg, har verken råd til eller behov for å mangedoble kostnadene til prosjektene som ligger framover. Vil tro dette også gjelder flere som har satt pris på en god maling til sitt bruk. Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 12.September.2015 Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 Nei, en må vel på nett, vel? Sikkert mye billigere. Jotun - og som det ser ut: Biltema -, kommer til å tape en stor del av båtfolket. Tipper det er en gigantisk flora av billigere varer utenlands! Som til dømes: http://www.dba.dk/to-komponent-polyurethane-m/id-1007481875/ Sitér dette innlegget Link to post
Vosso63 Svart 12.September.2015 Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 Var nettopp på Bergen Malingfabrikks utsalg. Der faser de ut Seajet. 30% avslag på alt. Selger bl.a. PU 2-komp (469*70%=329). Nesten like billig som Biltema, altså. Så ingen hvite, så jeg kjøpte en en-komp i stedet. Mange årganger av begge produkter, altså "sjeldne" farger. Sitér dette innlegget Link to post
Maika Svart 12.September.2015 Link til dette innlegget Svart 12.September.2015 Hvis det kan brukes til bomber, så kommer vel jeg på listen til PST etter å ha brukt +10G på å tømme hyllene på Alnabru i dag for blå og offwhite:) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Har tenkt å kjøpe denne BT-malingen selv. Hvor mange spann vil jeg trenge for å male skroget på en Sollux 24? Sitér dette innlegget Link to post
thomas73 Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 Torsen67 skrev On 14.9.2015 at 13.03: Har tenkt å kjøpe denne BT-malingen selv. Hvor mange spann vil jeg trenge for å male skroget på en Sollux 24?Ser du på Jotun Yatching's sider finner du en fin utregning....? Sitér dette innlegget Link to post
sunnmøre Svart 14.September.2015 Link til dette innlegget Svart 14.September.2015 (redigert) Står 6-8 kom pr liter på boksen. Då er det berre å rekne. Bør etter mitt syn ha to lag. Edit: Har lakka ein 15 fotar no i sommar. Den fekk tre lag på skrogsidene, for å ha litt å slite på. Er tenkt å brukast som "sjark", dvs fiske- og krabbebåt. Blir sjøsatt neste år med dåp og full pakke:-) Redigert 14.September.2015 av sunnmøre (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Doffen01 Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 Epifanes 2-komponent polyuretanmaling er ett godt alternativ. Epifanes ligger under West system - og man får kjøpt den i utallige farger. Så- selv om Biltema og/eller Jotun fjerner 2-komponent polyuretanmaling fra sitt sortiment finnes det alltid gode alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 23.September.2015 Link til dette innlegget Svart 23.September.2015 Epifanes har mye bra i sortimentet, har brukt den tokomponente klarlakken deres oppå epoksy (kaldbakte båter) med godt resultat Prisen var en helt annen, men slik har det nå blitt Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Var på Star malingsfabrikk i Lier nå og kjøpte 2 komp lakken. Star skal være den produsenten som leverer 2 komp polyuerethane til Biltema. Star har fjernet den fra hyllene og selger ut restlageret til profesjonelle brukere. I følge Star er det en miljøforskrift som tredde i kraft i juni i år som forbyr denne lakken. De holder på å ta frem noe 1 komp men sier det blir vanskelig å få den like slitesterk. Sitér dette innlegget Link to post
Martin Blomberg Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Glemte å si at restlageret på Biltema av denne lakken har fått prishøyning til 279 kr fra 249 kr... Valutaeffekt på allerede eksisterende lagervare... Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Biltemas varmelager er vel i Sverige? Da er det ikke så rart at de høyer med 10% i Norge etter norske kronens fall. Sitér dette innlegget Link to post
lippert Svart 24.September.2015 Link til dette innlegget Svart 24.September.2015 Både BT Mjøndalen og Lier hadde godt utvalg av produktet i sine hyller i dag. Sitér dette innlegget mvh Knut Erik Link to post
Hakkannen Svart 25.September.2015 Link til dette innlegget Svart 25.September.2015 (redigert) Med alt for mange prosjekter på gang (og stadig nye som dukker opp) er det greit å ha en del bokser i bakhånd , de holder seg svært lenge om man lagrer dem kjølig Jeg også tar med meg det jeg finner av fargene jeg bruker en del, ser ikke noe galt i det. Trenger du grønn og rød fjordgrynt? Da er det mer igjen hos Biltema Sandnes Redigert 25.September.2015 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 25.September.2015 Link til dette innlegget Svart 25.September.2015 Det vil nok komme et OK alternativ etter hvert ja, men kan ikke stoppe opp prosjektfestivalen i påvente av nye kjemikalieresistente malinger Innendørs oljebasert maling forsvant jo også for noen år siden (for privatpersoner), skal innrømme at jeg kjøpte noen bokser med yndlingsfargene da også Jobbet i jernvare-/malingsbutikk under studietiden og fikk en god pris. Blant annet fargene vogngrønn, gavlabåtgrønn (en lokal variant) og mellomgrå ble kjøpt inn og har blitt brukt til ymse prosjekter som krever gammeldags stil. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.